Wspólna refleksja

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy przyszło Wam kiedyś do głowy, że notatki można robić wspólnie? Szkoła raczej tego nie poleca. Dużym osiągnieciem nauczyciela jest już pozwolenie na indywidualne notatki, a nie dyktowanie ich przez nauczyciela do zeszytu uczniowskiego.

Do tej pory w OK zeszycie podkreślaliśmy wagę refleksji w procesie uczenia się uczniów. Mieliśmy na myśli indywidualne podsumowanie przemyśleń na temat tego, czego uczeń się uczy.

A może teraz zaproponować uczniom robienie wspólnych notatek?

Wspólne tworzenie notatek przez uczniów może przynosić korzyści uczniom i nauczycielowi. Można je wykorzystywać na różnych etapach nauczania.

1. Na początku poznawania tematu, gdy nauczyciel prosi uczniów, a by stworzyli notatkę na temat tego, co już wiedzą na dany temat. Mogą ją sporządzać w parach, w grupach lub razem w całym zespole klasowym. Przy uzgadnianiu zwartości notatki, uczniowie uczą się od siebie wzajemnie, a nauczyciel dowiaduje się, gdzie powinien zacząć poznawanie przez uczniów tematu i na czym może w tym względzie bazować.

2. W trakcie procesu nauczania można dać uczniom możliwość wpisywania swoich uwag, pytań i refleksji w jednym dokumencie. Może to być dokument online, ale może też być stacjonarnym plakatem papierowym. Dzięki niemu uczniowie dowiadują się jakie pytania mają inni, co ich interesuje i z czym mają kłopot. Również nauczyciel ma możliwość wglądu w bieży proces nauczania.

3. Nauczyciel może robić przerwy w nauczaniu i prosić uczniów, aby napisali bieżącą refleksję. Może do tego być przeznaczony dokument online (szczególnie w nauczaniu zdalnym) lub plakat. Stopklatki można robić przy ważnych kwestiach, aby podkreślić ich wagę. Nauczyciel może skorzystać z okazji i wyjaśnić ważne pojęcia. Notatki nie zawsze muszą być wspólnie tworzone przez uczniów. Jeśli nauczyciel chce, aby coś było udokumentowane w zeszycie, może poprosić uczniów, aby w trakcie stop klatek zapisywali swoją własną refleksję w zeszytach. Innym wariantem jest współtworzenie notatki wraz z nauczycielem.

4. Koniec lekcji jest idealnym czasem dla podsumowania i końcowej refleksji. Każdy uczeń powinien mieć okazję do formułowania refleksji, gdyż ona pogłębia proces uczenia się. Notatkę końcową uczeń może tworzyć samodzielnie w swoim OK zeszycie, ale może wcześniej porozmawiać na jej temat z kolegą lub koleżanką. Wtedy refleksja ma szansę być głębsza.

Wspólny dokument notatkowy jest żywym dokumentem i stanowi pole do dyskusji. Może być tworzony, edytowany i poprawiany przez uczniów i nauczyciela.

Nauczyciel może zachęcić uczniów do refleksji poprzez zadanie im pytania. Pomocą do tworzenia takich pytań mogą być poziomy taksonomii Blooma. One zachęcają do krytycznego myślenia, analizowania i wnioskowania.

Można zaprosić uczniów do dyskusji pytaniem: „Co powinniśmy zawrzeć w naszych notatkach?”.

Jeśli uczniowie tworzą wspólnie notatki, to uczą się od siebie nawzajem, mają możliwość przedyskutowania i zobaczenia innego punktu widzenia. Notatki udostępnione nauczycielowi dają mu informację, jak przebiega proces uczenia się i pomagają mu zaplanować dalszy ciąg nauczania.

Włączanie uczniów w tworzenie wspólnych notatek buduje partnerstwo w nauczaniu. Uczniowie stają się bardziej odpowiedzialni za uczenie się i są bardziej zaangażowani w tok lekcji.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem Rachel Jorgenson z Edutopia.org.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie