Przerywniki mają moc

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pokutuje przekonanie, że lekcja ma trwać 45 minut i czas powinien być maksymalnie wypełniony aktywnościami w taki sposób, by nauczanie było efektywne. Przez wiele lat projektowałam zajęcia korzystając z chwili przerwy nazywanej przerwą śródlekcyjną.

Podczas studiów poznałam zasady organizowania takiej śródlekcyjnej przerwy, a w czasie lat pracy niejednokrotnie ten punkt zajęć opisywany był w obserwacjach pohospitacyjnych moich lekcji przez dyrektora szkoły. Raz jeden w uwagach pojawił się zapis "Podczas przerwy śródlekcyjnej nauczycielka nie otworzyła okien klasy". Jakie dostałam zalecenia nietrudno się domyślić... Wraz z nabieraniem doświadczenia zawodowego oraz podczas obserwacji zajęć prowadzonych u zagranicznych partnerów mojej szkoły doszłam do wniosku, że przerwa podczas zajęć to nie tylko zabawy ruchowe, gimnastyka rąk i nóg przy otwartym oknie, czy kilka wyskakanych pajacyków. Obserwowałam różne rodzaje przerywników: od swobodnych zabaw na dywanie, po długie przerwy na patio obok klasy polegające na czworakowaniu w rytm muzyki, leżeniu z zamkniętymi oczami i słuchaniu muzyki relaksacyjnej po przerwy na czytanie książek. Za każdym razem obserwowałam po takiej przerwie większą aktywność dzieci, uważność podczas wykonywania kolejnych zadań i mimo wszystko skupienie na zadaniu.

Współczesna nauka dostarcza nam edukatorom dużo nowej wiedzy na temat pracy mózgu. Wpisuje się tu również wiedza na temat procesów zapamiętywania i przetwarzania wiedzy.

W 2021 roku amerykański neurobiolog Leonardo Cohen opublikował w czasopiśmie Cell materiał z badań swojego zespołu badawczego dotyczące wpływu krótkich przerw na procesy uczenia się. Badania pokazały, że mózg podczas takich przerw ponad dwudziestokrotnie szybciej przetwarza zdobytą ledwo co wiedzę i “zapisuje” ją w hipokampie. Trzeba robić przerwy dla mózgu i wracać do powtórek. Podobnie twierdzi nauczycielka i neurolog Judy Willis, która dodatkowo wskazuje, że przerwy należy robić zanim u uczniów zauważymy zmęczenie i znudzenie. U młodszych uczniów będzie to już po 10-15 minutach skoncentrowanej nauki. Te twierdzenia umocniły mnie w przekonaniu, że organizowanie przerw nie jest przejawem lenistwa, a celowym wzmacnianiem uczniowskich supermocy.

Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2022 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Jolanta Okuniewska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w klasach I-III w Szkole Podstawowej nr 13 im. KEN w Olsztynie. Wieloletni regionalny ambasador międzynarodowego programu eTwinning, laureatka krajowych i międzynarodowych konkursów eTwinning. Nominowana do tytułu Nauczyciel Roku 2013 oraz finalistka światowego konkursu Global Teacher Prize 2016 r. Członkini społeczności Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini. Honorowy Profesor Oświaty.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie