Przerywniki mają moc

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pokutuje przekonanie, że lekcja ma trwać 45 minut i czas powinien być maksymalnie wypełniony aktywnościami w taki sposób, by nauczanie było efektywne. Przez wiele lat projektowałam zajęcia korzystając z chwili przerwy nazywanej przerwą śródlekcyjną.

Podczas studiów poznałam zasady organizowania takiej śródlekcyjnej przerwy, a w czasie lat pracy niejednokrotnie ten punkt zajęć opisywany był w obserwacjach pohospitacyjnych moich lekcji przez dyrektora szkoły. Raz jeden w uwagach pojawił się zapis "Podczas przerwy śródlekcyjnej nauczycielka nie otworzyła okien klasy". Jakie dostałam zalecenia nietrudno się domyślić... Wraz z nabieraniem doświadczenia zawodowego oraz podczas obserwacji zajęć prowadzonych u zagranicznych partnerów mojej szkoły doszłam do wniosku, że przerwa podczas zajęć to nie tylko zabawy ruchowe, gimnastyka rąk i nóg przy otwartym oknie, czy kilka wyskakanych pajacyków. Obserwowałam różne rodzaje przerywników: od swobodnych zabaw na dywanie, po długie przerwy na patio obok klasy polegające na czworakowaniu w rytm muzyki, leżeniu z zamkniętymi oczami i słuchaniu muzyki relaksacyjnej po przerwy na czytanie książek. Za każdym razem obserwowałam po takiej przerwie większą aktywność dzieci, uważność podczas wykonywania kolejnych zadań i mimo wszystko skupienie na zadaniu.

Współczesna nauka dostarcza nam edukatorom dużo nowej wiedzy na temat pracy mózgu. Wpisuje się tu również wiedza na temat procesów zapamiętywania i przetwarzania wiedzy.

W 2021 roku amerykański neurobiolog Leonardo Cohen opublikował w czasopiśmie Cell materiał z badań swojego zespołu badawczego dotyczące wpływu krótkich przerw na procesy uczenia się. Badania pokazały, że mózg podczas takich przerw ponad dwudziestokrotnie szybciej przetwarza zdobytą ledwo co wiedzę i “zapisuje” ją w hipokampie. Trzeba robić przerwy dla mózgu i wracać do powtórek. Podobnie twierdzi nauczycielka i neurolog Judy Willis, która dodatkowo wskazuje, że przerwy należy robić zanim u uczniów zauważymy zmęczenie i znudzenie. U młodszych uczniów będzie to już po 10-15 minutach skoncentrowanej nauki. Te twierdzenia umocniły mnie w przekonaniu, że organizowanie przerw nie jest przejawem lenistwa, a celowym wzmacnianiem uczniowskich supermocy.

Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2022 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Jolanta Okuniewska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w klasach I-III w Szkole Podstawowej nr 13 im. KEN w Olsztynie. Wieloletni regionalny ambasador międzynarodowego programu eTwinning, laureatka krajowych i międzynarodowych konkursów eTwinning. Nominowana do tytułu Nauczyciel Roku 2013 oraz finalistka światowego konkursu Global Teacher Prize 2016 r. Członkini społeczności Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini. Honorowy Profesor Oświaty.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie