Przerywniki mają moc

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pokutuje przekonanie, że lekcja ma trwać 45 minut i czas powinien być maksymalnie wypełniony aktywnościami w taki sposób, by nauczanie było efektywne. Przez wiele lat projektowałam zajęcia korzystając z chwili przerwy nazywanej przerwą śródlekcyjną.

Podczas studiów poznałam zasady organizowania takiej śródlekcyjnej przerwy, a w czasie lat pracy niejednokrotnie ten punkt zajęć opisywany był w obserwacjach pohospitacyjnych moich lekcji przez dyrektora szkoły. Raz jeden w uwagach pojawił się zapis "Podczas przerwy śródlekcyjnej nauczycielka nie otworzyła okien klasy". Jakie dostałam zalecenia nietrudno się domyślić... Wraz z nabieraniem doświadczenia zawodowego oraz podczas obserwacji zajęć prowadzonych u zagranicznych partnerów mojej szkoły doszłam do wniosku, że przerwa podczas zajęć to nie tylko zabawy ruchowe, gimnastyka rąk i nóg przy otwartym oknie, czy kilka wyskakanych pajacyków. Obserwowałam różne rodzaje przerywników: od swobodnych zabaw na dywanie, po długie przerwy na patio obok klasy polegające na czworakowaniu w rytm muzyki, leżeniu z zamkniętymi oczami i słuchaniu muzyki relaksacyjnej po przerwy na czytanie książek. Za każdym razem obserwowałam po takiej przerwie większą aktywność dzieci, uważność podczas wykonywania kolejnych zadań i mimo wszystko skupienie na zadaniu.

Współczesna nauka dostarcza nam edukatorom dużo nowej wiedzy na temat pracy mózgu. Wpisuje się tu również wiedza na temat procesów zapamiętywania i przetwarzania wiedzy.

W 2021 roku amerykański neurobiolog Leonardo Cohen opublikował w czasopiśmie Cell materiał z badań swojego zespołu badawczego dotyczące wpływu krótkich przerw na procesy uczenia się. Badania pokazały, że mózg podczas takich przerw ponad dwudziestokrotnie szybciej przetwarza zdobytą ledwo co wiedzę i “zapisuje” ją w hipokampie. Trzeba robić przerwy dla mózgu i wracać do powtórek. Podobnie twierdzi nauczycielka i neurolog Judy Willis, która dodatkowo wskazuje, że przerwy należy robić zanim u uczniów zauważymy zmęczenie i znudzenie. U młodszych uczniów będzie to już po 10-15 minutach skoncentrowanej nauki. Te twierdzenia umocniły mnie w przekonaniu, że organizowanie przerw nie jest przejawem lenistwa, a celowym wzmacnianiem uczniowskich supermocy.

Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2022 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Jolanta Okuniewska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w klasach I-III w Szkole Podstawowej nr 13 im. KEN w Olsztynie. Wieloletni regionalny ambasador międzynarodowego programu eTwinning, laureatka krajowych i międzynarodowych konkursów eTwinning. Nominowana do tytułu Nauczyciel Roku 2013 oraz finalistka światowego konkursu Global Teacher Prize 2016 r. Członkini społeczności Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini. Honorowy Profesor Oświaty.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie