Mnożenie i dzielenie przy okazji

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

"Proszę Pani, to jest nudne!" - powiedzieli moi uczniowie, wykonując działania mnożenia i dzielenia w kartach ćwiczeń. Wzięłam to sobie do serca i przygotowałam dla nich coś ciekawszego. Ponieważ lubią kodować, zakodowałam dla nich rysunek. Tylko że tym razem nie był to kod wykorzystujący oznaczenia pól (A3, B6 itd.). Na polach znajdowały się działania, a wynik (lub brakująca liczba) miały przyporządkowane kolory.

Liczenia było bardzo dużo; tak dużo, że pozwoliłam uczniom pracować w parach, aby się nie zniechęcili i przy okazji mogli sprawdzać wyniki - gdyby rysunek im nie wyszedł z powodu popełnionych błędów, mogliby stracić motywację do liczenia. Rysunek dobrałam w taki sposób, aby do samego końca nie było wiadomo, co to będzie. Uczniowie byli bardzo ciekawi. Liczyli, sprawdzali wyniki z partnerem, kolorowali. Powiedziałam, aby byli czujni, gdyż niektóre działania się powtarzają. Dość szybko zauważyli, że np. 6·_=42 to jest to samo, co 42:6=. Dzięki temu lepiej zrozumieli oba działania.

Pod koniec pozwoliłam uczniom przejść po sali i porównać swój obrazek z innymi. Wtedy okazało się, że niektóre pola mają inne kolory i trzeba było sprawdzić, który kolor jest właściwy, więc liczyli jeszcze raz. Wykonanie tej karty pracy zajęło nam 2,5 lekcji, ale tak wiele działań i operacji myślowych wykonali w tym czasie, że były to bardzo wartościowe lekcje. Już wiem, że będę im podobne zadania przygotowywała częściej - nie tylko z mnożeniem i dzieleniem.

Tutaj pobierzesz kartę pracy

A tak wygląda efekt końcowy:

 

Notka o autorce: Ewa Przybysz-Gardyza - nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w szkole podstawowej. Ambasador Programu eTwinning; należy do społeczności Superbelfrzy RP; koordynator warsztatów językowych TEIP oraz projektu Erasmus+; pasjonatka nowych technologii; autorka bloga: dlanauczycieli.blogspot.com, w którym ukazał się niniejszy artykuł; ciągle się uczy i poszukuje sposobów na ulepszanie szkoły. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie