Polacy mają cudne dusze pełne muzyki, a nauczycielki i nauczyciele pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej najlepsze! Chciałabym zainspirować i przekonać do integrowania edukacji muzycznej z innymi aktywnościami edukacyjnymi. To dobry sposób na zmianę aktywności z pozycji siedzącej na ruchową i pozostanie w temacie dnia, a tej drugiej w edukacji muzycznej do wyboru, do koloru. Proste zabawy muzyczne, pląsy, schematy rytmiczne od zawsze są elementem naszych pauz śródlekcyjnych. Tworzenie muzyki również nie musi być skomplikowane. To ma sens!
W mojej pracy dydaktycznej związanej z edukacją muzyczną kieruję się emocjami. Muzykowanie ma wyzwalać radość, przynosić ulgę w nauce, rozładowywać napięcie emocjonalne. Skąd pomysł na proste triki w uczeniu muzyki? Zdaję sobie sprawę, że nie wszyscy nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej ukończyli szkoły muzyczne II stopnia czy wyższe. Sama takiej nie kończyłam, ale uważam, że muzykowanie nie musi być skomplikowane. W pierwszej klasie bardzo często sięgam do repertuaru proponowanego w przedszkolach. Bazą są tradycyjne proste melodie usłyszane w dzieciństwie, które następnie rozwijam, przekształcam.
Jestem absolwentką Akademii Pedagogicznej w Krakowie (dzisiaj Uniwersytet Pedagogiczny). Pracę magisterską pisałam pod kierunkiem dr Andrzeja Wilka, który jest współtwórcą autorskiej metody nauczania muzyki znaną pod nazwą Krakowska Koncepcja Programowo-Metodyczna Wychowania Muzycznego. Z tego powodu jest mi ona najbliższa i wiele z niej czerpię. Jednocześnie lubię też wykorzystywać elementy innych metod (Orffa, Labana, Codaya, Bati Strauss, Shinichi Suzuki, pedagogikę zabawy, ruch rozwijający Weroniki Shereborne i inne). Zabawy, którym towarzyszy ruch i muzyka często wprowadzam jako urozmaicenie zajęć edukacji polonistycznej, przyrodniczej, społecznej. Kodowanie ruchu, rytmy pojawiają się jako przerywnik w edukacji matematycznej.
Podstawy tańca towarzyskiego, tańce ludowe i improwizacje ruchowe często wprowadzam podczas zajęć wychowania fizycznego, a proste instrumenty muzyczne (grzechotki, kołatki, dzwoneczki) tworzymy podczas edukacji technicznej. Za to właśnie kocham edukację zintegrowaną, że mam taką możliwość. Integruję treści łączę, wykorzystuję możliwości. Dzięki temu raz w tygodniu mogę poświęcić więcej czasu wyłącznie na tworzenie i odtwarzanie muzyki z wykorzystaniem instrumentów. W mojej klasie tworzymy muzykę przy pomocy narzędzi multimedialnych. Podczas nauczania zdalnego odkryłam duże możliwości narzędzia Genial.ly. Jego zaletą jest prosta obsługa i dostępność. Uczeń otworzy zadanie stworzone w prezentacji Genial.ly niemal na każdym urządzeniu (smartfonie, tablecie, laptopie). Potrzebny jest jedynie dostęp do Internetu. Dla moich pierwszoklasistów stworzyłam syntezator online. Na moją prośbę nauczyciel muzyki w naszej szkole nagrał cztery świąteczne podkłady muzyczne. Ja nagrałam filmiki pokazowe gry na syntezatorze z wykorzystaniem tych melodii. Moi uczniowie mogli nauczyć się grać na urządzeniu, a następnie grali na dzwonkach. Bardzo podobała im się taka aktywność. Stworzony syntezator wykorzystuję również podczas zajęć stacjonarnych. Nie mam w klasie pianina, zatem taka pomoc dydaktyczna bardzo ułatwia mi pracę.
W Genia.ly stworzyłam również dwie tablice interaktywne. Jedna do tworzenia rytmów, a druga do tworzenia melodii. Uczniowie mogli pracować indywidualnie, w parach, grupach. Takie proste zadanie, jak tworzenie rytmu w metrum dwudzielnym, a następnie odtwarzanie go przy pomocy efektów akustycznych (klaskania, tupania) albo instrumentów perkusyjnych sprawiało im wiele radości. Każda z tablic to pomoc dla pierwszej klasy. Niebawem stworzę podobne dla klasy drugiej i trzeciej. Wszystkie moje pomoce dydaktyczne są lub wkrótce będą dostępne na moim blogu edukacyjnym.
Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2022 w Warszawie:
I jeszcze skecznotka w wykonaniu Mateusza Łyska:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:
Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.
Partnerami konferencji byli: Learnetic SA, Fundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Notka o autorce: Edyta Jurys jest nauczycielką wczesnoszkolną w Szkole Podstawowej nr 9 im. M. Kopernika w Koszalinie, terapeutka mowy i dysleksji. Do pracy dydaktycznej wprowadza metodę projektów edukacyjnych. Opracowała i z powodzeniem realizuje innowację pedagogiczną pt. „Nauczanie podstaw ortografii w edukacji wczesnoszkolnej w oparciu o metodę glottodydaktyki”. Prowadzi blog https://mojatikowaklasa.blogspot.com/. Należy do społeczności Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.