Cyfrowa taksonomia (Blooma) – Akademia Młodego Superbelfra

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Taksonomia Blooma to system klasyfikowania umiejętności i celów nauczania opracowany przez psychologa Benjamina Blooma w latach 50. XX wieku. Składa się on z sześciu poziomów związanych z rozwijaniem umiejętności myślenia krytycznego. Są to: poziom zapamiętywania, rozumienia, stosowania, analizy, syntezy i twórczości. W 2007 Andrew Churches zmodyfikował tę taksonomię pod kątem edukacji czasów cyfrowych.

Badania Andrew Churchesa koncentrowały się na tym, w jaki sposób można wykorzystać taksonomię Blloma do ulepszenia projektowania i wdrażania zajęć edukacyjnych wspomaganych technologią oraz w jaki sposób może ona pomóc nauczycielom w integracji technologii z ich nauczaniem w znaczący i skuteczny sposób. Warto skorzystać z modelu SAMR[1].

Model SAMR i taksonomia cyfrowa Blooma mogą być połączone poprzez wykorzystanie taksonomii cyfrowej Blooma do określenia poziomu zaawansowania umiejętności cyfrowych ucznia. Następnie wykorzystajmy model SAMR do określenia, jak technologia może pomóc w rozwijaniu tych umiejętności na wyższym poziomie. Należy pamiętać, że dobór narzędzi cyfrowych powinien zależeć od celów jakie chcemy osiągnąć na zajęciach oraz przewidywanych aktywności i ćwiczeń kształtujących jeden z poziomów taksonomicznych. Ważną też rzeczą jest zrozumienie że to samo narzędzie w zależności od przyjętego scenariusza i potrzeb związanych z osiąganiem celów może być użyte wielokrotnie na różnych poziomach taksonomicznych oraz zgodnie z modelem SAMR na różnych jego stopniach.

Prawidłowe wdrożenie technologii na zajęciach edukacyjnych poprzez odpowiedni dobór zadań w zależności od potrzeby osiągania określonych celów taksonomicznych pokazują jak technologia pozwala na całkowitą zmianę sposobu rozwiązywania problemów lub uczenia się, pozwalając na znacznie bardziej zaawansowane i automatyzowane rozwiązania niż w przypadku tradycyjnych narzędzi. Zachęcam do obejrzenia poniższego nagrania:

Przypisy:

[1] zob. Model SAMR, czyli o technologii w nauczaniu, Edunews.pl oraz Cztery poziomy korzystania z technologii w szkole, Edunews.pl.

 

Notka o autorze: Maciej Danieluk jest nauczycielem w ZSP w Damasławku. Laureat konkursu Wielkopolski Nauczyciel Roku 2019. Certyfikowany trener Google dla Edukacji. Trener i edukator umiejętności ICT. Entuzjasta wykorzystania TiK w edukacji i autor popularnej książki: TiK w Pigułce – narzędziownik nauczyciela (2019). Niniejszy post ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie