Metoda debaty oksfordzkiej w praktyce (Akademia Młodego Superbelfra)

fot. Izabela Wyppich

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Metoda debaty oksfordzkiej to nic innego jak usystematyzowana metoda dyskusji, która można zastosować w trzech wymiarach: na lekcji w klasie, podczas sparingów oraz podczas turniejów debaty oksfordzkiej. Sama metoda to holistyczny sposób uczenia różnych umiejętności zawartych w obecnych kompetencjach kluczowych. Często mówimy dzisiaj też o kompetencjach 4K, czyli myśleniu krytycznym, kreatywności, komunikacji i kooperacji. Metoda debaty oksfordzkiej rozwija wszystkie powyższe umiejętności ucząc przy okazji wystąpień publicznych, panowania nad ciałem i głosem, a także nad wszechobecnym stresem.

Do kogo jest skierowana? Do wszystkich bez wyjątku na każdym etapie edukacyjnym, którzy chcą się jej nauczyć lub poszerzyć przywoływane już kompetencje kluczowe. Możemy stosować ją całościowo według wzoru wystąpień podczas debaty oksfordzkiej, która narzuca nam wystąpienia czterech mówców drużyny propozycji i opozycji, a każdy z nich ma do zagrania określoną rolę w dyskusji. Jedynka tłumaczy tezą, dwójka argumentuje, trójka kontrargumentuje, a czwórka podsumowuje debatę. Wszystko to dzieje się w określonym czasie i przy określonych zasadach, które zakładają dodatkowe role marszałka, sędziów czy publiczności.

Możemy także zastosować metodę debaty oksfordzkiej jako swoisty trening umiejętności kluczowych, wtedy wybieramy konkretną role i ćwiczymy ją z klasą grupą lub zainteresowanymi osobami.

Metodę debaty oksfordzkiej często przyrównuje się do rozprawki argumentacyjnej, a role mówców do poszczególnych jej części: jedynka to wstęp, dwójka i trójka to rozwinięcie, a czwórka to zakończenie. Spoglądając na debatę w taki właśnie sposób, proponujemy konkretne zabawy lub jak kto woli metody pracy z klasą, jej częścią lub klubem zainteresowanych debatą oksfordzką.

Możemy zatem użyć zabawy w „Arkę Noego” czy „Balon” do ćwiczenia argumentacji. Możemy rozwijać kreatywność naszych wychowanków poprzez zabawę słowem wspomaganym grami Dixit czy Story Cubes. Wreszcie możemy zaproponować naszym uczniom, by zaproponowali tematy debaty/dyskusji i zapisali, a następnie wylosowali oraz podyskutowali na wybrany temat. Po pierwsze będą musieli stworzyć tematy równe i debatowalne, po drugie zostaną ograniczeni czasem, po trzecie samo losowanie będzie rodzajem gry.

Gdybyście chcieli poszukać głębiej zapraszamy do obejrzenia webinaru poświęconego debatom oksfordzkim:

Ponadto zachęcam do wejścia na poniższe strony, na których znajdziecie więcej inspiracji do debatowania:

 

Notka o autorce: Beata Maleska-Pająk jest nauczycielką historii, wiedzy o społeczeństwie, historii i teraźniejszości oraz wychowania do życia w rodzinie w ZSTiO nr 2 w Katowicach. Trener debaty oksfordzkiej, sędzia turniejowy, opiekun drużyny, szkoleniowiec. Członkini zespołu Fundacji "Projekty Edukacyjne". Wielka miłośniczka poprawnej emisji i dykcji głosu. Instruktor teatralny, była aktorka teatrów amatorskich. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie