Cyfrowa taksonomia (Blooma) – Akademia Młodego Superbelfra

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Taksonomia Blooma to system klasyfikowania umiejętności i celów nauczania opracowany przez psychologa Benjamina Blooma w latach 50. XX wieku. Składa się on z sześciu poziomów związanych z rozwijaniem umiejętności myślenia krytycznego. Są to: poziom zapamiętywania, rozumienia, stosowania, analizy, syntezy i twórczości. W 2007 Andrew Churches zmodyfikował tę taksonomię pod kątem edukacji czasów cyfrowych.

Badania Andrew Churchesa koncentrowały się na tym, w jaki sposób można wykorzystać taksonomię Blloma do ulepszenia projektowania i wdrażania zajęć edukacyjnych wspomaganych technologią oraz w jaki sposób może ona pomóc nauczycielom w integracji technologii z ich nauczaniem w znaczący i skuteczny sposób. Warto skorzystać z modelu SAMR[1].

Model SAMR i taksonomia cyfrowa Blooma mogą być połączone poprzez wykorzystanie taksonomii cyfrowej Blooma do określenia poziomu zaawansowania umiejętności cyfrowych ucznia. Następnie wykorzystajmy model SAMR do określenia, jak technologia może pomóc w rozwijaniu tych umiejętności na wyższym poziomie. Należy pamiętać, że dobór narzędzi cyfrowych powinien zależeć od celów jakie chcemy osiągnąć na zajęciach oraz przewidywanych aktywności i ćwiczeń kształtujących jeden z poziomów taksonomicznych. Ważną też rzeczą jest zrozumienie że to samo narzędzie w zależności od przyjętego scenariusza i potrzeb związanych z osiąganiem celów może być użyte wielokrotnie na różnych poziomach taksonomicznych oraz zgodnie z modelem SAMR na różnych jego stopniach.

Prawidłowe wdrożenie technologii na zajęciach edukacyjnych poprzez odpowiedni dobór zadań w zależności od potrzeby osiągania określonych celów taksonomicznych pokazują jak technologia pozwala na całkowitą zmianę sposobu rozwiązywania problemów lub uczenia się, pozwalając na znacznie bardziej zaawansowane i automatyzowane rozwiązania niż w przypadku tradycyjnych narzędzi. Zachęcam do obejrzenia poniższego nagrania:

Przypisy:

[1] zob. Model SAMR, czyli o technologii w nauczaniu, Edunews.pl oraz Cztery poziomy korzystania z technologii w szkole, Edunews.pl.

 

Notka o autorze: Maciej Danieluk jest nauczycielem w ZSP w Damasławku. Laureat konkursu Wielkopolski Nauczyciel Roku 2019. Certyfikowany trener Google dla Edukacji. Trener i edukator umiejętności ICT. Entuzjasta wykorzystania TiK w edukacji i autor popularnej książki: TiK w Pigułce – narzędziownik nauczyciela (2019). Niniejszy post ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie