Cyfrowa taksonomia (Blooma) – Akademia Młodego Superbelfra

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Taksonomia Blooma to system klasyfikowania umiejętności i celów nauczania opracowany przez psychologa Benjamina Blooma w latach 50. XX wieku. Składa się on z sześciu poziomów związanych z rozwijaniem umiejętności myślenia krytycznego. Są to: poziom zapamiętywania, rozumienia, stosowania, analizy, syntezy i twórczości. W 2007 Andrew Churches zmodyfikował tę taksonomię pod kątem edukacji czasów cyfrowych.

Badania Andrew Churchesa koncentrowały się na tym, w jaki sposób można wykorzystać taksonomię Blloma do ulepszenia projektowania i wdrażania zajęć edukacyjnych wspomaganych technologią oraz w jaki sposób może ona pomóc nauczycielom w integracji technologii z ich nauczaniem w znaczący i skuteczny sposób. Warto skorzystać z modelu SAMR[1].

Model SAMR i taksonomia cyfrowa Blooma mogą być połączone poprzez wykorzystanie taksonomii cyfrowej Blooma do określenia poziomu zaawansowania umiejętności cyfrowych ucznia. Następnie wykorzystajmy model SAMR do określenia, jak technologia może pomóc w rozwijaniu tych umiejętności na wyższym poziomie. Należy pamiętać, że dobór narzędzi cyfrowych powinien zależeć od celów jakie chcemy osiągnąć na zajęciach oraz przewidywanych aktywności i ćwiczeń kształtujących jeden z poziomów taksonomicznych. Ważną też rzeczą jest zrozumienie że to samo narzędzie w zależności od przyjętego scenariusza i potrzeb związanych z osiąganiem celów może być użyte wielokrotnie na różnych poziomach taksonomicznych oraz zgodnie z modelem SAMR na różnych jego stopniach.

Prawidłowe wdrożenie technologii na zajęciach edukacyjnych poprzez odpowiedni dobór zadań w zależności od potrzeby osiągania określonych celów taksonomicznych pokazują jak technologia pozwala na całkowitą zmianę sposobu rozwiązywania problemów lub uczenia się, pozwalając na znacznie bardziej zaawansowane i automatyzowane rozwiązania niż w przypadku tradycyjnych narzędzi. Zachęcam do obejrzenia poniższego nagrania:

Przypisy:

[1] zob. Model SAMR, czyli o technologii w nauczaniu, Edunews.pl oraz Cztery poziomy korzystania z technologii w szkole, Edunews.pl.

 

Notka o autorze: Maciej Danieluk jest nauczycielem w ZSP w Damasławku. Laureat konkursu Wielkopolski Nauczyciel Roku 2019. Certyfikowany trener Google dla Edukacji. Trener i edukator umiejętności ICT. Entuzjasta wykorzystania TiK w edukacji i autor popularnej książki: TiK w Pigułce – narzędziownik nauczyciela (2019). Niniejszy post ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie