Cyfrowa taksonomia (Blooma) – Akademia Młodego Superbelfra

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Taksonomia Blooma to system klasyfikowania umiejętności i celów nauczania opracowany przez psychologa Benjamina Blooma w latach 50. XX wieku. Składa się on z sześciu poziomów związanych z rozwijaniem umiejętności myślenia krytycznego. Są to: poziom zapamiętywania, rozumienia, stosowania, analizy, syntezy i twórczości. W 2007 Andrew Churches zmodyfikował tę taksonomię pod kątem edukacji czasów cyfrowych.

Badania Andrew Churchesa koncentrowały się na tym, w jaki sposób można wykorzystać taksonomię Blloma do ulepszenia projektowania i wdrażania zajęć edukacyjnych wspomaganych technologią oraz w jaki sposób może ona pomóc nauczycielom w integracji technologii z ich nauczaniem w znaczący i skuteczny sposób. Warto skorzystać z modelu SAMR[1].

Model SAMR i taksonomia cyfrowa Blooma mogą być połączone poprzez wykorzystanie taksonomii cyfrowej Blooma do określenia poziomu zaawansowania umiejętności cyfrowych ucznia. Następnie wykorzystajmy model SAMR do określenia, jak technologia może pomóc w rozwijaniu tych umiejętności na wyższym poziomie. Należy pamiętać, że dobór narzędzi cyfrowych powinien zależeć od celów jakie chcemy osiągnąć na zajęciach oraz przewidywanych aktywności i ćwiczeń kształtujących jeden z poziomów taksonomicznych. Ważną też rzeczą jest zrozumienie że to samo narzędzie w zależności od przyjętego scenariusza i potrzeb związanych z osiąganiem celów może być użyte wielokrotnie na różnych poziomach taksonomicznych oraz zgodnie z modelem SAMR na różnych jego stopniach.

Prawidłowe wdrożenie technologii na zajęciach edukacyjnych poprzez odpowiedni dobór zadań w zależności od potrzeby osiągania określonych celów taksonomicznych pokazują jak technologia pozwala na całkowitą zmianę sposobu rozwiązywania problemów lub uczenia się, pozwalając na znacznie bardziej zaawansowane i automatyzowane rozwiązania niż w przypadku tradycyjnych narzędzi. Zachęcam do obejrzenia poniższego nagrania:

Przypisy:

[1] zob. Model SAMR, czyli o technologii w nauczaniu, Edunews.pl oraz Cztery poziomy korzystania z technologii w szkole, Edunews.pl.

 

Notka o autorze: Maciej Danieluk jest nauczycielem w ZSP w Damasławku. Laureat konkursu Wielkopolski Nauczyciel Roku 2019. Certyfikowany trener Google dla Edukacji. Trener i edukator umiejętności ICT. Entuzjasta wykorzystania TiK w edukacji i autor popularnej książki: TiK w Pigułce – narzędziownik nauczyciela (2019). Niniejszy post ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie