Zimowe kostki opowieści

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uczniowie ze SPE bardzo często mają problemy z wypowiadaniem się na zadany temat. Spowodowane jest to wieloma czynnikami. Z pewnością posiadają mały zasób słownictwa, zaburzone rozumienie mowy, nie znają znaczenia słów, ale także bardzo często posiadają dysfunkcje aparatu mowy, który powoduje problemy z mową i wymową.

Uczniowie ze spektrum autyzmu borykają się także z brakiem intencji komunikacyjnej oraz brakiem potrzeby mowy, a także jej właściwym rozumieniem. Dlatego tak ważne jest, aby przy każdej nadarzającej się okazji usprawniać tą zaburzoną funkcję, rozwijać słownictwo, zachęcać uczniów do inicjowania rozmowy i pobudzać intencję komunikacyjną. Warto wykorzystywać takie pomoce dydaktyczne oraz metody pracy, które będą atrakcyjne dla uczniów.

Na pewno pomóc nam mogą w tym kości opowieści, ale także samodzielnie wykonane przez nas obrazkowe lub słowne kostki do gry. Za pomocą przygotowanego szablonu w prosty i szybki sposób możemy zachęcić uczniów do zabawy i zainicjować rozmowy. Zabawa polega na tym, że wyrzucając kostką konkretne słowo lub obraz inicjujemy opowiadanie, rozmowę czy opis. Zaczynamy od jednego obrazu, następnie zwiększamy liczbę obrazków czy słów z pomocą których tworzymy opowiadanie, czy historyjkę. Dodatkowo zawsze zwracamy uwagę na poprawną pisownię, wymowę wylosowanego przedmiotu czy słowa. Możemy także ze starszymi uczniami utrwalić przy okazji formy gramatyczne i stylistyczne.

Przykłady przygotowanych przez nas kostek, które pobrać możecie poniżej dotyczą słownictwa związanego z zimą oraz feriami. Przy okazji usprawniania mowy i poszerzania słownictwa możemy utrwalać umiejętności z zakresu gramatyki. Dzieci mogą odmieniać przez przypadki wylosowane słowa, wskazywać ich rodzaj.

Zachęcamy do samodzielnego tworzenia takich tematycznych kostek, które uatrakcyjnią Wasze lekcje, zajęcia rewalidacyjne czy logopedyczne. Taką kostkę wystarczy wgrać do programu Paint i dodać do każdej ściany wybrany obrazek.

Nasze puste kostki zostały pobrane ze strony SenTeacher, a następnie w edytorze grafiki np. w Canvie można dodać obrazki.

Udostępniamy też pustą kostkę, którą zupełnie za darmo można pobrać ze strony www.pixabay.com.

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska - nauczycielki w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Członkinie grupy SuperbelfrzyMini i SuperbelfrzyRP. Autorki bloga specjalni.pl. Entuzjastki nowoczesnych technologii i kreatywnych pomocy dydaktycznych. Wdrażają elementy programowania w szkolnictwie specjalnym. Autorki projektu sieci współpracy nauczycieli, prowadzące Rady Szkoleniowe i warsztaty dla nauczycieli. Za szczególne osiągnięcia edukacyjno-wychowawcze otrzymały w 2017 r. Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. Zyta Czechowska otrzymała tytuł Nauczyciela Roku 2019 w konkursie Głosu Nauczycielskiego. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Specjalni.pl. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie