Jak metoda STEM pomaga dzieciom w nauce języka polskiego?

fot. Amazon STEM Kindloteka

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Metodologię STEM w edukacji wczesnoszkolnej najczęściej przedstawia się jako sposób na rozwój w młodych uczniach i uczennicach kompetencji cyfrowych. Kojarzy się ją z umiejętnościami programowania czy korzystania z nowoczesnych technologii. Rozwiązania STEM-owe mają jednak o wiele szersze zastosowanie, w tym również w nieoczywistym obszarze nauczania języka polskiego jako języka obcego. Przykłady takich inicjatyw można znaleźć w ramach programu Amazon STEM Kindloteka.

Integracja językowa online

Społeczność szkolna w zeszłym roku stanęła przed bezprecedensowym wyzwaniem włączenia w system szkolnictwa setek tysięcy dzieci z Ukrainy, które były zmuszone opuścić swoje domy z powodu agresji Rosji na ich kraj. Szczególnym wyzwaniem, przed którym stanęli nauczyciele, było odnalezienie wspólnego języka z nowymi uczniami, niekoniecznie znającymi język polski. Zarazem nie wszystkie szkoły były w stanie zapewnić dwujęzyczną kadrę, która mogłaby ułatwić sprawniejszą integrację językową.

Rozwiązaniem, które zaproponował Amazon wraz ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog, było przygotowanie programu łączącego edukację językowo-kulturową z metodą STEM (ang. Science, Technology, Engineering, Mathematics). „Zdolni Odkrywcy” to nasza odpowiedzieć na pilną potrzebę, która w zeszłym roku dotyczyła znacznej liczby szkół w całej Polsce – mówi Barbara Krystosiak, starsza menedżerka Amazon ds. relacji ze społecznościami. – Wiedzieliśmy, że wzięcie udziału w programie powinno być możliwie jak najłatwiejsze, a przedstawiane treści zrozumiałe dla uczniów komunikujących się w innych językach.

Aby zapewnić wspólną przestrzeń dla wszystkich uczestników, organizatorzy postawili na dwie innowacje. Pierwszą było zaproszenie do programu jednego nauczyciela z Polski i jednej nauczycielki z Ukrainy, którzy wspólnie prowadzili zajęcia na żywo, komunikując się w swoich językach ojczystych. Pozwalało to nie tylko na swobodniejsze przekazywanie treści, ale dawało też uczestnikom możliwość osłuchania i przyzwyczajenia się do obu języków. Kolejnym elementem było przygotowanie dla dzieci zadań i zabaw opartych na STEM, do wykonania których potrzeba było jedynie połączenia z Internetem i zwykłych przyborów szkolnych.

Metoda STEM pozwala dzieciom poznać zasady funkcjonowania otaczającego ich świata i zrozumieć, jak wiele podobieństw współdzielą ze sobą uczniowie i kultury ich krajów. Jednak co szczególnie ważne w tym projekcie, STEM było też łącznikiem między dwoma językami, ukraińskim i polskim – zauważa Barbara Krystosiak. – Dzięki skoncentrowaniu działań uczniów nie tylko na uczeniu się wyrażeń, ale na wspólnym rozwiązywaniu zadań zapewnialiśmy im bezcenną praktykę, która odgrywa kluczową rolę przy nauce nowego języka.

W sumie ponad 2500 dzieci wzięło udział w e-lekcjach „na żywo”, w dniach premiery poszczególnych warsztatów „Zdolnych Odkrywców”. Wszystkie webinary zostały nagrane i umieszczone na kanale Amazon w serwisie YouTube, aby służyć jako pomoce naukowe i inspiracje dla nauczycieli – najpopularniejsze zajęcia zostały do tej pory odtworzone ponad 2600 razy.

Zajęcia dla klas 1-3 można obejrzeć tutaj.

Zajęcia dla klas 4-6 można obejrzeć tutaj.

Językowe zajęcia na macie

Wykorzystywanie metody STEM i nauki języka nie wymaga jednak zawsze połączenia z Internetem. STEM na co dzień w swoich działaniach wykorzystują Patrycja Serdyńska i Małgorzata Pabich, edukatorki z Kindloteki w Wińsku, które wzięły udział w konferencji Inspiracje Wczesnoszkolne 2023. Kindloteka to specjalnie zaaranżowane, kreatywne i wielofunkcyjne przestrzenie edukacyjne, stworzone przez Amazon do promocji czytelnictwa i kompetencji STEM. Placówka w dolnośląskim Wińsku, działająca na terenie szkoły podstawowej, została otwarta w czasie pandemii i tuż po zniesieniu obostrzeń sanitarnych zaczęła organizować wydarzenia stacjonarne. Jako że do szkoły uczęszcza duża społeczność osób repatrianckich z Kazachstanu, nauczycielki postanowiły wykorzystać multimedialną przestrzeń Kindloteki do nauki języka polskiego.

Odkąd edukatorki przeniosły zajęcia języka polskiego dla obcokrajowców ze zwykłej sali lekcyjnej do Kindloteki, spotkania zaczęły się cieszyć większą frekwencją, a uczestnicy wykazywali o wiele większą motywację do nauki. Prowadzące zauważyły również szybsze efekty pracy.

Nauka w grupie przy użyciu metody STEM pozwala dzieciom, które są w trudnej sytuacji – w nowym kraju, gdzie przez barierę językową ciężko jest im nawiązać nowe relacje – czerpać radość ze wspólnej nauki. Dobra atmosfera na zajęciach sprawia, że dzieci chętniej i szybciej uczą się języka – mówi Patrycja Seredyńska, koordynatorka Kindloteki w Wińsku.

Roboty, maty edukacyjne czy tablety, z których młodzi ludzie korzystają przy wsparciu edukatorek, wprowadzają do zajęć świeżą, atrakcyjną formę, co z kolei ma wpływ na efektywność przekazywania wiedzy. Dla młodych ludzi język elektroniki jest tym, który najlepiej rozumieją i najszybciej chłoną.

Zajęcia zgodne z koncepcją STEM – obejmujące naukę, technologię, inżynierię i matematykę –pomagają w nauce języków obcych, co doskonale udowadniają edukatorki z Wińska. Nawiązanie do każdego obszaru nauczania zwiększa atrakcyjność zajęć i daje możliwość szybszego zdobycia nowych umiejętności. Dzięki wielozmysłowemu, angażującemu sposobowi nauczania wykorzystane są obydwie półkule mózgowe, co stymuluje rozwój dzieci, rozwijając nie tylko zdolność logicznego i krytycznego myślenia, ale również ich kreatywność i wyobraźnię.

Doświadczenie naszych edukatorów z ostatnich lat pokazuje, że w polskim systemie edukacyjnym jest duża przestrzeń do popularyzacji rozwiązań STEM, także w obszarze nauki języka – podsumowuje Barbara Krystosiak. Dla Amazon, jako promotorów czytelnictwa i nowoczesnych technologii, szczególnie ważnym aspektem jest to, że edukacyjną skutecznością mogą wykazywać się zarazem zajęcia online, jak i stacjonarne. To ułatwia dostosowanie oferty i formy zajęć do potrzeb i możliwości danej placówki. Razem z osobami koordynującymi projekt i partnerem społecznym Kindlotek pracujemy, by program dalej inspirował i motywował zarazem osoby uczące się, jak i edukujące do korzystania z nowych, STEM-owych rozwiązań. Wychodzimy z założenia, że to właśnie próbowanie, tworzenie, sprawdzanie czy popełnianie błędów na własną rękę jest źródłem bezcennego doświadczenia, które przydaje się w życiu.

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie