Aktywny uczeń - metoda Design Thinking w praktyce

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W edukacji nastawionej na dziecko kładziemy nacisk na aktywności, w których uczniowie i uczennice są aktywni, podejmują decyzje i rozwiązują problemy. Metodą, która pozwala nam to osiągnąć jest Design Thinking. Jest to proces rozwiązywania problemu w taki sposób, który pozwala dopasować rozwiązanie do potrzeb odbiorcy, a dzieciom – rozwinąć wiele kompetencji: kreatywność, empatię, krytyczne myślenie, współpracę, komunikację. Uczy też, jak podejmować decyzje i wypracowywać kompromisy, a jednocześnie daje uczniom i uczennicom poczucie sprawczości.

Punktem wyjścia jest tu problem – wychowawczy, edukacyjny czy szkolne wyzwanie, np. organizacja akcji charytatywnej. Chociaż czasami rozwiązanie od razu pojawia się w głowie, trzeba się zatrzymać i poświęcić czas na empatyzację, czyli próbę zrozumienia osób, których ten problem dotyczy. Następnie analizujemy nasze zasoby i dokładnie definiujemy problem – najlepiej w formie wyzwania. Dopiero wtedy jesteśmy w stanie przejść do generowania pomysłów. To świetna okazja, by puścić wodze fantazji i nie bać się pomysłów, które na pierwszy rzut wydają się nierealne, gdyż każdy z nich może być inspiracją dla innych osób z zespołu. Im więcej pomysłów, tym lepiej.

Następnie wybieramy jedną z propozycji i budujemy jej prototyp, który testujemy, w razie potrzeby poprawiamy, a czasem nawet z niego rezygnujemy i zaczynamy pracę nad innym z zaproponowanych rozwiązań. Dlatego Design Thinking jest metodą dość długotrwałą – do podanych wyżej zalet można więc dodać trening cierpliwości.

A jak wykorzystać tę metodę podczas lekcji? Wystarczy sformułować problem w taki sposób, aby uczniowie i uczennice rozwiązując go zdobywali wiedzę. Dzięki temu będą mogli od razu wykorzystać tę wiedzę w praktyce.

Więcej o samej metodzie oraz o inspiracji na jej wykorzystanie w szkole znajdziecie w nagraniu naszego webinaru:

 

Notka o prowadzących: Agnieszka Chomicka-Bosy – nauczycielka, edukatorka, moderatorka metody Design Thinking. Pracowała metodą DT w takich projektach jak Solve for Tomorrow firmy Samsung, Szkoła z klasą, Laboratorium Szkoły z klasą. Autorka licznych publikacji dla nauczycieli i rodziców oraz podręczników z zakresu kodowania dla przedszkolaków (wydawnictwo MAC). Współautorka programu do nauczania informatyki w kl.1-3 “Cyfrowe wędrówki”. Związana ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog i Fundacją Szkoła z klasą. Należy do społeczności SuperBelfrzy RP.

Ewa Przybysz-Gardyza jest absolwentką SGH (stosunki międzynarodowe), UW (filologia angielska) oraz WSP Korczaka (edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna), a także Akademii Liderów Oświaty CEO. Edukatorka i trenerka z 18-letnim stażem w pracy jako nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w szkole podstawowej; autorka materiałów edukacyjnych; należy do społeczności Superbelfrzy RP; koordynatorka programów edukacyjnych - aktualnie programu Asy Internetu w Fundacji Szkoła z Klasą; autorka bloga: dlanauczycieli.blogspot.com; ciągle się uczy i poszukuje sposobów na ulepszanie edukacji. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie