Pomysły na interdyscyplinarne zadania z wykorzystaniem metody Webquestu

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Webquest to metoda dydaktyczna, polegająca na kierowanym przez nauczyciela poszukiwaniu informacji w Internecie. Uczennice i uczniowie otrzymują precyzyjnie sformułowane zadanie, które mają wykonać, korzystając z wskazanych źródeł dostępnych online lub samodzielnie szukając odpowiedzi w sieci.

Choć Webquest jako metoda powstał w latach 90-tych XX w, a w Polsce został spopularyzowany około 2008 roku, chcemy przyjrzeć się mu ponownie i sprawdzić, czy nadal warto realizować z uczennicami i uczniami projekty webquestowe.

W dobie cyfryzacji i powszechnej dostępności informacji, metoda Webquestu jest nie tylko narzędziem do poznania konkretnych treści, ale także sposobem na rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, selekcjonowania informacji oraz pracy zespołowej. Ponieważ nasi podopieczni podczas projektu mają okazję działać twórczo – tworzyć prezentacje, prototypy, prace plastyczne, artykuły czy multimedia – jest to wspaniała okazja do rozwijania ich kreatywności i wyobraźni. Źródła internetowe pozwalają sięgnąć do aktualnych danych i łączyć naukę z rzeczywistością. Dobrze zaprojektowany Webquest może być pomostem łączącym tradycyjne formy nauczania/uczenia się z nowymi technologiami.

Świat, w którym żyjemy jest skomplikowany i wielowymiarowy. By zrozumieć wiele współczesnych zjawisk, musimy patrzeć na nie z różnych perspektyw, łączyć wiedzę z różnych dziedzin. Webquest daje nam narzędzie, by uczynić to w sposób strukturalny i efektywny.

Mówiąc o Webquest warto nawiązać również do modelu STEAM, który skupia się na integracji różnych obszarów wiedzy (nauki ścisłe, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka) w celu zapewnienia holistycznego podejścia do nauki. Webquest jako metoda kierowanego badania w Internecie, doskonale wpisuje się w filozofię STEAM i pozwala na tworzenie projektów łączących różne przedmioty szkolne w jedno interdyscyplinarne zadanie. Śmiało można powiedzieć, że magia Webquest tkwi w interdyscyplinarności, która polega nie tylko na tym, by korzystać z różnych dziedzin wiedzy, ale przede wszystkim by potrafić dostrzec powiązania tej wiedzy z rzeczywistością.

Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2023 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Anna Romańska jest nauczycielką przyrody i geografii w Szkole Podstawowej nr 130 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi, trenerka i edukatorka. Pasjonatka nowych technologii i ich wykorzystania w edukacji. Preferuje metody pracy oparte na doświadczaniu i bezpośrednim kontakcie ze środowiskiem. Współtwórca ścieżki "Odkrywcy świata" w ogólnopolskim programie edukacyjnym #Superkoderzy, autorka programu nauczania i podręcznika "Poznajemy przyrodę" WSiP.

 

O interdyscyplinarności w nauczaniu przeczytasz też w kilku artykułach w Edunews.pl:

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie