Wielka gra o neurony

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wszystkim nam, nauczycielom, rodzicom i uczniom, zależy na dobrej edukacji młodego pokolenia, nie takiej, która jest potrzebna tylko tu i teraz, czyli na sprawdzian czy kartkówkę, ale na takiej, która będzie dawała dobre plony w przyszłości. Idealną sytuacją byłoby, gdyby uczeń sam chciał poszerzać swoją wiedzę, poszukiwać i odkrywać nieznane zagadnienia, rozwijać własne zainteresowania, doskonalić posiadane umiejętności, gromadzić cenne doświadczenia, rozwiązywać problemy, rozwijać własne pomysły i kreatywne myślenie, a nauczyciel był tylko mentorem, doradcą, inspiratorem, który będzie otwierać kolejne drzwi edukacyjnej przestrzeni.

Idealnie byłoby, gdyby uczeń sam chciał angażować się we własną edukację… ale z tym bywa różnie. Jak więc zachęcić uczniów do zaangażowania się we własną edukację? Jak zmotywować ich do pracy i poszukiwania nowej wiedzy? Jak rozbudzić ich zainteresowanie swoim przedmiotem?

Myślałam i wymyśliłam… pozwoliłam moim uczniom zagrać o swoje oceny. Od najmłodszych lat lubimy przecież grać w różne gry, karciane, planszowe, logiczne, strategiczne, zręcznościowe, czy sportowe, to zagrajmy również i w grę biologiczną.

Dla moich uczniów przygotowałam więc „Wielką biologiczną grę o neurony”.

Dzięki wprowadzonej grze uczniowie:

  • włączali się w proces uczenia się, poprzez aktywne swoje działanie, a nie tylko słuchanie;
  • zwiększyli swoje zaangażowanie do aktywnego poszukiwania, poszerzania i pogłębiania swojej wiedzy z biologii;
  • rozbudzali swoje zainteresowania danym tematem czy zagadnieniem;
  • zwiększali swoją motywację do samokształcenia;
  • bazowali na posiadanej już własnej wiedzy i własnych umiejętnościach;
  • uczyli się nowego zagadnienia, w dogodny dla siebie sposób, realizując różnorodne formy i metody pracy;
  • dokonywali samodzielnego wyboru zadań, które w ich opinii najlepiej pozwoliły im przyswoić nową wiedzę;
  • zdobywali informacje w ich własnym tempie, jednego dnia pracując więcej, a innego dnia mniej lub na odwrót;
  • wymyślali, tworzyli, proponowali własne zadania, ćwiczenia, doświadczenia, które były najlepszym przykładem do omawianych nowych zagadnień;
  • uczyli się od siebie, wymieniając się materiałami i własnymi zadaniami, np. krzyżówkami, czy rebusami;
  • współpracowali ze sobą podczas uczenia się czegoś nowego, pracując w parach, trójkach, czwórkach lub w grupach;

Jakie były zasady gry, zadania i sposób ich oceniania? Tego wszystkiego można dowiedzieć się z mojego wystąpienia, które zostało zarejestrowane podczas ogólnopolskiej konferencji INSPIR@CJE 2023:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Joanna Gadomska jest nauczycielką biologii w III LO w Koninie. Autorka bloga Biologia z Blondynką, członkini społeczności Superbelfrzy RP. Autorka licznych publikacji edukacyjnych, innowacji pedagogicznych, programów nauczania, scenariuszy zajęć i materiałów dydaktycznych. Pasjonatka pracy metodą projektu, twórczyni ogólnopolskich projektów, m.in: Tydzień Uczniowskiej SuperMocy, EKO-SZKOŁA, Klasowa Wigilia bez plastiku, EKO-wyzwanie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie