Wielka gra o neurony

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wszystkim nam, nauczycielom, rodzicom i uczniom, zależy na dobrej edukacji młodego pokolenia, nie takiej, która jest potrzebna tylko tu i teraz, czyli na sprawdzian czy kartkówkę, ale na takiej, która będzie dawała dobre plony w przyszłości. Idealną sytuacją byłoby, gdyby uczeń sam chciał poszerzać swoją wiedzę, poszukiwać i odkrywać nieznane zagadnienia, rozwijać własne zainteresowania, doskonalić posiadane umiejętności, gromadzić cenne doświadczenia, rozwiązywać problemy, rozwijać własne pomysły i kreatywne myślenie, a nauczyciel był tylko mentorem, doradcą, inspiratorem, który będzie otwierać kolejne drzwi edukacyjnej przestrzeni.

Idealnie byłoby, gdyby uczeń sam chciał angażować się we własną edukację… ale z tym bywa różnie. Jak więc zachęcić uczniów do zaangażowania się we własną edukację? Jak zmotywować ich do pracy i poszukiwania nowej wiedzy? Jak rozbudzić ich zainteresowanie swoim przedmiotem?

Myślałam i wymyśliłam… pozwoliłam moim uczniom zagrać o swoje oceny. Od najmłodszych lat lubimy przecież grać w różne gry, karciane, planszowe, logiczne, strategiczne, zręcznościowe, czy sportowe, to zagrajmy również i w grę biologiczną.

Dla moich uczniów przygotowałam więc „Wielką biologiczną grę o neurony”.

Dzięki wprowadzonej grze uczniowie:

  • włączali się w proces uczenia się, poprzez aktywne swoje działanie, a nie tylko słuchanie;
  • zwiększyli swoje zaangażowanie do aktywnego poszukiwania, poszerzania i pogłębiania swojej wiedzy z biologii;
  • rozbudzali swoje zainteresowania danym tematem czy zagadnieniem;
  • zwiększali swoją motywację do samokształcenia;
  • bazowali na posiadanej już własnej wiedzy i własnych umiejętnościach;
  • uczyli się nowego zagadnienia, w dogodny dla siebie sposób, realizując różnorodne formy i metody pracy;
  • dokonywali samodzielnego wyboru zadań, które w ich opinii najlepiej pozwoliły im przyswoić nową wiedzę;
  • zdobywali informacje w ich własnym tempie, jednego dnia pracując więcej, a innego dnia mniej lub na odwrót;
  • wymyślali, tworzyli, proponowali własne zadania, ćwiczenia, doświadczenia, które były najlepszym przykładem do omawianych nowych zagadnień;
  • uczyli się od siebie, wymieniając się materiałami i własnymi zadaniami, np. krzyżówkami, czy rebusami;
  • współpracowali ze sobą podczas uczenia się czegoś nowego, pracując w parach, trójkach, czwórkach lub w grupach;

Jakie były zasady gry, zadania i sposób ich oceniania? Tego wszystkiego można dowiedzieć się z mojego wystąpienia, które zostało zarejestrowane podczas ogólnopolskiej konferencji INSPIR@CJE 2023:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Joanna Gadomska jest nauczycielką biologii w III LO w Koninie. Autorka bloga Biologia z Blondynką, członkini społeczności Superbelfrzy RP. Autorka licznych publikacji edukacyjnych, innowacji pedagogicznych, programów nauczania, scenariuszy zajęć i materiałów dydaktycznych. Pasjonatka pracy metodą projektu, twórczyni ogólnopolskich projektów, m.in: Tydzień Uczniowskiej SuperMocy, EKO-SZKOŁA, Klasowa Wigilia bez plastiku, EKO-wyzwanie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie