Wszystkim nam, nauczycielom, rodzicom i uczniom, zależy na dobrej edukacji młodego pokolenia, nie takiej, która jest potrzebna tylko tu i teraz, czyli na sprawdzian czy kartkówkę, ale na takiej, która będzie dawała dobre plony w przyszłości. Idealną sytuacją byłoby, gdyby uczeń sam chciał poszerzać swoją wiedzę, poszukiwać i odkrywać nieznane zagadnienia, rozwijać własne zainteresowania, doskonalić posiadane umiejętności, gromadzić cenne doświadczenia, rozwiązywać problemy, rozwijać własne pomysły i kreatywne myślenie, a nauczyciel był tylko mentorem, doradcą, inspiratorem, który będzie otwierać kolejne drzwi edukacyjnej przestrzeni.
Idealnie byłoby, gdyby uczeń sam chciał angażować się we własną edukację… ale z tym bywa różnie. Jak więc zachęcić uczniów do zaangażowania się we własną edukację? Jak zmotywować ich do pracy i poszukiwania nowej wiedzy? Jak rozbudzić ich zainteresowanie swoim przedmiotem?
Myślałam i wymyśliłam… pozwoliłam moim uczniom zagrać o swoje oceny. Od najmłodszych lat lubimy przecież grać w różne gry, karciane, planszowe, logiczne, strategiczne, zręcznościowe, czy sportowe, to zagrajmy również i w grę biologiczną.
Dla moich uczniów przygotowałam więc „Wielką biologiczną grę o neurony”.
Dzięki wprowadzonej grze uczniowie:
- włączali się w proces uczenia się, poprzez aktywne swoje działanie, a nie tylko słuchanie;
- zwiększyli swoje zaangażowanie do aktywnego poszukiwania, poszerzania i pogłębiania swojej wiedzy z biologii;
- rozbudzali swoje zainteresowania danym tematem czy zagadnieniem;
- zwiększali swoją motywację do samokształcenia;
- bazowali na posiadanej już własnej wiedzy i własnych umiejętnościach;
- uczyli się nowego zagadnienia, w dogodny dla siebie sposób, realizując różnorodne formy i metody pracy;
- dokonywali samodzielnego wyboru zadań, które w ich opinii najlepiej pozwoliły im przyswoić nową wiedzę;
- zdobywali informacje w ich własnym tempie, jednego dnia pracując więcej, a innego dnia mniej lub na odwrót;
- wymyślali, tworzyli, proponowali własne zadania, ćwiczenia, doświadczenia, które były najlepszym przykładem do omawianych nowych zagadnień;
- uczyli się od siebie, wymieniając się materiałami i własnymi zadaniami, np. krzyżówkami, czy rebusami;
- współpracowali ze sobą podczas uczenia się czegoś nowego, pracując w parach, trójkach, czwórkach lub w grupach;
Jakie były zasady gry, zadania i sposób ich oceniania? Tego wszystkiego można dowiedzieć się z mojego wystąpienia, które zostało zarejestrowane podczas ogólnopolskiej konferencji INSPIR@CJE 2023:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.
Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Notka o autorce: Joanna Gadomska jest nauczycielką biologii w III LO w Koninie. Autorka bloga Biologia z Blondynką, członkini społeczności Superbelfrzy RP. Autorka licznych publikacji edukacyjnych, innowacji pedagogicznych, programów nauczania, scenariuszy zajęć i materiałów dydaktycznych. Pasjonatka pracy metodą projektu, twórczyni ogólnopolskich projektów, m.in: Tydzień Uczniowskiej SuperMocy, EKO-SZKOŁA, Klasowa Wigilia bez plastiku, EKO-wyzwanie.
Ostatnie komentarze