Jak rozwijać myślenie matematyczne?

fot. Fundacja mBanku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W świecie, w którym matematyka jest fundamentem wielu aspektów codziennego życia, kompetencja matematycznego myślenia jest niezbędna. To nie tylko umiejętność liczenia czy rozwiązywania skomplikowanych równań, ale przede wszystkim zdolność logicznego myślenia, analizy problemów i wyciągania wniosków. O tym, jak rozwijać myślenie matematyczne, mówią Joanna Świercz i Beata Skrzypiec podczas webinaru nr 1 w cyklu „Matematyka jest wszędzie” organizowanym przez Fundację Think i Fundację mBanku.

Matematyka znajduje zastosowanie nie tylko w szkole, ale jest obecna w wielu codziennych sytuacjach. Dzieci od najmłodszych lat obserwują, jak rodzice zarządzają domowymi finansami, robią zakupy czy planują budżet. Często dostają kieszonkowe, dzięki którym uczą się gospodarowania własnymi pieniędzmi. Pomagają też w gotowaniu, gdzie muszą zmierzyć odpowiednie ilości składników, lub planują z rodzicami bądź przyjaciółmi wakacje, co wymaga przemyślenia kosztów, czasu podróży, odległości do przebycia i wielu innych, mniejszych kwestii. Innymi słowy matematyka, a zatem i wyżej wymienione kompetencje, jest uniwersalna i obecna na każdym kroku.

Rozwijanie myślenia matematycznego u uczennic i uczniów już od najmłodszych lat jest kluczowe dla ich rozwoju i późniejszej zaradności w życiu – w ramach kolejnych etapów edukacji, później zaś w obszarze wykonywanego zawodu lub załatwiania codziennych spraw. Wczesne wprowadzenie dzieci w świat liczb i problemów matematycznych stymuluje ich kreatywność, ucząc jednocześnie logicznego myślenia i analizy. A przy tym stwarza przestrzeń do rozwijania ich talentów oraz zainteresowań.

Polecamy pierwszy z czterech webinarów, podczas którego doświadczone nauczycielki – Beata Skrzypiec (Zespół Szkolno-Przedszkolny w Piasku) i Joanna Świercz (Szkoła Podstawowa nr 31 w Opolu) – dzielą się swoją wiedzą, doświadczeniem i dobrymi praktykami na zajęciach matematycznych w klasach 1-3 SP oraz 4-8 SP.

Ten webinar pomoże Ci:

  • uporządkować wiedzę na temat rozwoju myślenia matematycznego u dzieci,
  • zebrać nowe pomysły na innowacyjne zadania matematyczne, które pobudzą umysły Twoich uczniów,
  • odkryć skuteczne metody wspierające rozwój matematyczny wśród młodszych uczniów.

Gdzie jeszcze szukać pomysłów?

Sięgnij po bezpłatnego ebooka „Matematyka jest wszędzie” wydanego przez Fundację mBanku. Znajdziesz go na stronie www.msilnia.pl. Książka nie jest typowym podręcznikiem, a korzystać mogą z niej nauczycielki, edukatorzy i rodzice. To zbiór inspiracji, który pokazuje matematykę w codziennym życiu, kulturze i naturze. Może przydać się zarówno w domu, jak i w szkole – podczas lekcji, kółek zainteresowań i realizacji projektów.

Uczysz w szkole podstawowej? Dowiedz się więcej o nowym programie Fundacji mBankumSilnia, dzięki któremu możesz zyskać grant dla swojej szkoły na realizację projektu bądź honorarium za scenariusz zajęć matematycznych. Nabór trwa do 7 maja 2024 r. Więcej przeczytasz na stronie programu.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie