O pracy w parach na lekcji

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Porozmawiajcie w parach” jest techniką nauczania ogólnie znaną wśród nauczycieli, promuje ją też ocenianie kształtujące. Mimo, że jest znana, nie do końca wykorzystujemy jej potencjał. W tym wpisie przedstawię więcej korzyści płynących z jej stosowania.

Angażuje ona wszystkich uczniów i pozwala im uczyć się od siebie wzajemnie. Jednak nie jest to technika powszechnie używana. Sceptycy zarzucają jej stratę czasu, który może być wykorzystany na realizacje programu szkolnego. Uważają, że to uczeń ma samodzielnie poszukiwać odpowiedzi. Również obawiają się, że uczniowie w parach mogą rozmawiać na poboczny temat.

Jest jednak wiele korzyści z rozmawiania w parach. Jeśli ta technika wejdzie na stale do nauczania, to uczniowie przyjmują ją naturalnie, czują się bezpiecznie, łatwiej podejmują wyzwania.

Kiedy warto szczególnie ją stosować?

Omówienie celu lekcji

Po podaniu celu lekcji warto poprosić uczniów, aby porozmawiali w parach – jak rozumieją cel lekcji. Dzięki temu uczniowie lepiej sobie uświadamiają, do czego będą w czasie lekcji dążyć. Wyjaśniają sobie wzajemnie niejasności związane z celem lekcji.

Aktywowanie wcześniejszej wiedzy

Nauczyciel po podaniu tematu lekcji lub jej celu prosi uczniów, aby w parach porozmawiali o tym, co już na dany temat wiedzą. Dzięki temu uczniowie dzielą się swoim doświadczeniem i lepiej są przygotowani do pracy nad nowym tematem.

Odpowiedź na pytanie

Nauczyciel zadaje pytanie i prosi uczniów, aby porozmawiali w parach przed udzielaniem odpowiedzi na pytanie. Dzięki temu uczniowie mogą podzielić się swoimi opiniami z innymi i pogłębić myślenie na temat pytania. Zwiększa się również poczucie bezpieczeństwa uczniów.

Podsumowanie

Na zakończenie lekcji nauczyciel może poprosić uczniów, aby w parach porozmawiali na temat tego, czego się nauczyli. Dzięki temu ich refleksja jest głębsza i lepiej mogą ocenić, na ile poznali temat i co jest dla nich jeszcze nie całkiem jasne.

Wyjaśnienie nieporozumień

Jeśli cokolwiek nie jest jasne dla uczniów, można zamiast natychmiast im wyjaśniać zadnienie, poprosić ich o próbę wyjaśnienia w parach. Zmobilizuje to uczniów do myślenia, i również pozwoli im wyjaśnić wątpliwości w parach.

Zadawanie pytań przez uczniów

Warto zachęcać uczniów do zadawania pytań związanych z tematem.

Można poprosić uczniów, aby w parze zastanowili się, na jakie pytania chcieliby uzyskać odpowiedź. Jest to łatwiejsze, gdy myślą na dany temat dwie osoby niż tylko jedna.

Jeśli przyzwyczaimy uczniów do rozmów w parach, to można polecić, aby podzielili się tym, o czym w nich rozmawiali. Można poprosić wybrane pary do wypowiedzi i potem zapytać, czy inne pary maj coś do dodania.

Technika pracy w parach może być stosowana na każdym etapie kształcenia i w każdym wieku uczniów.

Ocenianie kształtujące zaleca procedurę zadawania pytań, które bardzo dobrze się sprawdza:

  • Zaraz zadam Wam pytanie, będziecie mieli … minut na zastanowienie się nad odpowiedzią.
  • Będziecie poszukiwać odpowiedzi w parach.
  • Proszę o niepodnoszenie rąk. Po upływie wskazanego czasu wylosuję jedną z par do udzielania odpowiedzi na forum klasy.

Uczniowie szybko przyzwyczajają się do tego schematu. Ten sposób pracy z pytaniami powoduje, ze wszyscy uczniowie myślą nad odpowiedzią i korzystają wzajemnie ze swojej wiedzy. Zwiększa też poczucie bezpieczeństwa, gdyż odpowiedzialność dzieli się pomiędzy parę.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie