Edukacja obywatelska i patriotyczna – przyjazna i bez zadęcia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Gdy myślimy o patriotyzmie, często przychodzą nam do głowy podniosłe chwile, hymn narodowy, wielkie wydarzenia historyczne. Jednak czy na co dzień patriotyzm musi mieć tak patetyczny ton? A może warto spojrzeć na niego bardziej przyziemnie, by stał się bliski dzieciom, w ich świecie – szkoły, rodziny i lokalnej społeczności?

Czym jest patriotyzm na co dzień?

Patriotyzm to nie tylko ważne święta i symbole, ale także codzienne działania, które pomagają tworzyć wspólnotę. Warto o tym mówić dzieciom w sposób prosty i praktyczny. Na przykład, dbanie o najbliższe otoczenie, szanowanie zasad, wspieranie rówieśników to małe kroki, które uczą odpowiedzialności i współpracy. Możemy pokazać dzieciom, że każdy ma wpływ na świat wokół siebie, niezależnie od wieku.

Jak mówić o patriotyzmie bez zadęcia?

Najważniejsze, aby mówić o patriotyzmie językiem dzieci, bez moralizowania i „wielkich słów”. To, co możemy zrobić, to zapraszać ich do rozmowy o tym, czym dla nich jest dom, rodzina, szkoła, sąsiedztwo. W ten sposób patriotyzm staje się bliski ich codziennym doświadczeniom. Możemy mówić o instytucjach państwowych, takich jak urząd gminy, szkoła czy poczta, w kontekście tego, jak pomagają ludziom na co dzień. Pokazywanie ich jako miejsc, gdzie pracują ludzie, którzy służą społeczności, daje poczucie realności tych instytucji.

Zabawy i ćwiczenia dla uczniów:

1. Mapa miejsc ważnych dla nas – stwórzcie wspólnie mapę okolicy, gdzie dzieci zaznaczają ważne dla siebie miejsca: domy, szkołę, park, plac zabaw. Następnie porozmawiajcie, dlaczego te miejsca są dla nich istotne i jak można o nie dbać.

2. List do przyszłych pokoleń – poproś uczniów, aby napisali list, w którym opiszą, jak wygląda ich życie i czego życzą przyszłym pokoleniom. To świetny sposób na refleksję nad tym, co dla nich ważne i jak widzą przyszłość.

3. Symulacja wyborów – zorganizujcie w klasie „wybory” np. na przewodniczącego klasy lub temat lekcji dodatkowej. To praktyczna lekcja demokracji, w której dzieci uczą się, jak działa proces wyborczy i dlaczego warto brać udział w głosowaniach.

4. Zagadki o Polsce – wplećcie zabawę w formie quizu o ciekawostkach związanych z Polską: historyczne wydarzenia, ważne postacie, miejsca. Ważne, aby pytania były różnorodne i dostosowane do wieku dzieci.

5. Święto sąsiada – zorganizujcie „dzień dobrego sąsiada”, podczas którego uczniowie mogą zaprojektować kartki z podziękowaniami dla sąsiadów za drobne, codzienne gesty pomocy. To małe gesty, które uczą solidarności i wdzięczności.

6. List do Polski- napiszcie list do Polski, w którym uczniowie napiszą to czego jej życzą, za co się wdzięczne, za co ją kochają, a co chcieliby zmienić.

Przykład listu do Polski napisanego w aplikacji genially znajdziesz tutaj.

Listy do Polski do wydruku pobierz tutaj.

7. Warte zapamiętania - skorzystajcie z szablonu i poproście uczniów o napisanie ważnego dla nich cytatu lub powiedzenia znanego Polaka lub Polki. Słów, które nadal są warte zapamiętania i o których nie można zapomnieć.

Przykłady kartek znajduje się także tutaj.

Kartę do akcji pobierz tutaj.

8. Lapbooki - uczniowie mogą przygotować lapbooki, w których opiszą swoją najbliższą okolicę, charakterystyczne dla Polski potrawy, przedstawią znane Polski i lub Polaków, albo po prostu zaprezentują symbole narodowe.

9. Warsztaty kulinarne – dzieci uwielbiają przygotowywać różne potrawy, wykorzystajcie ten entuzjazm i przygotujcie warsztaty, podczas których dzieci przygotują biało-czerwone przekąski.

10. Przegląd piosenki polskiej lub patriotycznej – warto przygotować konkurs, w którym dzieci będą mogły zaprezentować ulubione polskie piosenki.

11. Biuro informacji o Polsce - uczniowie mogą zorganizować w szkole biuro z informacjami na temat Polski i ciekawych miejsc turystycznych. Wcześniej mogą przygotować plakaty, informatory, ulotki, inforgrafiki rozwijając swoje umiejętności cyfrowe. Można także nawiązać współpracę z regionalnymi biurami promocji miasta i pozyskać ulotki, książki i mapy, które można w ramach biura rozdawać uczniom.

12. Kokardy i przypinki biało-czerwone – uczniowie mogą wykonać tradycyjne kotyliony, ale także przypinki z wykorzystaniem długopisów 3D.

13. Znaczki patriotyczne - wykorzystując stronę Remixer można przygotować znaczki patriotyczne z symbolami narodowymi. O przygotowaniu znaczków przeczytasz tutaj.

Jeśli potrzebujesz dodatkowych materiałów i pomoce w temacie Polski, Święta Niepodległości 11 Listopada, patriotyzmu to znajdziesz je tutaj.

 

Notka o autorce. Zyta Czechowska jest terapeutką i nauczycielką w szkole specjalnej. Nagrodzona tytułem Nauczyciel Roku 2019. Dyrektor i właściciel Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, współautorka książki "Jak nie zgubić dziecka w sieci?". Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „ SPEcjalna sieć współpracy nauczycieli”, prowadzi warsztaty, szkolenia i Rady Pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl. Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli. Trenerka Cyfrowego Dialogu w zakresie programowania. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Posiada tytuł Microsoft Innovative Educator Ekspert, nadawany przez firmę Microsoft najbardziej innowacyjnym nauczycielom na świecie. Ambasadorka Programu eTwinning. Ambasadorka Dell Technologies. Niniejszy artykuł jest skróconą wersją postu w blogu Superbelfrzy.edu.pl. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie