Edukacja obywatelska i patriotyczna – przyjazna i bez zadęcia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Gdy myślimy o patriotyzmie, często przychodzą nam do głowy podniosłe chwile, hymn narodowy, wielkie wydarzenia historyczne. Jednak czy na co dzień patriotyzm musi mieć tak patetyczny ton? A może warto spojrzeć na niego bardziej przyziemnie, by stał się bliski dzieciom, w ich świecie – szkoły, rodziny i lokalnej społeczności?

Czym jest patriotyzm na co dzień?

Patriotyzm to nie tylko ważne święta i symbole, ale także codzienne działania, które pomagają tworzyć wspólnotę. Warto o tym mówić dzieciom w sposób prosty i praktyczny. Na przykład, dbanie o najbliższe otoczenie, szanowanie zasad, wspieranie rówieśników to małe kroki, które uczą odpowiedzialności i współpracy. Możemy pokazać dzieciom, że każdy ma wpływ na świat wokół siebie, niezależnie od wieku.

Jak mówić o patriotyzmie bez zadęcia?

Najważniejsze, aby mówić o patriotyzmie językiem dzieci, bez moralizowania i „wielkich słów”. To, co możemy zrobić, to zapraszać ich do rozmowy o tym, czym dla nich jest dom, rodzina, szkoła, sąsiedztwo. W ten sposób patriotyzm staje się bliski ich codziennym doświadczeniom. Możemy mówić o instytucjach państwowych, takich jak urząd gminy, szkoła czy poczta, w kontekście tego, jak pomagają ludziom na co dzień. Pokazywanie ich jako miejsc, gdzie pracują ludzie, którzy służą społeczności, daje poczucie realności tych instytucji.

Zabawy i ćwiczenia dla uczniów:

1. Mapa miejsc ważnych dla nas – stwórzcie wspólnie mapę okolicy, gdzie dzieci zaznaczają ważne dla siebie miejsca: domy, szkołę, park, plac zabaw. Następnie porozmawiajcie, dlaczego te miejsca są dla nich istotne i jak można o nie dbać.

2. List do przyszłych pokoleń – poproś uczniów, aby napisali list, w którym opiszą, jak wygląda ich życie i czego życzą przyszłym pokoleniom. To świetny sposób na refleksję nad tym, co dla nich ważne i jak widzą przyszłość.

3. Symulacja wyborów – zorganizujcie w klasie „wybory” np. na przewodniczącego klasy lub temat lekcji dodatkowej. To praktyczna lekcja demokracji, w której dzieci uczą się, jak działa proces wyborczy i dlaczego warto brać udział w głosowaniach.

4. Zagadki o Polsce – wplećcie zabawę w formie quizu o ciekawostkach związanych z Polską: historyczne wydarzenia, ważne postacie, miejsca. Ważne, aby pytania były różnorodne i dostosowane do wieku dzieci.

5. Święto sąsiada – zorganizujcie „dzień dobrego sąsiada”, podczas którego uczniowie mogą zaprojektować kartki z podziękowaniami dla sąsiadów za drobne, codzienne gesty pomocy. To małe gesty, które uczą solidarności i wdzięczności.

6. List do Polski- napiszcie list do Polski, w którym uczniowie napiszą to czego jej życzą, za co się wdzięczne, za co ją kochają, a co chcieliby zmienić.

Przykład listu do Polski napisanego w aplikacji genially znajdziesz tutaj.

Listy do Polski do wydruku pobierz tutaj.

7. Warte zapamiętania - skorzystajcie z szablonu i poproście uczniów o napisanie ważnego dla nich cytatu lub powiedzenia znanego Polaka lub Polki. Słów, które nadal są warte zapamiętania i o których nie można zapomnieć.

Przykłady kartek znajduje się także tutaj.

Kartę do akcji pobierz tutaj.

8. Lapbooki - uczniowie mogą przygotować lapbooki, w których opiszą swoją najbliższą okolicę, charakterystyczne dla Polski potrawy, przedstawią znane Polski i lub Polaków, albo po prostu zaprezentują symbole narodowe.

9. Warsztaty kulinarne – dzieci uwielbiają przygotowywać różne potrawy, wykorzystajcie ten entuzjazm i przygotujcie warsztaty, podczas których dzieci przygotują biało-czerwone przekąski.

10. Przegląd piosenki polskiej lub patriotycznej – warto przygotować konkurs, w którym dzieci będą mogły zaprezentować ulubione polskie piosenki.

11. Biuro informacji o Polsce - uczniowie mogą zorganizować w szkole biuro z informacjami na temat Polski i ciekawych miejsc turystycznych. Wcześniej mogą przygotować plakaty, informatory, ulotki, inforgrafiki rozwijając swoje umiejętności cyfrowe. Można także nawiązać współpracę z regionalnymi biurami promocji miasta i pozyskać ulotki, książki i mapy, które można w ramach biura rozdawać uczniom.

12. Kokardy i przypinki biało-czerwone – uczniowie mogą wykonać tradycyjne kotyliony, ale także przypinki z wykorzystaniem długopisów 3D.

13. Znaczki patriotyczne - wykorzystując stronę Remixer można przygotować znaczki patriotyczne z symbolami narodowymi. O przygotowaniu znaczków przeczytasz tutaj.

Jeśli potrzebujesz dodatkowych materiałów i pomoce w temacie Polski, Święta Niepodległości 11 Listopada, patriotyzmu to znajdziesz je tutaj.

 

Notka o autorce. Zyta Czechowska jest terapeutką i nauczycielką w szkole specjalnej. Nagrodzona tytułem Nauczyciel Roku 2019. Dyrektor i właściciel Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, współautorka książki "Jak nie zgubić dziecka w sieci?". Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „ SPEcjalna sieć współpracy nauczycieli”, prowadzi warsztaty, szkolenia i Rady Pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl. Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli. Trenerka Cyfrowego Dialogu w zakresie programowania. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Posiada tytuł Microsoft Innovative Educator Ekspert, nadawany przez firmę Microsoft najbardziej innowacyjnym nauczycielom na świecie. Ambasadorka Programu eTwinning. Ambasadorka Dell Technologies. Niniejszy artykuł jest skróconą wersją postu w blogu Superbelfrzy.edu.pl. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...
Ja bym dodał trzecią grupę, do której sam się zaliczam: "ekonomiści", którzy rozważają, czy STAĆ NAS...
Tylko jedna trzecia czuje, że ma problemy? Poza centrami miast wojewódzkich ma je raczej WIĘKSZOŚĆ, ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Scenariusze rozwoju zawodu nauczyciela w Polsce
Nie wiem, kto nie był świadomy przedstawionych tu, głównych wyników tego raportu jeszcze przed jego ...
Samotność w sieci nie jest dobra

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie