Wielu nauczycieli współorganizujących kształcenie zastanawia się, czy podoła nowym zadaniom, jak zaplanować swoją pracę i czy na pewno nie pominie żadnego ważnego obowiązku. Warto w takich sytuacjach sięgnąć po checklistę, która szczególnie na początku może być dużym ułatwieniem i wsparciem w codziennej organizacji działań.
Oto przykładowa lista zadań, którą można wykorzystać w całości lub wybrać z niej tylko te elementy, które najlepiej sprawdzają się w pracy z Twoimi uczniami. Pamiętajmy, że nie dla każdego ucznia obowiązują te same rozwiązania i nie w takim samym zakresie.
Indywidualizacja i personalizacja działań są kluczem do skutecznego wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE).
1. Planowanie i współpraca z nauczycielami przedmiotów
- Uzgodniłam/uzgodniłem z nauczycielem przedmiotu temat najbliższej lekcji.
- Sprawdziłam/sprawdziłem, które treści mogą być trudne dla ucznia z orzeczeniem.
- Ustaliłam/ustaliłem, jakie materiały, zadania i karty pracy trzeba dostosować.
- Zasugerowałam/zasugerowałem formy pracy i pomoce dydaktyczne (wizualne, multimedialne).
2. Dostosowania i wsparcie edukacyjne
- Sprawdziłam/sprawdziłem, czy zadania są realne do wykonania przez ucznia.
- Omówiłam/omówiłem z nauczycielem sposoby ułatwienia instrukcji i poleceń.
- Pomogłam/pomogłem w przygotowaniu dostosowanych notatek.
- Wskazałam/wskazałem narzędzia (aplikacje, programy, strategie), które mogą wesprzeć ucznia.
3. Organizacja sprawdzania wiedzy i oceniania
- Uzgodniłam/uzgodniłem z nauczycielem formę sprawdzania wiedzy (sprawdzian, kartkówka, odpowiedź ustna).
- Przypomniałam/przypomniałem o możliwych dostosowaniach (wydłużony czas, mniejsza liczba zadań, możliwość korzystania z pomocy).
4. Zachowania trudne i dobrostan w klasie
- Rozpoznałam/rozpoznałem potencjalne bodźce wywołujące trudne zachowania.
- Ustaliłam/ustaliłem z nauczycielem sposoby reagowania i wspólne zasady.
- Zaproponowałam/zaproponowałem działania dla całej klasy – budowanie zrozumienia i akceptacji różnorodności.
5. Rewalidacja i zajęcia specjalistyczne
- Uzgodniłam/uzgodniłem, które treści mogę ćwiczyć z uczniem na zajęciach rewalidacyjnych.
- Przekazałam/przekazałem nauczycielowi przedmiotu informację, co warto utrwalać podczas lekcji.
- Sprawdziłam/sprawdziłem spójność działań z zajęciami w PPP.
6. Współpraca z rodzicami
- Ustaliliśmy z nauczycielem, jakie informacje przekazujemy rodzicom.
- Przygotowałam/przygotowałem komunikat z zachowaniem zasady: najpierw pozytyw, potem trudność.
- Zasugerowałam/zasugerowałem wspólne rozwiązania problemu.
7. Dokumentacja i praca zespołowa
- Zaktualizowałam/zaktualizowałem IPET/WOPFU/KIPU zgodnie z bieżącymi obserwacjami.
- Przekazałam/przekazałem informacje zespołowi o skutecznych dostosowaniach.
- Zanotowałam/zanotowałem obszary wymagające zmian lub dodatkowego wsparcia.
Pamiętaj także o tym, że
- Współpraca zaczyna się od rozmowy i ustaleń przed lekcją.
- Nauczyciel przedmiotu odpowiada za dostosowania, ale to Ty najlepiej znasz możliwości i potrzeby ucznia.
- Twoja rola to nie tylko wsparcie ucznia, ale też odciążenie i pomoc nauczycielowi przedmiotu oraz całej klasie.
Pobierz wersję graficzną Checklisty.
Notka o autorce: Zyta Czechowska jest nauczycielką i pedagogiem specjalnym. Właścicielka Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl, w którym ukazał się niniejszy artykuł. Ambasador programu eTwinning i Microsoft Innovative Educator Ekspert. Uzyskała tytuł Nauczyciela Roku w 2019. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.


