Kreatywne pytania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
narzędzia edukacyjneNarzekamy, że polska szkoła jest mało kreatywna. Ale to może dlatego, że tłumi kreatywność uczęszczającej do niej młodzieży, w efekcie czego „produkuje” absolwentów, którym nic się nie chce, bo po co ma się chcieć? Wyjście z tego pata? Nauczmy młodzież oglądać rzeczywistość przez kreatywne okulary, zmieniać na lepsze co się da, robić swoje i najważniejsze - zadawać pytania!
 
Mark Twain zauważył, że ludzie owładnięci jakąś ideą są uważani za głupców, dopóki ta idea nie odniesie sukcesu. Podobnie jest z osobami kreatywnymi. Spróbujmy im pomóc - oto katalog pytań, które warto zadawać.
 
1. Pytania innowacyjne - stawiane podczas sesji szukania nowych rozwiązań. Wykorzystujemy tu paradoksalną zmianę stanu rzeczy i prowokacje:
⇨ co by było jakby to było mniejsze, większe, odwrócone na drugą stronę?
⇨ jakby to podzielić, połączyć, coś wyeliminować?
⇨ dodać jakiś kolor, jakąś cechę?
⇨ jakby to było postawione odwrotnie, jakby to znikło, jakby to było wielkie jak góra?
 
2. Pytania rozwijające wyobraźnię polisensoryczną (wielozmysłową) i umiejętność wizualizacji pojęć abstrakcyjnych:
⇨ gdyby to miało kształt - to jaki?
⇨ gdyby to miało dźwięk - to jaki?
⇨ gdyby to miało kolor - to jaki?
⇨ gdyby to miało zapach - to jaki?
⇨ gdyby to miało swój specyficzny sposób poruszania się, to jak by się poruszało?
⇨ gdyby mogło mówić - to co by powiedziało?
⇨ gdyby był porą roku - to jaką?
⇨ gdyby był książką - to jaką?
⇨ gdyby był muzyką - to jaką?
⇨ gdyby był instrukcją - to czego?
i następnie dalej:
⇨ jak to pojęcie/problem można wyrazić poprzez kształt (ruch, kolor)?
⇨ jak ten kolor można by wyrazić gestami, zatańczyć?
⇨ jakby ten dźwięk zamienić na kształt?
 
3. Pytania ułatwiające transfer (przeniesienie) wiedzy i umiejętności na obszary praktyczne, życiowe, bezpośrednie zastosowanie:
⇨ gdzie to można zastosować w życiu?
⇨ jak to można wykorzystać na co dzień?
⇨ co by się stało, jakby tego nie było lub ludzie by o tym nie wiedzieli?
⇨ co musiałbyś jeszcze wiedzieć, aby odnaleźć zastosowanie tego w codziennym życiu?
 
4. Pytania ewaluacyjne instalujące pożyteczny nawyk ewaluacji procesów oraz wyciąganie korzyści z każdego doświadczenia życiowego:
⇨ co było dla mnie najtrudniejsze?
⇨ co było najłatwiejsze?
⇨ co czułem, kiedy działo się to i to?
⇨ co przyniosło mi największe zadowolenie?
⇨ co mi najbardziej przeszkadzało?
⇨ a co ułatwiało?
⇨ co było dziwne?
⇨ jak bym postąpił w sytuacji drugiej szansy?
⇨ czego się nauczyłem o samym sobie?
 
5. Pytania optymalizujące działanie, czyli pytania typu kaizen, wynikające z postawy nieustannego myślenia o LOS (tj. Lepszy Obrót Sytuacji):
⇨ jak można to zrobić lepiej?
⇨ jak można to zrobić 10... 100 razy lepiej?
 
6. Pytania o ekologię zmian. Tu chodzi o badanie możliwie wszechstronnie konsekwencji wprowadzenia zmian w określonym stanie rzeczy, strukturze, relacji; czyli co zmieni jeszcze ta zmiana.
⇨ po czym sprawdzę, że dana sprawa idzie w dobrym kierunku?
⇨ co się zmieni w danym obszarze (np. w moim życiu), kiedy wprowadzę to konkretne rozwiązanie?
⇨ czy jestem w stanie wytrzymać to psychicznie?
⇨ komu ta zmiana przyniesie korzyści?
⇨ czy korzyści zniwelują straty?
⇨ z czego ew. muszę zrezygnować?
⇨ czy jestem na to gotowy?
 
Na zakończenie moja ulubiona definicja kreatywności, którą dedukuję wszystkim odważnym: „Kreatywność to nagłe powstrzymanie się od głupoty” (Edward Lang - twórca polaroidu).
 
(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie