Kreatywne pytania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
narzędzia edukacyjneNarzekamy, że polska szkoła jest mało kreatywna. Ale to może dlatego, że tłumi kreatywność uczęszczającej do niej młodzieży, w efekcie czego „produkuje” absolwentów, którym nic się nie chce, bo po co ma się chcieć? Wyjście z tego pata? Nauczmy młodzież oglądać rzeczywistość przez kreatywne okulary, zmieniać na lepsze co się da, robić swoje i najważniejsze - zadawać pytania!
 
Mark Twain zauważył, że ludzie owładnięci jakąś ideą są uważani za głupców, dopóki ta idea nie odniesie sukcesu. Podobnie jest z osobami kreatywnymi. Spróbujmy im pomóc - oto katalog pytań, które warto zadawać.
 
1. Pytania innowacyjne - stawiane podczas sesji szukania nowych rozwiązań. Wykorzystujemy tu paradoksalną zmianę stanu rzeczy i prowokacje:
⇨ co by było jakby to było mniejsze, większe, odwrócone na drugą stronę?
⇨ jakby to podzielić, połączyć, coś wyeliminować?
⇨ dodać jakiś kolor, jakąś cechę?
⇨ jakby to było postawione odwrotnie, jakby to znikło, jakby to było wielkie jak góra?
 
2. Pytania rozwijające wyobraźnię polisensoryczną (wielozmysłową) i umiejętność wizualizacji pojęć abstrakcyjnych:
⇨ gdyby to miało kształt - to jaki?
⇨ gdyby to miało dźwięk - to jaki?
⇨ gdyby to miało kolor - to jaki?
⇨ gdyby to miało zapach - to jaki?
⇨ gdyby to miało swój specyficzny sposób poruszania się, to jak by się poruszało?
⇨ gdyby mogło mówić - to co by powiedziało?
⇨ gdyby był porą roku - to jaką?
⇨ gdyby był książką - to jaką?
⇨ gdyby był muzyką - to jaką?
⇨ gdyby był instrukcją - to czego?
i następnie dalej:
⇨ jak to pojęcie/problem można wyrazić poprzez kształt (ruch, kolor)?
⇨ jak ten kolor można by wyrazić gestami, zatańczyć?
⇨ jakby ten dźwięk zamienić na kształt?
 
3. Pytania ułatwiające transfer (przeniesienie) wiedzy i umiejętności na obszary praktyczne, życiowe, bezpośrednie zastosowanie:
⇨ gdzie to można zastosować w życiu?
⇨ jak to można wykorzystać na co dzień?
⇨ co by się stało, jakby tego nie było lub ludzie by o tym nie wiedzieli?
⇨ co musiałbyś jeszcze wiedzieć, aby odnaleźć zastosowanie tego w codziennym życiu?
 
4. Pytania ewaluacyjne instalujące pożyteczny nawyk ewaluacji procesów oraz wyciąganie korzyści z każdego doświadczenia życiowego:
⇨ co było dla mnie najtrudniejsze?
⇨ co było najłatwiejsze?
⇨ co czułem, kiedy działo się to i to?
⇨ co przyniosło mi największe zadowolenie?
⇨ co mi najbardziej przeszkadzało?
⇨ a co ułatwiało?
⇨ co było dziwne?
⇨ jak bym postąpił w sytuacji drugiej szansy?
⇨ czego się nauczyłem o samym sobie?
 
5. Pytania optymalizujące działanie, czyli pytania typu kaizen, wynikające z postawy nieustannego myślenia o LOS (tj. Lepszy Obrót Sytuacji):
⇨ jak można to zrobić lepiej?
⇨ jak można to zrobić 10... 100 razy lepiej?
 
6. Pytania o ekologię zmian. Tu chodzi o badanie możliwie wszechstronnie konsekwencji wprowadzenia zmian w określonym stanie rzeczy, strukturze, relacji; czyli co zmieni jeszcze ta zmiana.
⇨ po czym sprawdzę, że dana sprawa idzie w dobrym kierunku?
⇨ co się zmieni w danym obszarze (np. w moim życiu), kiedy wprowadzę to konkretne rozwiązanie?
⇨ czy jestem w stanie wytrzymać to psychicznie?
⇨ komu ta zmiana przyniesie korzyści?
⇨ czy korzyści zniwelują straty?
⇨ z czego ew. muszę zrezygnować?
⇨ czy jestem na to gotowy?
 
Na zakończenie moja ulubiona definicja kreatywności, którą dedukuję wszystkim odważnym: „Kreatywność to nagłe powstrzymanie się od głupoty” (Edward Lang - twórca polaroidu).
 
(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie