Mapy myśli w 10 krokach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wielu z nas zapamiętanie na raz zbyt dużej ilości informacji sprawia wyraźny kłopot. Połowa potem i tak gdzieś umyka. Wspomagamy się notatnikami, ale to również często nie przynosi poprawy pamięci. Jak namówić nasz mózg, aby pracował wydajniej? Można posłużyć się mapami myśli, które pomogą uporządkować i zapamiętać informację w taki sposób, jak to lubi nasz mózg.(C) EDUNEWS.PL

Coraz więcej osób słyszy o mapach myśli (Mind Mapping), czy inaczej mówiąc mapach umysłu, schematach mentalnych, koncepcji szczegółowo opisanej przez Tonego i Barrego Buzanów w książce Mapy Twoich myśli (Ravi 2003). Gdy mówimy „jabłko” możemy na kartce zapisać odpowiednie słowo, ale możemy je również narysować na kilkaset albo więcej sposobów. Czy z tej metody może być dla nas pożytek?

Na pewno wiele razy, zupełnie nieoczekiwanie, jakiś zapach, czy melodia wywołały w nas falę wspomnień zdarzeń dawno minionych. W ten sposób nieoczekiwanie dla nas myśli, jedna po drugiej, jakby były ze sobą połączone niewidocznymi haczykami, wydobywane są z naszej pamięci. Ten system przetwarzania informacji w mózgu, Buzanowie określili mianem teorii myślenia wielokierunkowego, pisząc o niej tak: „Mózg człowieka można porównać do gigantycznego biokomputera, istnej machiny skojarzeń łańcuchowych. Miliony połączeń i węzłów tworzą pajęczynę, w którą schwytane zostają wszystkie napływające dane. Przypomina to budowę neuronu z jego centralnym ciałem i tysiącami promieniście rozchodzących się dendrytów. W skali całego mózgu są to miliardy komórek nerwowych, których wypustki łączą się i splatają, tworząc niewyobrażalnie złożoną sieć.”

W naszej głowie znajduje się olbrzymia baza danych, gotowa przyjąć każdą nową informację i połączyć je niewidzialnymi haczykami skojarzeń. Badania dowodzą, że możemy poradzić sobie z ulotnością pamięci, na przykład stosując najbardziej naturalną metodę notowania – kartografię umysłu, czyli Mapę Myśli.

Agata Baj, specjalizująca się w tej tematyce, zilustrowała w konwencji mapy myśli kolejne kroki tworzenia takiej naszej indywidualnej mapy. Zobaczmy krótki film instruktażowy:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie