Mapy myśli w 10 krokach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wielu z nas zapamiętanie na raz zbyt dużej ilości informacji sprawia wyraźny kłopot. Połowa potem i tak gdzieś umyka. Wspomagamy się notatnikami, ale to również często nie przynosi poprawy pamięci. Jak namówić nasz mózg, aby pracował wydajniej? Można posłużyć się mapami myśli, które pomogą uporządkować i zapamiętać informację w taki sposób, jak to lubi nasz mózg.(C) EDUNEWS.PL

Coraz więcej osób słyszy o mapach myśli (Mind Mapping), czy inaczej mówiąc mapach umysłu, schematach mentalnych, koncepcji szczegółowo opisanej przez Tonego i Barrego Buzanów w książce Mapy Twoich myśli (Ravi 2003). Gdy mówimy „jabłko” możemy na kartce zapisać odpowiednie słowo, ale możemy je również narysować na kilkaset albo więcej sposobów. Czy z tej metody może być dla nas pożytek?

Na pewno wiele razy, zupełnie nieoczekiwanie, jakiś zapach, czy melodia wywołały w nas falę wspomnień zdarzeń dawno minionych. W ten sposób nieoczekiwanie dla nas myśli, jedna po drugiej, jakby były ze sobą połączone niewidocznymi haczykami, wydobywane są z naszej pamięci. Ten system przetwarzania informacji w mózgu, Buzanowie określili mianem teorii myślenia wielokierunkowego, pisząc o niej tak: „Mózg człowieka można porównać do gigantycznego biokomputera, istnej machiny skojarzeń łańcuchowych. Miliony połączeń i węzłów tworzą pajęczynę, w którą schwytane zostają wszystkie napływające dane. Przypomina to budowę neuronu z jego centralnym ciałem i tysiącami promieniście rozchodzących się dendrytów. W skali całego mózgu są to miliardy komórek nerwowych, których wypustki łączą się i splatają, tworząc niewyobrażalnie złożoną sieć.”

W naszej głowie znajduje się olbrzymia baza danych, gotowa przyjąć każdą nową informację i połączyć je niewidzialnymi haczykami skojarzeń. Badania dowodzą, że możemy poradzić sobie z ulotnością pamięci, na przykład stosując najbardziej naturalną metodę notowania – kartografię umysłu, czyli Mapę Myśli.

Agata Baj, specjalizująca się w tej tematyce, zilustrowała w konwencji mapy myśli kolejne kroki tworzenia takiej naszej indywidualnej mapy. Zobaczmy krótki film instruktażowy:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))
Widać, że pani polonistka ma nikłe pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...
Ppp napisał/a komentarz do Wykorzystanie opinii uczniów w nauczaniu
Z jednej strony ciekawy pomysł. Z drugiej: mniej oceniania, mniej zadań domowych i mniej klasówek - ...
Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...
Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie