Jak się uczysz, tak umiesz

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjne4500 uczniów, 450 nauczycieli i dyrektorów z 75 wzorcowych szkół z Wielkopolski miało okazję poznać i docenić zalety uczenia się i nauczania metodą projektów. Tysiące multimedialnych lekcji, wykorzystanie internetowej platformy edukacyjnej, większa wiara w uczniów, ich pomysłowość i kreatywność – to wybrane efekty programu e-Szkoła Wielkopolska – Twórczy Uczeń.
 
Program e-Szkoła Wielkopolska już od 3 lat zmienia oświatę w regionie. – Nasza inicjatywa nie dotyczy tylko komputeryzacji szkół oraz szkoleń z zakresu cyfrowych technologii. To globalny program, mający na celu zmianę myślenia o relacji nauczyciel-uczeń, pomocny przy budowaniu nowej szkoły, stawiającej na kreatywność, samodzielność i interdyscyplinarność – mówi Ryszard Stefanowski, dyrektor Ogólnopolskiej Fundacji Edukacji Komputerowej, pomysłodawcy projektu.

Współ-pracujmy
Zakończony właśnie projekt e-Szkoła Wielkopolska – Twórczy Uczeń był finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (POKL) i realizowany w partnerstwie z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wyzwanie wspólnej pracy nad tworzeniem interdyscyplinarnych projektów i rozwijaniem pasji młodzieży podjęło 75 wzorcowych szkół z całej Wielkopolski (po jednym gimnazjum i liceum z każdego powiatu). Celem programu Twórczy Uczeń był rozwój aktywności licealistów i gimnazjalistów, którzy w ramach zajęć pozalekcyjnych realizowali projekty edukacyjne z różnych dziedzin. Program był realizowany w formie konkursu.

Moje sprawy, moje pasje
W każdej szkole od kwietnia do października 2009 r. pięć 12- lub 13-osobowych zespołów uczniowskich pod kierunkiem opiekuna pracowało nad wymyśleniem koncepcji tematu, opracowaniem założeń, zbieraniem materiałów i realizacją zadań. Młodzież z gimnazjów i liceów interesowały m.in. historia i turystyczne atrakcje okolic, genealogia rodów, ekologia, eksperymenty matematyczno-przyrodnicze, gwara, relacje polsko-niemieckie oraz tradycje kulinarne. Każdy projekt był nieszablonowy, od początku do końca wymyślony i opracowany przez uczniów, którzy sami nawet nie przypuszczali, że tak bardzo zaangażują się w opracowywane zagadnienie. – To zupełnie inne lekcje – podkreślali uczniowie zaangażowani w projekt – pełne emocji, wyzwań, na których jest czas na wysłuchanie naszych pomysłów i które współtworzymy. Tak powinna wyglądać nasza szkoła na co dzień,  a my powinniśmy się uczyć świata przez eksperymenty, geografii przez podróżowanie, a sztuki przez kręcenie filmów.

Przygoda i ambicje
Projekt Twórczy Uczeń pozytywnie wpłynął na rozwój pozalekcyjnej aktywności młodzieży. Uczniowie poznali atuty pracy metodą projektów. Tworzone przez nich prace – z biologii, fizyki, geografii, matematyki zostały nagrodzone laptopami, kamerami oraz aparatami cyfrowymi. "Możliwość zdobycia nagród to miły dodatek. Dla uczniów najważniejsze jest jednak to, że mogli pracować nad tym, co ich interesuje i robić to w taki sposób, jaki jest im najbliższy – cyfrowy." - mówi Katarzyna Chromicz, lider projektu w I Liceum Ogólnokształcącym w Rawiczu. Opis każdego szkolnego projektu, jego wyniki, materiały pomocnicze i zmontowane przez uczniów filmy zostały umieszczone na platformie edukacyjnej Fronter, która była podstawowym środowiskiem pracy i komunikacji uczniów, nauczycieli oraz konsultantów projektów.

Pierwsze miejsce w kategorii projektu gimnazjalnego zajęli uczniowie realizujący projekt "Bez pyry ani rusz" z Gimnazjum nr 1 w Wolsztynie. Przez kilka miesięcy zgłębiali temat ziemniaka. Poznawali jego rodowód, odmiany, choroby i szkodniki. Badali wartości odżywcze, skład chemiczny, gęstość. Poszukiwali nazw i ciekawych przepisów kulinarnych. Byli na wykopkach i gotowali potrawy z ziemniaków. Pierwsze miejsce w kategorii projektu licealnego przypadło projektowi "Sus domesticus, czyli grodziscy licealiści odkrywają świnię domową" stworzonemu w Liceum Ogólnokształcącym im. J. Słowackiego w Grodzisku Wlkp. Uczniowie zbadali wszystkie społeczno-kulturowe oraz biologiczne konteksty, w jakich funkcjonuje świnia. Ich projekt wykraczał poza licealne przedmioty i w interdyscyplinarny sposób wybiegał w biologię, językoznawstwo, historię sztuki czy muzykę. Sondy, ankiety, odwzorowywanie szkieletu świni, formalina, gotowanie to tylko niektóre z wieloetapowego i niekonwencjonalnego projektu.

I co dalej?
W ramach programu e-Szkoła Wielkopolska szkoły zostały wyposażane w nowoczesny sprzęt cyfrowy, usługi informatyczne i infrastrukturę, a przede wszystkim wiedzę jak w codziennej pracy z uczniem wykorzystać ich potencjał. Ambicją autorów programu jest, aby platforma stała się nowym środkiem komunikacji pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami. Ideę projektu najlepiej oddaje zdanie prof. Stanisława Dylaka, kierownika merytorycznego projektu z ramienia UAM – "Co małego w szkole zmienić, by stała się wielka? Jeśli, dzięki projektowi e-Szkoła, nauczyciele wzbogacą swoje lekcje, a uczniowie nie będą bali się kreatywności i samodzielności to można liczyć, że zmiany w polskiej edukacji nastąpią szybciej niż myślimy."

Nagrodzone projekty:

Laureaci głównych miejsc:
I miejsce (nagroda: laptopy dla wszystkich członków zespołu i opiekuna)
Gimnazjum: projekt „Bez pyry ani rusz” - Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Wolsztynie, opiekun Ilona Ptak
Liceum: projekt „Sus domesticus, czyli grodziscy licealiści odkrywają świnię domową” - Liceum Ogólnokształcące im. J. Słowackiego w Grodzisku Wlkp., opiekun Grażyna Makles
 
II miejsce (nagroda: kamery dla wszystkich członków zespołu i opiekuna)
Gimnazjum: projekt „Badania nad populacją bociana białego na podstawie miejscowości Piła, Ujście i Ługi Ujskie” - Gimnazjum nr 5 im. T. Kościuszki w Pile, opiekun Marta Małecka
Liceum: projekt „Przedszkolaki. Ścieżki edukacyjne dla pięciolatków i sześciolatków (grupa starszaków)” - Liceum Ogólnokształcące im. Św. Marii Magdaleny w Poznaniu, opiekun Anna Mrula
 
III miejsce (nagroda: aparaty fotograficzne dla wszystkich członków zespołu i opiekuna)
Gimnazjum: projekt „Fizyka bliska nam” - Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Pawła II w Odolanowie, opiekun Iwona Rybacka
Liceum: projekt „Ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna w Parku Miejskim w Wolsztynie” - Zespół Szkół Ogólnokształcących i Profilowanych  im. Marii Skłodowskiej-Curie w Wolsztynie, opiekun Renata Magdans

Wyróżnienia:
Nasz głos w ważnych sprawach społecznych – kręcimy etiudę filmową - Gimnazjum nr 9 im. Jerzego Waldorffa w Poznaniu, opiekun Ewa Franczyk
Podróże w czasie przed komputerem - Gimnazjum w Okonku, opiekun Beata Winiarska
W co się bawić? - II Liceum Ogólnokształcące im. Dąbrówki w Gnieźnie, opiekun Piotr Wróblewski
Model systemu rejestracji i prezentacji obecności uczniów na zajęciach szkolnych - I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Jarocinie, opiekun Paweł Grzegorzewski
E-maluch cabrio. Modyfikacja 126p. - Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Grodzisku Wlkp., opiekun Grażyna Gulik
Bird watching, obserwacja ptaków w okolicy Wągrowca - Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. ppłk. dr. Stanisława Kulińskiego w Wągrowcu, opiekun Kinga Wójcik

Więcej informacji o programie na: www.eszkola-wielkopolska.pl
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie