Jak się uczysz, tak umiesz

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjne4500 uczniów, 450 nauczycieli i dyrektorów z 75 wzorcowych szkół z Wielkopolski miało okazję poznać i docenić zalety uczenia się i nauczania metodą projektów. Tysiące multimedialnych lekcji, wykorzystanie internetowej platformy edukacyjnej, większa wiara w uczniów, ich pomysłowość i kreatywność – to wybrane efekty programu e-Szkoła Wielkopolska – Twórczy Uczeń.
 
Program e-Szkoła Wielkopolska już od 3 lat zmienia oświatę w regionie. – Nasza inicjatywa nie dotyczy tylko komputeryzacji szkół oraz szkoleń z zakresu cyfrowych technologii. To globalny program, mający na celu zmianę myślenia o relacji nauczyciel-uczeń, pomocny przy budowaniu nowej szkoły, stawiającej na kreatywność, samodzielność i interdyscyplinarność – mówi Ryszard Stefanowski, dyrektor Ogólnopolskiej Fundacji Edukacji Komputerowej, pomysłodawcy projektu.

Współ-pracujmy
Zakończony właśnie projekt e-Szkoła Wielkopolska – Twórczy Uczeń był finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (POKL) i realizowany w partnerstwie z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wyzwanie wspólnej pracy nad tworzeniem interdyscyplinarnych projektów i rozwijaniem pasji młodzieży podjęło 75 wzorcowych szkół z całej Wielkopolski (po jednym gimnazjum i liceum z każdego powiatu). Celem programu Twórczy Uczeń był rozwój aktywności licealistów i gimnazjalistów, którzy w ramach zajęć pozalekcyjnych realizowali projekty edukacyjne z różnych dziedzin. Program był realizowany w formie konkursu.

Moje sprawy, moje pasje
W każdej szkole od kwietnia do października 2009 r. pięć 12- lub 13-osobowych zespołów uczniowskich pod kierunkiem opiekuna pracowało nad wymyśleniem koncepcji tematu, opracowaniem założeń, zbieraniem materiałów i realizacją zadań. Młodzież z gimnazjów i liceów interesowały m.in. historia i turystyczne atrakcje okolic, genealogia rodów, ekologia, eksperymenty matematyczno-przyrodnicze, gwara, relacje polsko-niemieckie oraz tradycje kulinarne. Każdy projekt był nieszablonowy, od początku do końca wymyślony i opracowany przez uczniów, którzy sami nawet nie przypuszczali, że tak bardzo zaangażują się w opracowywane zagadnienie. – To zupełnie inne lekcje – podkreślali uczniowie zaangażowani w projekt – pełne emocji, wyzwań, na których jest czas na wysłuchanie naszych pomysłów i które współtworzymy. Tak powinna wyglądać nasza szkoła na co dzień,  a my powinniśmy się uczyć świata przez eksperymenty, geografii przez podróżowanie, a sztuki przez kręcenie filmów.

Przygoda i ambicje
Projekt Twórczy Uczeń pozytywnie wpłynął na rozwój pozalekcyjnej aktywności młodzieży. Uczniowie poznali atuty pracy metodą projektów. Tworzone przez nich prace – z biologii, fizyki, geografii, matematyki zostały nagrodzone laptopami, kamerami oraz aparatami cyfrowymi. "Możliwość zdobycia nagród to miły dodatek. Dla uczniów najważniejsze jest jednak to, że mogli pracować nad tym, co ich interesuje i robić to w taki sposób, jaki jest im najbliższy – cyfrowy." - mówi Katarzyna Chromicz, lider projektu w I Liceum Ogólnokształcącym w Rawiczu. Opis każdego szkolnego projektu, jego wyniki, materiały pomocnicze i zmontowane przez uczniów filmy zostały umieszczone na platformie edukacyjnej Fronter, która była podstawowym środowiskiem pracy i komunikacji uczniów, nauczycieli oraz konsultantów projektów.

Pierwsze miejsce w kategorii projektu gimnazjalnego zajęli uczniowie realizujący projekt "Bez pyry ani rusz" z Gimnazjum nr 1 w Wolsztynie. Przez kilka miesięcy zgłębiali temat ziemniaka. Poznawali jego rodowód, odmiany, choroby i szkodniki. Badali wartości odżywcze, skład chemiczny, gęstość. Poszukiwali nazw i ciekawych przepisów kulinarnych. Byli na wykopkach i gotowali potrawy z ziemniaków. Pierwsze miejsce w kategorii projektu licealnego przypadło projektowi "Sus domesticus, czyli grodziscy licealiści odkrywają świnię domową" stworzonemu w Liceum Ogólnokształcącym im. J. Słowackiego w Grodzisku Wlkp. Uczniowie zbadali wszystkie społeczno-kulturowe oraz biologiczne konteksty, w jakich funkcjonuje świnia. Ich projekt wykraczał poza licealne przedmioty i w interdyscyplinarny sposób wybiegał w biologię, językoznawstwo, historię sztuki czy muzykę. Sondy, ankiety, odwzorowywanie szkieletu świni, formalina, gotowanie to tylko niektóre z wieloetapowego i niekonwencjonalnego projektu.

I co dalej?
W ramach programu e-Szkoła Wielkopolska szkoły zostały wyposażane w nowoczesny sprzęt cyfrowy, usługi informatyczne i infrastrukturę, a przede wszystkim wiedzę jak w codziennej pracy z uczniem wykorzystać ich potencjał. Ambicją autorów programu jest, aby platforma stała się nowym środkiem komunikacji pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami. Ideę projektu najlepiej oddaje zdanie prof. Stanisława Dylaka, kierownika merytorycznego projektu z ramienia UAM – "Co małego w szkole zmienić, by stała się wielka? Jeśli, dzięki projektowi e-Szkoła, nauczyciele wzbogacą swoje lekcje, a uczniowie nie będą bali się kreatywności i samodzielności to można liczyć, że zmiany w polskiej edukacji nastąpią szybciej niż myślimy."

Nagrodzone projekty:

Laureaci głównych miejsc:
I miejsce (nagroda: laptopy dla wszystkich członków zespołu i opiekuna)
Gimnazjum: projekt „Bez pyry ani rusz” - Gimnazjum nr 1 im. T. Kościuszki w Wolsztynie, opiekun Ilona Ptak
Liceum: projekt „Sus domesticus, czyli grodziscy licealiści odkrywają świnię domową” - Liceum Ogólnokształcące im. J. Słowackiego w Grodzisku Wlkp., opiekun Grażyna Makles
 
II miejsce (nagroda: kamery dla wszystkich członków zespołu i opiekuna)
Gimnazjum: projekt „Badania nad populacją bociana białego na podstawie miejscowości Piła, Ujście i Ługi Ujskie” - Gimnazjum nr 5 im. T. Kościuszki w Pile, opiekun Marta Małecka
Liceum: projekt „Przedszkolaki. Ścieżki edukacyjne dla pięciolatków i sześciolatków (grupa starszaków)” - Liceum Ogólnokształcące im. Św. Marii Magdaleny w Poznaniu, opiekun Anna Mrula
 
III miejsce (nagroda: aparaty fotograficzne dla wszystkich członków zespołu i opiekuna)
Gimnazjum: projekt „Fizyka bliska nam” - Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Pawła II w Odolanowie, opiekun Iwona Rybacka
Liceum: projekt „Ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna w Parku Miejskim w Wolsztynie” - Zespół Szkół Ogólnokształcących i Profilowanych  im. Marii Skłodowskiej-Curie w Wolsztynie, opiekun Renata Magdans

Wyróżnienia:
Nasz głos w ważnych sprawach społecznych – kręcimy etiudę filmową - Gimnazjum nr 9 im. Jerzego Waldorffa w Poznaniu, opiekun Ewa Franczyk
Podróże w czasie przed komputerem - Gimnazjum w Okonku, opiekun Beata Winiarska
W co się bawić? - II Liceum Ogólnokształcące im. Dąbrówki w Gnieźnie, opiekun Piotr Wróblewski
Model systemu rejestracji i prezentacji obecności uczniów na zajęciach szkolnych - I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Jarocinie, opiekun Paweł Grzegorzewski
E-maluch cabrio. Modyfikacja 126p. - Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Grodzisku Wlkp., opiekun Grażyna Gulik
Bird watching, obserwacja ptaków w okolicy Wągrowca - Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. ppłk. dr. Stanisława Kulińskiego w Wągrowcu, opiekun Kinga Wójcik

Więcej informacji o programie na: www.eszkola-wielkopolska.pl
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie