Nagraj film, odkryj nano-świat

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Coraz mniejsze urządzenia potrafią coraz więcej. A to dopiero początek miniaturyzacji, która może przyczynić się do dynamicznego rozwoju nauki i technologii, nowych odkryć, które dotychczas pozostawały poza możliwościami człowieka. Nanonauka i nanotechnologia rozwijają się szybko – uczniowie powinni dowiedzieć się o nich więcej.Time for nano project

Zainteresowanie uczniów nano-światem może się zwiększyć dzięki ciekawym inicjatywom edukacyjnym. Trwa właśnie międzynarodowy projekt Czas na Nano. Filmy do 1 czerwca można umieszczać w serwisie You Tube – w kanale TimeForNano. Autorzy najlepszych filmów z Polski wezmą udział w zawodach międzynarodowych.

Nie dłuższy niż czterominutowy film może przedstawiać naukowy i nienaukowy punkt widzenia, związany z korzyściami i ryzykiem, jakie niosą ze sobą badania nad technologiami nanometrycznymi. Fabuła przesłanego filmu, animacji czy zdjęć powinna dotyczyć przynajmniej jednego z pięciu tematów:

  • Nanoboty w twoim ciele
  • Nano i bezpieczeństwo - naprawianie czy szkodzenie światu?
  • Świat otagowany?
  • Nano i konsumenci - co możesz otrzymać, jeśli cię na to nie stać?
  • Jakie nano-moce chciałbyś posiadać i dlaczego?

W konkursie mogą wziąć udział uczniowie szkół średnich i gimnazjów z wybranych krajów Unii Europejskiej oraz z Turcji. Po eliminacjach na szczeblu krajowym, dwie wybrane prace wezmą udział w konkursie międzynarodowym. Jedna z nich zostanie wyłoniona przez jury, druga przez internautów oddających swój głos na konkretny film umieszczony w serwisie YouTube.

12 czerwca 2010 roku, podczas Pikniku Naukowego, organizowanego przez Centrum Nauki Kopernik i Polskie Radio, w namiocie Klubu Młodego Odkrywcy odbędzie się pokaz wszystkich nadesłanych filmów, ze specjalnym wyróżnieniem tych zespołów, które zwyciężą eliminacje krajowe i zakwalifikują się do konkursu międzynarodowego. Krajowi zwycięzcy wybrani przez publiczność i jury otrzymają po 700 euro. Na zwycięzcę szczebla międzynarodowego czeka nagroda pieniężna w wysokości 900 euro.

Konkurs "Czas na Nano", to jedna z propozycji skierowanych do uczniów gimnazjów działających w sieci Klubu Młodych Odkrywców, koordynowanej przez Centrum Nauki Kopernik.

Podczas zajęć w Klubach Młodego Odkrywcy uczniowie eksperymentują i prowadzą własne badania dotyczące różnych problemów naukowych. Nauczyciele mają dostęp do sprawdzonych pomysłów na ciekawe lekcje, mogą nawiązywać kontakty z Klubami w innych szkołach i miejscowościach, wymieniać się materiałami edukacyjnymi, a także planować wspólne przedsięwzięcia. Pierwsze Kluby Młodego Odkrywcy powstały w Polsce w latach 2002-2005 w ramach projektu realizowanego przez Kłodzkie Towarzystwo Oświatowe.

Każdy zespół, który nakręci film otrzyma Nano Box, który obejmuje 9 ćwiczeń wprowadzających do dziedziny nanotechnologii: Ile masz wzrostu w nanometrach?; Rozcieńczanie; Sonda magnetyczna; Piłka Buckiego; Ferrofluid; Magiczny piasek; Materiał hydrofobowy; Preparat przeciwmgielny i Metal z pamięcią.

(Źródło: PAP Nauka w Polsce, opr. red.)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie