Czy potrzebujemy edukacyjnej r-e-wolucji?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Świat zmienia się naszych oczach. Ale czy szkoła także? Internet i nowe technologie stwarzają nowe możliwości komunikowania się, wymiany informacji i wiedzy, współpracy, bez względu na dzielące uczniów odległości. Tymczasem lekcje ciągle odbywają się w klasach z ustawionymi w rzędach ławkami. W jaki sposób powinniśmy zmieniać edukacyjną praktykę?(C) INTEL

Teraźniejszość stawia przed nami coraz to większe wyzwania. Dynamizm zachodzących przemian w wielu dziedzinach współczesnego życia, okazuje się być najpoważniejszą trudnością w skutecznym i udanym funkcjonowaniu w nowoczesnym społeczeństwie. Coraz mniej obszarów ludzkiej działalności pozostaje niezmienionych pod wpływem dokonującego się postępu. Takim miejscem jest chyba szkoła, która przez stulecia wypracowała określony system nauczania. Czy spełnia on należycie swoją funkcję w nowoczesnym społeczeństwie?

W wielu raportach poświęconych współczesnej oświacie pojawia się opinia, że edukacja (nie tylko w Polsce, ale w większości krajów) nie nadąża za dynamicznymi zmianami w świecie.  Eksperci zwracają uwagę między innymi na nieodpowiedni system kształcenia, niedopasowany do potrzeb dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Szkoła ciągle kształci tak jak fabryka, jakby gospodarka potrzebowała pracowników do pracy w fabrykach. A przecież dziś większość ludzi zatrudnionych jest w sektorze usług, które potrzebują inaczej wykształconych ludzi, bardziej kreatywnych i innowacyjnych.

Eksperci zauważają również niedostateczne wykorzystanie nowych technologii w nauczaniu młodego człowieka, dla którego świat cyfrowych technologii jest przecież naturalnym środowiskiem. Według nich system szkolny zmienia się za wolno, nie oferując kształcenia dopasowanego do nowych realiów społecznych, a zwłaszcza rosnącego znaczenia sieci internetu i interakcji w sieci połączeń. W tym miejscu pojawia się ważne pytanie dla szkoły jako instytucji, która ma przygotowywać do życia we współczesnym świecie. W jaki sposób zmienić starą szkołę w nowoczesne miejsce przekazujące wiedzę według współczesnych standardów?

Z myślą o podjęciu próby odpowiedzi na powyższe pytania, Wydawnictwo Szkolne PWN zorganizowało w czterech miastach cykl konferencji „Edukacyjna r-e-wolucja. Nowa dydaktyka i nowe technologie w szkole” (Warszawa, Poznań, Katowice, Lublin). Jednym z patronów medialnych konferencji był portal Edunews.pl. Sesje tematyczne poprowadzili m.in. psycholog Iwona Majewska-Opiełka, trener liderów, założycielka Akademii Skutecznego Działania oraz Witold Kołodziejczyk, trener kadry kierowniczej oświaty, edukator programu Nowa Szkoła, dyrektor Collegium Futurum Zespołu Szkół STO.

Dyskutowano o wyzwaniach, przed jakimi stoi szkoła w czasach gospodarki opartej na wiedzy, koncepcjach szkoły przyszłości, które wdrażane są obecnie w różnych krajach, próbowano zestawić argumenty dotyczące konieczności zmiany roli nauczyciela. Poruszano w trakcie spotkania również temat kluczowych kompetencji dotyczących społeczeństwa informacyjnego, które powinny być, a nie są, rozwijane w dzisiejszej szkole. Prelegenci starali się również pokazać, że już dziś w polskiej szkole możliwe jest wykorzystanie nowych metod pracy opierających się nie tylko na technologiach cyfrowych, ale również zasobach sieci i kreatywności oraz potencjale uczniów w korzystaniu z technologii mobilnych.

Wystąpienie zarejestrowano podczas konferencji w dniu 20 kwietnia 2010 r. w Bibliotece Narodowej w Warszawie.

 
organizatorzy 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie