Nagraj film, odkryj nano-świat

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Coraz mniejsze urządzenia potrafią coraz więcej. A to dopiero początek miniaturyzacji, która może przyczynić się do dynamicznego rozwoju nauki i technologii, nowych odkryć, które dotychczas pozostawały poza możliwościami człowieka. Nanonauka i nanotechnologia rozwijają się szybko – uczniowie powinni dowiedzieć się o nich więcej.Time for nano project

Zainteresowanie uczniów nano-światem może się zwiększyć dzięki ciekawym inicjatywom edukacyjnym. Trwa właśnie międzynarodowy projekt Czas na Nano. Filmy do 1 czerwca można umieszczać w serwisie You Tube – w kanale TimeForNano. Autorzy najlepszych filmów z Polski wezmą udział w zawodach międzynarodowych.

Nie dłuższy niż czterominutowy film może przedstawiać naukowy i nienaukowy punkt widzenia, związany z korzyściami i ryzykiem, jakie niosą ze sobą badania nad technologiami nanometrycznymi. Fabuła przesłanego filmu, animacji czy zdjęć powinna dotyczyć przynajmniej jednego z pięciu tematów:

  • Nanoboty w twoim ciele
  • Nano i bezpieczeństwo - naprawianie czy szkodzenie światu?
  • Świat otagowany?
  • Nano i konsumenci - co możesz otrzymać, jeśli cię na to nie stać?
  • Jakie nano-moce chciałbyś posiadać i dlaczego?

W konkursie mogą wziąć udział uczniowie szkół średnich i gimnazjów z wybranych krajów Unii Europejskiej oraz z Turcji. Po eliminacjach na szczeblu krajowym, dwie wybrane prace wezmą udział w konkursie międzynarodowym. Jedna z nich zostanie wyłoniona przez jury, druga przez internautów oddających swój głos na konkretny film umieszczony w serwisie YouTube.

12 czerwca 2010 roku, podczas Pikniku Naukowego, organizowanego przez Centrum Nauki Kopernik i Polskie Radio, w namiocie Klubu Młodego Odkrywcy odbędzie się pokaz wszystkich nadesłanych filmów, ze specjalnym wyróżnieniem tych zespołów, które zwyciężą eliminacje krajowe i zakwalifikują się do konkursu międzynarodowego. Krajowi zwycięzcy wybrani przez publiczność i jury otrzymają po 700 euro. Na zwycięzcę szczebla międzynarodowego czeka nagroda pieniężna w wysokości 900 euro.

Konkurs "Czas na Nano", to jedna z propozycji skierowanych do uczniów gimnazjów działających w sieci Klubu Młodych Odkrywców, koordynowanej przez Centrum Nauki Kopernik.

Podczas zajęć w Klubach Młodego Odkrywcy uczniowie eksperymentują i prowadzą własne badania dotyczące różnych problemów naukowych. Nauczyciele mają dostęp do sprawdzonych pomysłów na ciekawe lekcje, mogą nawiązywać kontakty z Klubami w innych szkołach i miejscowościach, wymieniać się materiałami edukacyjnymi, a także planować wspólne przedsięwzięcia. Pierwsze Kluby Młodego Odkrywcy powstały w Polsce w latach 2002-2005 w ramach projektu realizowanego przez Kłodzkie Towarzystwo Oświatowe.

Każdy zespół, który nakręci film otrzyma Nano Box, który obejmuje 9 ćwiczeń wprowadzających do dziedziny nanotechnologii: Ile masz wzrostu w nanometrach?; Rozcieńczanie; Sonda magnetyczna; Piłka Buckiego; Ferrofluid; Magiczny piasek; Materiał hydrofobowy; Preparat przeciwmgielny i Metal z pamięcią.

(Źródło: PAP Nauka w Polsce, opr. red.)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie