9 grudnia UNICEF obchodził Międzynarodowy Dzień Młodego Nadawcy. Była to próba zwrócenia uwagi mediów na młodego odbiorcę ich programów, a także na jakość programów, które są przeznaczone dla dzieci. Tego dnia dzieci i młodzież mogli uczestniczyć w przygotowaniach programów adresowanych do młodzieży, a także do szerokiej opinii publicznej.
Publiczni i prywatni nadawcy z całego świata (zarówno telewizyjni, jak i radiowi) zachęcani są w tym dniu do włączenia się w tą specjalną akcję poprzez zaproszenie tego dnia młodych ludzi do współtworzenia programów w mediach. Zdarza się, że tego dnia młodzi ludzie zastępują znanych prezenterów odczytujących wiadomości w serwisach informacyjnych.
UNICEF apeluje do mediów, aby zapraszały młodych twórców do współtworzenia programów w mediach przez cały rok, a nie tylko 9 grudnia. Dzieci powinny mieć możliwość zabrania głosu, prezentacji swoich poglądów, a także wyrażania poprzez media zachęty do podjęcia wspólnych działań. „Świat jakiego chcemy” to kontynuacja akcji rozpoczętej w 2002 r. specjalną sesją UNICEF poświęconą dzieciom. Przyjęto wówczas agendę „Tworząc Świat Bliski Dzieciom”, która określiła 4 główne priorytety działań adresowanych do najmłodszych: promocja zdrowego trybu życia, dostarczanie wysokiej jakości edukacja, ochrona dzieci przed przemocą; przeciwdziałanie HIV/AIDS.
Nadawcy, którzy w największym stopniu przyczynią się do realizacji celów Międzynarodowego Dnia Młodego Nadawcy, zostaną uhonorowani nagrodą przez UNICEF oraz Międzynarodową Akademię Nauki i Sztuki Telewizyjnej. Nagrody zostaną wręczone wyróżnionym nadawcom podczas tegorocznego rozdania Międzynarodowych Nagród Emmy.
Pomysł UNICEF to dobra okazja do szeroko zakrojonej akcji edukacyjnej na temat mediów i ich roli w społeczeństwie informacyjnym. Edukacja medialna jest wprawdzie obecna w programie nauczania w polskiej szkole, ale do tej pory z polskich mediów jedynie Canal+ uruchomił duży projekt edukacyjny adresowany do młodych ludzi („Media Starter”).
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).