Z MEN o edukacji globalnej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

edukacja społeczna14 lutego 2008 r. w Ministerstwie Edukacji Narodowej odbyło się pierwsze spotkanie konsultacyjne władz ministerstwa z organizacjami pozarządowymi. Tematyką spotkania była działalność organizacji i MEN w obszarze edukacji globalnej i zrównoważonego rozwoju. W spotkaniu stronę MEN reprezentował Krzysztof Stanowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.

 

Organizacje pozarządowe zaprezentowały kilka propozycji dotyczących roli MEN w przyczynieniu się do rozwoju edukacji globalnej, m.in.:
- Stworzenie dobrych możliwości szkoleniowych (dokształcania zawodowego) dla nauczycieli, tak by eliminować stereotypy w nauczaniu i kłaść nacisk na odpowiedzialność i rzetelną wiedzę o świecie;
- Przygotowanie we współpracy z organizacjami pozarządowymi, lub na zlecenie MEN przez wybraną organizację czy instytucję edukacyjną pakietu szkoleniowego dla nauczycieli; MEN mógłby to sfinansować i oficjalnie zatwierdzić;
- Rozpoczęcie prac nad wprowadzeniem do szkół ścieżki międzyprzedmiotowej - edukacja globalna; udział MEN w przygotowaniu strategii wprowadzania edukacji rozwojowej do szkół;
- Sfinansowanie zakupu literatury i filmów z edukacji globalnej do szkolnych bibliotek, tłumaczenia i dodawania napisów czy głosu lektora do różnych przydatnych filmów dokumentalnych, które nie są dostępne dla młodzieży ze względów językowych;
- Włączenie się MEN w organizację takich akcji, jak Tydzień Edukacji Globalnej;
- Organizacja olimpiady tematycznej z zakresu edukacji globalnej.

 

Podsumowując spotkanie Podsekretarz Stanu Krzysztof Stanowski poinformował, że MEN chce być partnerem działań wspierających edukację globalną oraz zaproponował zacieśnienie współpracy z NGO, a także wyraził zainteresowanie MEN udzielaniem czynnego wsparcia organizacjom. Ponadto zasygnalizowano, że strona rządowa oczekuje na konkretne propozycje, na jakich płaszczyznach MEN może się włączyć w organizację Tygodnia Edukacji Globalnej. Dodatkowo MEN zasygnalizował, że w najbliższym czasie będzie ogłaszać konkursy na realizację zadań zleconych między innymi w zakresie dokształcania nauczycieli. Konkurs będzie dostępny dla organizacji pozarządowych.

 

Na spotkaniu zapowiedziano podjęcie wspólnych działań MEN i MSZ w zakresie wspierania edukacji globalnej. Pierwszym przedsięwzięciem, które już wkrótce wspólnie zrealizują MEN i MSZ będzie konkurs dla organizacji pozarządowych na projekty z zakresu edukacji rozwojowej. Oba ministerstwa zadeklarowały, że na jednej inicjatywie współpraca się nie skończy.

 

Spotkanie zapoczątkowało cykl systematycznych spotkań konsultacyjnych MEN z organizacjami pozarządowymi w zakresie działań dotyczących dzieci i młodzieży m.in. edukacji obywatelskiej, wolontariatu, informacji młodzieżowej, wyrównywania szans, współpracy międzynarodowej.

 

(źródło: MEN)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie