Od kilkunastu lat obserwujemy rewolucyjne zmiany w kulturze. Rozsypał się paradygmat kultury, w którym literatura znajdowała się w centrum, utrwalała tożsamość, odgrywała rolę opiniotwórczą i była istotnym źródłem wiedzy o świecie. Nowe technologie radykalnie przyspieszyły obieg informacji, a jednocześnie zapewniły łatwiejszy i szerszy dostęp do wszelkich dóbr kultury.
Dziś każdy może zostać uczestnikiem życia kulturalnego, klikając myszką komputerową, zmieniając kanały w telewizorze czy odwiedzając jeden z licznych multipleksów kinowych w centrum handlowym. Wszechobecność środków audiowizualnych, wirtualne muzea i galerie, nowoczesne telefony komórkowe, duży wybór programów telewizyjnych oraz przede wszystkim nieograniczona przestrzeń forum internetowego (np. YouTube’a) pozwalają nie tylko korzystać z kultury, lecz także ją tworzyć.
Ta nowa przestrzeń funkcjonowania kultury ukonstytuowała nowych odbiorców, którzy do pełnego zrozumienia przekazów audiowizualnych obecnych w nowoczesnych mediach potrzebują innych kompetencji niż te, które były przydatne do obcowania z tradycyjnie rozumianą literaturą.
Tymczasem programy nauczania w szkołach nie nadążają za zmianami w kulturze współczesnej. Opóźnienie to dotyczy nie tylko form eksperymentalnych, lecz także tych mocno osadzonych w tradycji, takich jak film. Jak szkoły mogą dostosować się do szybko zmieniającej się i zwizualizowanej rzeczywistości? Jak włączyć filmy w proces edukacji na różnych przedmiotach? Jak kształtować świadomego młodego odbiorcę filmu i jak wychowywać do filmu? Na wiele z tych pytań odpowiada program edukacji filmowej „Filmoteka szkolna” prowadzony przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Do prawie 14 000 szkół w całej Polsce PISM wysłał pakiety płyt DVD zawierające ponad 50 filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Filmy dobrane zostały do 26, zaproponowanych przez specjalistów od danego przedmiotu, tematów lekcji i zajęć pozalekcyjnych (j. polski, historia, wiedza o sztuce, wiedza o społeczeństwie). Filmy te nie są ekranizacjami lektur ani zestawem najważniejszych osiągnięć polskiej kinematografii. To dzieła, które zdaniem filmoznawców, dobrze ilustrują poszczególne tematy, z punktu widzenia wiedzy o filmie.
W dniach 8-9 października 2010 r. w Warszawie odbędzie się konferencja dla nauczycieli z całego kraju pt. "Wykorzystanie Filmoteki Szkolnej w zreformowanej szkole gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej". Jest ona skierowana przede wszystkim do nauczycieli, którzy nie mieli jeszcze kontaktu z edukacją filmową w ramach Filmoteki Szkolnej.
Konferencja ma na celu wskazanie możliwości pracy z filmami dostępnymi w pakiecie Filmoteka Szkolna na godzinach wychowawczych, lekcjach: języka polskiego, wiedzy o kulturze, historii i wiedzy o społeczeństwie. Uczestnicy zostaną zapoznani z:
- | psychologicznymi aspektami odbioru filmów i ich rolą w działaniach wychowawczych oraz profilaktyce społecznej, |
- | metodyką pracy z filmem na lekcjach (tworzenie własnych rozwiązań dydaktycznych: włączanie filmów do tematów poszczególnych przedmiotów, projektowanie programów), |
- | analizą i interpretacją dzieła filmowego, |
- | trendami w kinie niezależnym (w tym w kinie polskim), |
- | założeniami edukacji medialnej. |
Termin nadsyłania zgłoszeń na konferencję mija 26 września 2010 r. Formularz zgłoszeniowy dostępny jest na stronie internetowej Filmoteki Szkolnej.
Organizatorami konferencji są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz Warszawska Szkoła Filmowa.
(Źródło: PISM & CEO - Filmoteka Szkolna - materiały pomocnicze)