Filmoteka Szkolna zaprasza

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
media i edukacjaOd kilkunastu lat obserwujemy rewolucyjne zmiany w kulturze. Rozsypał się paradygmat kultury, w którym literatura znajdowała się w centrum, utrwalała tożsamość, odgrywała rolę opiniotwórczą i była istotnym źródłem wiedzy o świecie. Nowe technologie radykalnie przyspieszyły obieg informacji, a jednocześnie zapewniły łatwiejszy i szerszy dostęp do wszelkich dóbr kultury. 
 
Dziś każdy może zostać uczestnikiem życia kulturalnego, klikając myszką komputerową, zmieniając kanały w telewizorze czy odwiedzając jeden z licznych multipleksów kinowych w centrum handlowym. Wszechobecność środków audiowizualnych, wirtualne muzea i galerie, nowoczesne telefony komórkowe, duży wybór programów telewizyjnych oraz przede wszystkim nieograniczona przestrzeń forum internetowego (np. YouTube’a) pozwalają nie tylko korzystać z kultury, lecz także ją tworzyć.

Ta nowa przestrzeń funkcjonowania kultury ukonstytuowała nowych odbiorców, którzy do pełnego zrozumienia przekazów audiowizualnych obecnych w nowoczesnych mediach potrzebują innych kompetencji niż te, które były przydatne do obcowania z tradycyjnie rozumianą literaturą. 

Tymczasem programy nauczania w szkołach nie nadążają za zmianami w kulturze współczesnej. Opóźnienie to dotyczy nie tylko form eksperymentalnych, lecz także tych mocno osadzonych w tradycji, takich jak film. Jak szkoły mogą dostosować się do szybko zmieniającej się i zwizualizowanej rzeczywistości? Jak włączyć filmy w proces edukacji na różnych przedmiotach? Jak kształtować świadomego młodego odbiorcę filmu i jak wychowywać do filmu? Na wiele z tych pytań odpowiada program edukacji filmowej „Filmoteka szkolna” prowadzony przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Do prawie 14 000 szkół w całej Polsce PISM wysłał pakiety płyt DVD zawierające ponad 50 filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Filmy dobrane zostały do 26, zaproponowanych przez specjalistów od danego przedmiotu, tematów lekcji i zajęć pozalekcyjnych (j. polski, historia, wiedza o sztuce, wiedza o społeczeństwie). Filmy te nie są ekranizacjami lektur ani zestawem najważniejszych osiągnięć polskiej kinematografii. To dzieła, które zdaniem filmoznawców, dobrze ilustrują poszczególne tematy, z punktu widzenia wiedzy o filmie. 

W dniach 8-9 października 2010 r. w Warszawie odbędzie się konferencja dla nauczycieli z całego kraju pt. "Wykorzystanie Filmoteki Szkolnej w zreformowanej szkole gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej". Jest ona skierowana przede wszystkim do nauczycieli, którzy nie mieli jeszcze kontaktu z edukacją filmową w ramach Filmoteki Szkolnej.

Konferencja ma na celu wskazanie możliwości pracy z filmami dostępnymi w pakiecie Filmoteka Szkolna na godzinach wychowawczych, lekcjach: języka polskiego, wiedzy o kulturze, historii i wiedzy o społeczeństwie. Uczestnicy zostaną zapoznani z:
- psychologicznymi aspektami odbioru filmów i ich rolą w działaniach wychowawczych oraz profilaktyce społecznej, 
- metodyką pracy z filmem na lekcjach (tworzenie własnych rozwiązań dydaktycznych: włączanie filmów do tematów poszczególnych przedmiotów, projektowanie programów), 
- analizą i interpretacją dzieła filmowego,
- trendami w kinie niezależnym (w tym w kinie polskim),
- założeniami edukacji medialnej.
 
Termin nadsyłania zgłoszeń na konferencję mija 26 września 2010 r. Formularz zgłoszeniowy dostępny jest na stronie internetowej Filmoteki Szkolnej

Organizatorami konferencji są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz Warszawska Szkoła Filmowa.

(Źródło: PISM & CEO - Filmoteka Szkolna - materiały pomocnicze)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie