Filmowy środek ciężkości

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneJak funkcjonować w wielokulturowym świecie? Kiedy i gdzie rodzi się totalitaryzm? Co to jest niepełnosprawność? Czym jest dziś tolerancja? Jak walczyć o własne marzenia? To tylko wybrane pytania, na które odpowiedzi szukać będą  uczestnicy programu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej. Na uczniów i nauczycieli czeka aż 180 poruszających filmów.
 
Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to ogólnopolski program edukacji audiowizualnej. Jego organizatorem jest Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, które przygotowuje również Międzynarodowy Festiwal Era Nowe Horyzonty oraz American Film Festival we Wrocławiu. Projekt adresowany jest do uczniów wszystkich poziomów szkół i ma postać comiesięcznych seansów w kinach studyjnych w 22 miastach w Polsce. Na uczestników programu czeka aż 180 różnych filmów – fabuł, dokumentów, animacji. Ale to nie wszystko. Pokazom towarzyszą także spotkania z ekspertami, filmoznawcami, aktorami, a także dyskusje, konkursy i warsztaty.  
 
"Nic tak nie rozwija osobowości, jak spojrzenie z nowej perspektywy na tematy i zjawiska, które dotyczą ludzkiego życia. Prelekcje, prezentacje multimedialne i warsztaty poprzedzające filmy, które będzie można zobaczyć podczas Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej pozwalają odejść od filmoznawczego punktu widzenia i przenieść środek ciężkości na spojrzenie problemowe, ogólnokulturowe." -  wyjaśnia Maciej Jakubczyk z Działu Edukacji Stowarzyszenia Nowe Horyzonty. 
 
Zawartość cykli filmowych, przygotowanych dla poszczególnych typów szkół została skomponowana tak, aby zaoferować uczestnikom programu kino poruszające, mądre i ciekawe. Popularność ubiegłorocznej edycji Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej – 35 tysięcy uczniów i 1700 nauczycieli w kinach studyjnych – świadczyć może o tym, że ambitne filmy są traktowane jako alternatywne źródło wiedzy o życiu, świecie i ludziach, wcale nie mniej wartościowym niż wizyta w bibliotece, podróże czy surfowanie po Internecie. To też doskonały sposób na aktywizację młodych ludzi, którzy samodzielnie mogą przygotować prezentację, przeprowadzić wywiad, napisać recenzję.
 
Jak sami uczniowie reagują na taką formę edukacji? "Wiem, że przychodzą do kina przygotowani. Już w autobusie w drodze do kina wymieniają się spekulacjami czy choćby plotkami o filmie. Jestem niejednokrotnie zaskoczona dojrzałością ich odbioru." – mówi Wioletta Mrozek z Gimnazjum  nr 52 w Warszawie. "Pamiętam jedną z wizyt w Kinie Muranów, gdy po projekcji Jestem przeciw Trzosa-Rastawieckiego moi uczniowie nie chcieli wyjść z sali. Tak długo rozmawiali z zaproszonym gościem." dodaje nauczycielka.
 
Program Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej zyskał wsparcie i przychylność Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Edukacji Narodowej, a także twórców filmowych i aktorów – m.in. Jana Jakuba Kolskiego, Krzysztofa Zanussiego, Jerzego Stuhra i Roberta Gonery.
 
"Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej prezentują zarówno klasykę, jak i najciekawsze filmy współczesne. To propozycja nie tylko dla przyszłych reżyserów, lecz także dla tych wszystkich, którzy wierzą w magię kina." – rekomenduje Andrzej Wajda.
 
Zapisy do projektu potrwają jeszcze do 30 września 2010 roku. Już dziś wiadomo, że do programu zapisało się ponad 20 tysięcy uczniów. Formularz zgłoszeniowy wraz z regulaminem uczestnictwa jest dostępny na stronie programu: www.edukacja.nowehoryzonty.pl w zakładce Edukacja filmowa. Wypełnione zgłoszenie należy przesłać faksem na numer podany w jego treści lub dostarczyć do kina studyjnego, w którym prowadzony jest projekt.
 
(Źródło: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie