Mapa Kultury otwarta na projekty uczniów i nauczycieli

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projektyWczoraj o filmowej mapie przemian, a dziś zapraszamy do tworzenia innej mapy – Polski kulturalnej. Interesują was fascynujące klimaty, miejskie i ludowe legendy, zapomniane miejsca, warte ocalenia? Spróbujcie podzielić się swoimi informacjami na Mapie Kultury, a potem przeprowadźcie ciekawy projekt z wykorzystaniem metody gimnazjalnego projektu edukacyjnego!
 
Portal MapaKultury.pl, uruchomiony przez Narodowe Centrum Kultury, to interaktywna mapa Polski tworzona z wizytówek ciekawych miejsc, interesujących opowieści i ludzi wartych pamięci. „Portal jest skierowany do wszystkich, którzy chcą nie tylko biernie odbierać to, co kultura im daje, ale chcą też aktywnie w niej uczestniczyć poprzez wpisy, uzupełnienia, własne informacje” – powiedział 1 grudnia minister kultury Bogdan Zdrojewski otwierając portal symbolicznym kliknięciem.

Mapa Kultury jest dobrym pretekstem do realizacji projektów edukacyjnych w gimnazjum. W związku z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 20 sierpnia 2010 roku uczniowie klas gimnazjalnych, w których obowiązuje nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego, mają obowiązek, pod opieką nauczyciela, zrealizować gimnazjalny projekt edukacyjny. Projekt gimnazjalny jest zespołowym, zaplanowanym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnych metod pracy.

Temat gimnazjalnego projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania, zawartych w podstawie programowej, ale może też poza nie wykraczać. Projekty mogą być prowadzone w ramach jednego przedmiotu (projekt przedmiotowy) lub stanowić połączenie między treściami nauczania kilku przedmiotów. Gimnazjalny projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów, koordynowanych przez nauczyciela.

Jak proponują współorganizatorzy projektu MapaKultury.pl z Centrum Edukacji Obywatelskiej, projekty edukacyjne można tworzyć w ramach pięciu ścieżek tematycznych i tworzyć wpisy na temat ludzi, miejsc i klimatów. W ramach tego projektu są to:
»  Ślady przeszłości – dla zainteresowanych zaniedbanymi zabytkami (wpisy w kategoriach: ludzie, miejsca, klimaty);
»
Opowiem Ci o wolnej Polsce – dla zbierających opowieści istotne dla najnowszej historii Polski (wpisy w kategoriach: ludzie, miejsca);
»
EtnoLog – dla poszukiwaczy legend, tradycji, opowieści (wpisy w kategoriach: miejsca, klimaty);
»
Sefer – dla zainteresowanych historią Żydów i opieką nad materialnym dziedzictwem ich kultury i religii (wpisy w kategoriach: ludzie, miejsca);
»
Literacki atlas Polski – dla poszukiwaczy literackich śladów na mapie Polski (wpisy w kategoriach: ludzie, miejsca).
 
Warto przypomnieć, iż celem gimnazjalnego projektu edukacyjnego jest nie tyle sama aktywność i samodzielność uczniów, ile postawienie i rozwiązanie konkretnego problemu. Problem do rozwiązania może zostać zidentyfikowany przez uczniów samodzielnie, ale może też zostać zasugerowany im przez nauczyciela, powinien jednak budzić zainteresowanie młodzieży, a jego rozwiązanie powinno stanowić ciekawe wyzwanie. Odkrywanie zapomnianych, mało znanych osób, miejsc i klimatów jest problemem, który można postawić sobie za cel projektu. Daje on uczniom możliwość samodzielnej pracy i działania na rzecz pamięci lokalnej.
 
projekty w gimnazjum
 
Uczniowie poszukujący rozwiązania problemu zdobywają nową wiedzę z zakresu przedmiotu, wykorzystują nowe umiejętności, wzbogacają zasoby Mapy Kultury. Grupowa praca nad projektem i publiczna prezentacja osiągnięć na portalu pozwalają uczniom rozwinąć umiejętność pracy zadaniowej – przede wszystkim planowania, współpracy, komunikacji, prezentacji i samooceny.

Tworząc wpis w ramach jednej ze ścieżek programowych wybranych w programie Mapa Kultury, uczniowie mają możliwość zrealizowania wszystkich etapów gimnazjalnego projektu edukacyjnego i stworzenia fascynującego materiału dokumentującego dziedzictwo kulturalne regionów, miast i miasteczek.

Kultura Cię zaskoczy – przekonują pomysłodawcy portalu.
 
(Źródło: MapaKultury.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie