Projekty dla młodych EtnoLogów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneCentrum Edukacji Obywatelskiej przy wsparciu Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie oraz Stowarzyszenia Pracownia Etnograficzna im. Witolda Dynowskiego zaprasza uczniów oraz nauczycieli do wzięcia udziału w programie EtnoLog – zaloguj się na ludowo! Celem programu zachęcenie młodzieży do badania i poznania kultury ludowej.
 
Trwająca edycja zaowocowała licznymi przygodami! Uczniowie odkrywali własną okolicę podczas unikalnej gry internetowej EtnoBingo oraz poznawali tajniki badań podczas szkolnych spotkań z etnografami. Najwięcej emocji wzbudziło jednak EtnoShow – ogólnopolska prezentacja kultury ludowej w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.

Co jeszcze czeka na tych, którzy przystąpią do programu? Już niedługo kolejne, wiosenne spotkania z etnografem, a na jesieni regionalne szkolenia, które przybliżą nauczycielom metodykę prowadzenia projektów edukacyjnych poświęconych kulturze ludowej. Zgłoszenia do programu CEO przyjmuje do 17 kwietnia. Każdy nauczyciel, który się zarejestruje otrzyma od nas pakiet powitalny zawierający materiały pomocnicze, przykładowe scenariusze lekcji oraz multimedia dotyczące etnografii.

Wszystkie działania proponowane w ramach programu EtnoLog-zaloguj się na ludowo! są bezpłatne. Formularz rejestracyjny, relacje z poprzednich edycji programu, harmonogram działań, wieści ze szkół, etno-inspiracje oraz wiele innych znajdują się na stronie internetowej CEO.

Czy młodzież jest zainteresowana projektem? Jak najbardziej. Z nadesłanych opisów podejmowanych działań wyłania się barwny opis podejmowanych przez uczniów inicjatyw:

Tradycja i kultura Kujaw: „W naszej szkole znajduje się sala regionalna. Gromadzimy w niej przedmioty codziennego użytku używane przez mieszkańców naszego regionu w dawnych czasach. Izba z roku na rok wygląda coraz okazalej. Mamy nadzieję, że w tym roku wzbogaci się o kolejne eksponaty. W tym roku pragniemy sporządzić książkę kucharską z przepisami kuchni regionalnej. Oprócz tego chcemy "utworzyć " warsztat pracy krawca, szewca i kowala. Rozpoczęliśmy już nawet gromadzenie potrzebnych narzędzi.” – napisali uczniowie z Gimnazjum z Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Łochowie.

Łemkowie dawniej i dziś: „Celem naszego projektu było poznanie tradycji i zwyczajów związanych z najważniejszymi świętami i wydarzeniami w życiu człowieka. W ramach realizacji projektu przeprowadziliśmy wywiady wśród lokalnej ludności łemkowskiej na temat miejscowych tradycji i zwyczajów, a następnie na ich podstawie opracowaliśmy publikację - kalendarz. Ponadto zorganizowaliśmy konferencję podsumowującą efekty pracy i wycieczkę do Radoszyckiego Źródełka, gdzie odbywa się gminna coroczna uroczystość.” – opowiadają uczniowie z Zespołu Szkół w Rzepedzi.

My som z tela - mój heimat: „W ramach poznawania swej małej ojczyzny na Śląsku pogłębiliśmy wiedzę o tradycjach regionu. W sposób szczególny zajęliśmy się zwyczajami bożonarodzeniowymi, z tradycyjną śląską kuchnią, wierzeniami, zabawami i dekoracjami. O wszystkim opowiedzieliśmy gwarą. Przedstawiliśmy też jasełka, których scenariusz powstał w ramach projektu.” – opisują swój projekt gimnazjaliści z Zespołu Szkół nr 11 w Jastrzębie Zdroju.
 
Projekty realizowane w ramach programu EtnoLog-zaloguj się na ludowo! spełniają wymogi określone w Rozporządzeniu MEN z 20.08.2010 roku.
 
projekty edukacyjne 
 
Program realizowany jest przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji dotyczących programu EtnoLog-zaloguj się na ludowo! udziela Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., koordynatorka programu, tel. 22-825 05 50 wew. 110
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie