Projekty dla młodych EtnoLogów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneCentrum Edukacji Obywatelskiej przy wsparciu Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie oraz Stowarzyszenia Pracownia Etnograficzna im. Witolda Dynowskiego zaprasza uczniów oraz nauczycieli do wzięcia udziału w programie EtnoLog – zaloguj się na ludowo! Celem programu zachęcenie młodzieży do badania i poznania kultury ludowej.
 
Trwająca edycja zaowocowała licznymi przygodami! Uczniowie odkrywali własną okolicę podczas unikalnej gry internetowej EtnoBingo oraz poznawali tajniki badań podczas szkolnych spotkań z etnografami. Najwięcej emocji wzbudziło jednak EtnoShow – ogólnopolska prezentacja kultury ludowej w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.

Co jeszcze czeka na tych, którzy przystąpią do programu? Już niedługo kolejne, wiosenne spotkania z etnografem, a na jesieni regionalne szkolenia, które przybliżą nauczycielom metodykę prowadzenia projektów edukacyjnych poświęconych kulturze ludowej. Zgłoszenia do programu CEO przyjmuje do 17 kwietnia. Każdy nauczyciel, który się zarejestruje otrzyma od nas pakiet powitalny zawierający materiały pomocnicze, przykładowe scenariusze lekcji oraz multimedia dotyczące etnografii.

Wszystkie działania proponowane w ramach programu EtnoLog-zaloguj się na ludowo! są bezpłatne. Formularz rejestracyjny, relacje z poprzednich edycji programu, harmonogram działań, wieści ze szkół, etno-inspiracje oraz wiele innych znajdują się na stronie internetowej CEO.

Czy młodzież jest zainteresowana projektem? Jak najbardziej. Z nadesłanych opisów podejmowanych działań wyłania się barwny opis podejmowanych przez uczniów inicjatyw:

Tradycja i kultura Kujaw: „W naszej szkole znajduje się sala regionalna. Gromadzimy w niej przedmioty codziennego użytku używane przez mieszkańców naszego regionu w dawnych czasach. Izba z roku na rok wygląda coraz okazalej. Mamy nadzieję, że w tym roku wzbogaci się o kolejne eksponaty. W tym roku pragniemy sporządzić książkę kucharską z przepisami kuchni regionalnej. Oprócz tego chcemy "utworzyć " warsztat pracy krawca, szewca i kowala. Rozpoczęliśmy już nawet gromadzenie potrzebnych narzędzi.” – napisali uczniowie z Gimnazjum z Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Łochowie.

Łemkowie dawniej i dziś: „Celem naszego projektu było poznanie tradycji i zwyczajów związanych z najważniejszymi świętami i wydarzeniami w życiu człowieka. W ramach realizacji projektu przeprowadziliśmy wywiady wśród lokalnej ludności łemkowskiej na temat miejscowych tradycji i zwyczajów, a następnie na ich podstawie opracowaliśmy publikację - kalendarz. Ponadto zorganizowaliśmy konferencję podsumowującą efekty pracy i wycieczkę do Radoszyckiego Źródełka, gdzie odbywa się gminna coroczna uroczystość.” – opowiadają uczniowie z Zespołu Szkół w Rzepedzi.

My som z tela - mój heimat: „W ramach poznawania swej małej ojczyzny na Śląsku pogłębiliśmy wiedzę o tradycjach regionu. W sposób szczególny zajęliśmy się zwyczajami bożonarodzeniowymi, z tradycyjną śląską kuchnią, wierzeniami, zabawami i dekoracjami. O wszystkim opowiedzieliśmy gwarą. Przedstawiliśmy też jasełka, których scenariusz powstał w ramach projektu.” – opisują swój projekt gimnazjaliści z Zespołu Szkół nr 11 w Jastrzębie Zdroju.
 
Projekty realizowane w ramach programu EtnoLog-zaloguj się na ludowo! spełniają wymogi określone w Rozporządzeniu MEN z 20.08.2010 roku.
 
projekty edukacyjne 
 
Program realizowany jest przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji dotyczących programu EtnoLog-zaloguj się na ludowo! udziela Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., koordynatorka programu, tel. 22-825 05 50 wew. 110
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...
Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie