Nauczycielu, zostań liderem Szlachetnej Paczki

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Chcesz mądrze pomagać potrzebującym,  pokazać swoim uczniom inny świat i sprawić, że szkoła stanie się miejscem, gdzie odmieniają się ludzkie losy? Nadarza się ku temu świetna okazja. Szlachetna Paczka otwiera właśnie rekrutację liderów rejonu, którzy zorganizują akcję w swojej okolicy. W szczególności takimi liderami mogą być nauczyciele.

Szlachetna Paczka to akcja pomocy rodzinom żyjącym poniżej progu ubóstwa. Co roku w całej Polsce organizuje ją kilkuset liderów – każdy w swojej miejscowości lub dzielnicy. W tym roku ma być ich aż 400, aż o stu więcej niż w ubiegłym roku.

Lider kieruje średnio grupą około 30 wolontariuszy. Monika Styga podczas ubiegłorocznej akcji kierowała największym rejonem w całej Polsce, na krakowskim Podgórzu. Zarządzała aż setką wolontariuszy. „Może zabrzmi to patetycznie, ale dostrzegłam, jak wiele zależy właśnie ode mnie. Policzyłam, na ile osób miało wpływ moje działanie: darczyńców, którzy przygotowywali paczki w moim rejonie, członków rodzin w potrzebie, do których dotarliśmy i wszystkich wolontariuszy. Wyszło ponad tysiąc osób!” – mówi Styga.

Liderami rejonów często zostają nauczyciele. To dla nich nie droga do awansu zawodowego, ale też prawdziwa lekcja obywatelskiego zaangażowania dla ich uczniów, sposób na niezwykłą integrację społeczności szkolnej i zmianę obrazu szkoły w oczach otoczenia. Barbara, nauczycielka biologii w swoim liceum organizuje Paczkę już po raz drugi: „To wyjście poza schemat zwykłej lekcji do prawdziwego świata. Dla mnie i dla uczniów. Nawet ci niepełnoletni, którzy nie mogą ankietować rodzin, uczą się odpowiedzialności za powierzone im zadania i kontaktu z innymi ludźmi.”

Małgorzata i Bożena jako liderki organizowały Szlachetną Paczkę w szkole w Birczy. Dla jednej z rodzin, którym pomagały, paczkę przygotowywał Prezydent RP, Bronisław Komorowski z małżonką. Nawet nie wyobrażały sobie, że mógłby je spotkać taki zaszczyt. Tymczasem w grudniu odwiedziły pałac prezydencki. W ten sposób prawdziwą pomoc od głowy państwa otrzymali ich uczniowie i ich rodzina.

edukacja społeczna

Pod okiem lidera wolontariusze ankietują rodziny i kwalifikują je do pomocy, a następnie kontaktują się z darczyńcami, którzy przygotowują paczki. W czasie finału, kiedy paczki zawożone są do rodzin, lider organizuje magazyn i transport. Przede wszystkim jednak przez cały czas dba, aby udzielana pomoc była mądra, adekwatna i skuteczna.

„W Paczce najważniejszy jest człowiek” – mówi ksiądz Jacek Wiosna Stryczek, prezes Stowarzyszenia Wiosna, które organizuje Szlachetną Paczkę już po raz jedenasty. „Wolontariusze i darczyńcy pomagają zawsze konkretnym ludziom, wiedzą jakie są ich potrzeby. Często większe znaczenie ma nie materialna wartość paczki, ale to, że ktoś poczuł się dzięki niej ważny, że spełniło się jakieś marzenie. Ludzie zaczynają wierzyć, że mogą odmienić swój los” – podkreśla.

„Jeżeli chcesz zostać liderem, nie musisz czuć, że potrafisz, ale musisz czuć, że chcesz!” – przekonuje Maciek Koniuszewski, lider z kilkuletnim stażem. Jego przygoda z Paczką zaczęła się, kiedy znajomy poprosił go o pomoc w rozwożeniu prezentów. Taszcząc ciężkie kartony na czwarte piętro pomyślał: dlaczego w mojej dzielnicy są biedni ludzie, mogliby być wolontariusze, a nie ma takiej akcji? I postanowił, że w przyszłym roku jako lider zorganizuje Paczkę u siebie.

„To dowód na to, że w Paczce nie ma rzeczy niemożliwych” – uważa ks. Jacek Wiosna Stryczek. „Przyciągamy niezwykłych ludzi. Odważnych i odpowiedzialnych, ale też niesamowicie kreatywnych. Z nami naprawdę można rozwinąć skrzydła” – przekonuje.

Teraz zachęcamy kolejnych, by wyszli z tłumu i zostali liderami organizując Szlachetną Paczkę w swoim otoczeniu. Rekrutacja trwa do 15 czerwca na www.liderpaczki.pl.

Więcej o akcji na www.szlachetnapaczka.pl

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie