Jaki rozwój, jaka edukacja w XXI w. - Wielkie Przewartościowanie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Polska i Polacy stoją wobec przełomu – wielkiego przewartościowania. Świat, w którym żyjemy ulega na naszych oczach zasadniczej zmianie – następne dekady będą inne zarówno z perspektywy jednostkowej, jak i zbiorowej. Warto podjąć wspólny trud zrozumienia tej nowej, już zarysowującej się rzeczywistości oraz zastanowić się, jak się na nią przygotować i jak ją współkształtować.(C) IBnGR

Ta perspektywa będzie towarzyszyła VI Kongresowi Obywatelskiemu pt: Jaki rozwój, jaka edukacja w XXI w. – Wielkie Przewartościowanie, który odbędzie się 5 listopada 2011 r. na Politechnice Warszawskiej.

Z jednej strony będziemy pytali o filozofię rozwoju społeczno-gospodarczego – o jego cele oraz o to czym my Polacy chcemy konkurować w przyszłości na rynku globalnym? Z drugiej strony będziemy się zastanawiali nad tym, jakich kompetencji będziemy potrzebowali, aby tę „filozofię rozwoju” i konkurowania międzynarodowego realizować.

(C) IBnGRZagadnienie kompetencji kieruje refleksję kongresową w stronę edukacji. Jak powinien wyglądać nasz całościowo rozumiany system edukacji – nie tylko szkolny, ale również pozaszkolny?

Najtrudniejsze i najważniejsze w wyzwaniach przyszłości będą zmiany kulturowe: w systemie wartości, postaw, wzorów myślenia i zachowań, stylów życia. Przyszłość rozegra się w sferze szeroko rozumianej kultury. Widzimy już wyraźnie, że dezintegracja społeczna i nadmierny konsumpcjonizm uderza nie tylko w jakość życia, ale również w podstawy materialne rozwoju (wydarzenia londyńskie). Musimy pomyśleć o rozwoju kulturowym – swoistej kulturowej odnowie – oraz o przewartościowaniu w hierarchii kompetencji, które uważamy za najbardziej funkcjonalne i użyteczne.

Powyższe pytania i zagadnienia będą osią naszej wspólnej refleksji w czasie debaty w ramach sesji tematycznych.

Sesje tematyczne VI Kongresu Obywatelskiego:

  • Po co nam społeczeństwo?
  • Zrównoważony rozwój Polski – jak zrealizować niechciany cel?
  • Jak odnieść sukces na rynku globalnym? Strategie i kompetencje przedsiębiorstw oraz państwa
  • Czy rolnictwo i przemysł spożywczy mogą być szansą rozwojową Polski w XXI wieku?
  • Szanse młodego pokolenia – czas na strategie zbiorowe?
  • Potencjał edukacji pozaszkolnej – jaki jest, jak go wykorzystać?
  • Czy potrzebujemy „przewrotu kopernikańskiego” w edukacji?
  • Jak wykorzystać środki UE do budowy kapitału ludzkiego i społecznego w latach 2014–2020?

Kongres poprzedzi debata „Kluczowe kompetencje Polaków w XXI wieku”, do której zaprosimy również na łamach strony www.pfo.net.pl.

Organizatorem VI Kongresu Obywatelskiego jest Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Edunews.pl jest patronem medialnym Kongresu.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie