Polska i Polacy stoją wobec przełomu – wielkiego przewartościowania. Świat, w którym żyjemy ulega na naszych oczach zasadniczej zmianie – następne dekady będą inne zarówno z perspektywy jednostkowej, jak i zbiorowej. Warto podjąć wspólny trud zrozumienia tej nowej, już zarysowującej się rzeczywistości oraz zastanowić się, jak się na nią przygotować i jak ją współkształtować.
Ta perspektywa będzie towarzyszyła VI Kongresowi Obywatelskiemu pt: Jaki rozwój, jaka edukacja w XXI w. – Wielkie Przewartościowanie, który odbędzie się 5 listopada 2011 r. na Politechnice Warszawskiej.
Z jednej strony będziemy pytali o filozofię rozwoju społeczno-gospodarczego – o jego cele oraz o to czym my Polacy chcemy konkurować w przyszłości na rynku globalnym? Z drugiej strony będziemy się zastanawiali nad tym, jakich kompetencji będziemy potrzebowali, aby tę „filozofię rozwoju” i konkurowania międzynarodowego realizować.
Zagadnienie kompetencji kieruje refleksję kongresową w stronę edukacji. Jak powinien wyglądać nasz całościowo rozumiany system edukacji – nie tylko szkolny, ale również pozaszkolny?
Najtrudniejsze i najważniejsze w wyzwaniach przyszłości będą zmiany kulturowe: w systemie wartości, postaw, wzorów myślenia i zachowań, stylów życia. Przyszłość rozegra się w sferze szeroko rozumianej kultury. Widzimy już wyraźnie, że dezintegracja społeczna i nadmierny konsumpcjonizm uderza nie tylko w jakość życia, ale również w podstawy materialne rozwoju (wydarzenia londyńskie). Musimy pomyśleć o rozwoju kulturowym – swoistej kulturowej odnowie – oraz o przewartościowaniu w hierarchii kompetencji, które uważamy za najbardziej funkcjonalne i użyteczne.
Powyższe pytania i zagadnienia będą osią naszej wspólnej refleksji w czasie debaty w ramach sesji tematycznych.
Sesje tematyczne VI Kongresu Obywatelskiego:
- Po co nam społeczeństwo?
- Zrównoważony rozwój Polski – jak zrealizować niechciany cel?
- Jak odnieść sukces na rynku globalnym? Strategie i kompetencje przedsiębiorstw oraz państwa
- Czy rolnictwo i przemysł spożywczy mogą być szansą rozwojową Polski w XXI wieku?
- Szanse młodego pokolenia – czas na strategie zbiorowe?
- Potencjał edukacji pozaszkolnej – jaki jest, jak go wykorzystać?
- Czy potrzebujemy „przewrotu kopernikańskiego” w edukacji?
- Jak wykorzystać środki UE do budowy kapitału ludzkiego i społecznego w latach 2014–2020?
Kongres poprzedzi debata „Kluczowe kompetencje Polaków w XXI wieku”, do której zaprosimy również na łamach strony www.pfo.net.pl.
Organizatorem VI Kongresu Obywatelskiego jest Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Edunews.pl jest patronem medialnym Kongresu.