Polski nauczyciel innowatorem w światowym nauczaniu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Krzysztof Nowak, nauczyciel ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Choszcznie w województwie zachodniopomorskim, został uhonorowany tytułem Innowatora w Nauczaniu, podczas prestiżowego, IX Europejskiego Forum Innowacyjnych Nauczycieli i Szkół w Lizbonie organizowanego co roku przez Microsoft w ramach programu Partners in Learning.(C) Partners In Learning, Microsoft

 

Microsoft w Polsce od lat angażuje się w działania na rzecz rozwoju edukacji. Innowacyjne nauczanie – to przede wszystkim zaangażowany nauczyciel, który potrafi swoją pasją zarażać uczniów i przez to wspierać ich rozwój. Technologia wkroczyła na stałe do życia codziennego. Z badań wynika, że ok. 96% polskich dzieci w wieku szkolnym ma w tej czy innej formie dostęp do internetu, komputera. Kolorowe, wirtualne światy są dla nich naturalnym środowiskiem i bez wykorzystania nowych narzędzi w szkole atrakcyjność edukacji będzie coraz bardziej odstawała od tego, co dzieci mają na co dzień – podczas zabawy czy nauki w domu. Takie podejście staje się zbieżne z działaniami, jakie podejmuje polski rząd w obszarze edukacji przyjmując projekt Cyfrowa Szkoła.

„Bardzo cieszę się, że jest w Polsce grupa nauczycieli, która doskonale radzi sobie z nowymi technologiami i używa ich na swoich zajęciach. Jeśli edukacją zajmują się osoby, które są nie tylko przygotowane merytorycznie, ale też robią to z pasją, należy to docenić. To od nich zależy w ogromnej mierze przyszłość naszych dzieci.” - mówi Jacek Murawski, dyrektor generalny polskiego oddziału Microsoft.

Już ponad cztery miliony nauczycieli i pedagogów ze 115 krajów uczestniczy w programie „Partners in Learning”, rozwijanym także Polsce od początku 2004 roku. Microsoft - światowy lider w dziedzinie nowoczesnych technologii od lat aktywnie wspiera upowszechnianie wykorzystywania narzędzi informatycznych w edukacji.

„Podobnie jak Ministerstwu Edukacji przy projekcie Cyfrowa Szkoła, tak i nam, bardzo zależy na tym, żeby Program Partners in Learning pomógł pedagogom efektywniej przygotowywać uczniów do funkcjonowania za kilka lat na rynku pracy. Program opiera się na założeniu, że jednym z zasadniczych zadań współczesnej szkoły jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Zadanie to ma być realizowane przez nauczycieli, którzy potrafią świadomie i umiejętnie wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji.”– dodaje Małgorzata Snarska, Szefowa Programu Microsoft Partners in Learning.

Forum nowoczesnej edukacji

W ramach programu „Partners in Learning” Microsoft od dziewięciu lat organizuje międzynarodowy konkurs „Innowacyjny nauczyciel”. Biorą w nim udział nauczyciele z całego świata. Zwycięzcy etapów krajowych są zapraszani do udziału w Europejskim lub Światowym Forum Innowacyjnych Nauczycieli i Szkół, które odbywa się co roku. Podczas tegorocznego, Europejskiego Forum, które odbyło się w tym roku w Lizbonie, Krzysztof Nowak z choszczeńskiej Szkoły Podstawowej nr 1 został wyróżniony tytułem Innowator w Nauczaniu (1st Runner up).

„Podczas forum przedstawiłem realizowany w szkole, w której pracuję, interdyscyplinarny projekt edukacyjny „Podróż dookoła świata” – mówi Krzysztof Nowak. - Bardzo się cieszę, że zyskał on uznanie w oczach jurorów, którzy przyznali mi tytuł 1st Runner up w kategorii Teacher as Innovator and Change Agent. To nie tylko wielki zaszczyt, ale również dowód na to, że każdy nauczyciel może w innowacyjny sposób stosować zdobycze technologii informacyjnej w pracy pedagogicznej. Jestem przekonany, że takich nauczycieli jak ja, są w Polsce tysiące.” – dodaje.

Forum jest miejscem wymiany doświadczeń nauczycieli z różnych państw. Omawia się na nim metody, jakie można wykorzystać, by lekcje były wartościowe i ciekawe dla uczniów, oraz sposoby upowszechniania dobrych praktyk w korzystaniu z Internetu.

„Forum było wspaniałą okazją do nawiązywania kontaktów z nauczycielami z całej Europy oraz wymieniania doświadczeń z nimi. Rozmawialiśmy zarówno podczas warsztatów, jak i w czasie wspólnych posiłków, przerw kawowych, wycieczki do lizbońskiej szkoły, czy przy stanowiskach, na których nauczyciele biorący udział w konkursie prezentowali swoje projekty. Mam nadzieję, że te rozmowy zaowocują wspólnymi międzynarodowymi projektami. Bardzo się cieszę, że mogłam uczestniczyć w tak wspaniałym wydarzeniu.” – powiedziała Izabela Kulpa, biorąca udział w tegorocznym Forum.

Konkurs Innowacyjny Nauczyciel

Konkurs Innowacyjny Nauczyciel, organizowany przez Microsoft w ramach programu wspierania edukacji informatycznej Partners in Learning, jest skierowany do nauczycieli wszystkich przedmiotów. Aby wziąć w nim udział, uczestnik musi przedstawić projekt edukacyjny opracowany wraz z uczniami podczas zajęć szkolnych. Projekt powinien dotyczyć wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu dowolnego przedmiotu. W przygotowaniu prezentacji pomaga specjalny szablon udostępniony przez firmę Microsoft.

„Podczas odbywającego się jesienią Ogólnopolskiego Forum Innowacyjnych Nauczycieli i Szkół poznałem wielu nauczycieli z pasją i pełnych pomysłów. Myślę, że to właśnie dzięki takim pedagogom nasze szkoły nie tylko będą mogły dostosować się do nowych wymagań, ale same będą wyznaczały nowe kierunki kształcenia. Rzesza nauczycieli w twórczy sposób stosuje technologię w swojej pracy. Nie zawsze jednak mamy okazję skorzystać z ich doświadczeń. Dlatego zachęcam wszystkich do udziału w kolejnym konkursie. Warto pokazać swoją pracę.” – mówi Krzysztof Nowak, europejski Innowator w Nauczaniu.

Konkurs Innowacyjny Nauczyciel i Innowacyjna Szkoła organizowany jest przez Microsoft we współpracy z Ośrodkiem Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie (OEIIZG) oraz tygodnikiem „Głos Nauczycielski”.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie