Samorząd uczniowski debatuje

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Samorząd uczniowski to wszyscy uczniowie szkoły. Co to stwierdzenie oznacza w praktyce? To, że każdy uczeń i każda uczennica mają prawo do udziału w życiu szkoły i wypowiadania się w ważnych kwestiach. Jednym z narzędzi, które pozwala to osiągnąć, jest debata szkolna.photo: sxc.hu

Debata nie jest popularnym sposobem rozmawiania o szkolnych sprawach. Wynika to przede wszystkim ciągle jeszcze z niewielkiej wśród uczniów i nauczycieli znajomości tej formy komunikacji i sposobu dyskutowania o Ważnych sprawach. Doświadczenie pokazuje jednak, że szkoły w których zorganizowano debaty (przy okazji rekrutacji do XVIII Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży oraz akcji „Samorządy mają głos” – prowadzonych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej) odkryły potencjał, jaki niesie ze sobą debatowanie.

Sama forma debaty nie jest łatwa. Wymaga ona od organizatorów (uczniów, a także nauczycieli) zarówno wiedzy, jak i umiejętności. Powinni oni wiedzieć, jak przygotować debatę, jak ją skutecznie moderować oraz jak doprowadzić do wyciągnięcia konkretnych wniosków. Także jak sprawić, żeby przełożyły się one na faktyczne zmiany w szkole. Organizatorzy debaty powinni znać także zasady skutecznej retoryki i argumentacji, mieć wiedzę na temat różnych rodzajów debat, a także znać sposoby diagnozy potrzeb i problemów szkolnych.

Wiedza na temat tej formuły komunikowania się jest raczej trudno dostępna i mocno rozproszona. Dlatego też interesującą ofertą dla uczniów i nauczycieli może być program „Samorząd debatuje” prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. W trakcie jego trwania uczestnicy będą mogli pogłębić swoją wiedzę na temat prowadzenia debat - dzięki udziałowi w warsztatach oraz konferencji. Nauczyciele zostaną wprowadzeni w metodologię, a także w rolę mentora i opiekuna uczniów przygotowujących debaty. Uczniowie dowiedzą się jak wybrać temat  interesujący dla całej społeczności szkolnej, jak przygotować debatę krok po kroku, a także jak ją moderować, aby prowadziła do konkretnych rezultatów. Uczestnicy będą mieli też okazję do wypróbowania swoich sił w praktyce i zorganizowania kilku debat we własnej szkole. Zdobyta wiedza pomoże im także w założeniu własnego szkolnego klubu debatanckiego.

Organizacja debat szkolnych to dobry sposób na ożywienie życia szkolnego i zmobilizowania samorządu uczniowskiego do działania. To także możliwość pokazania całej społeczności szkolnej, że o szkole i problemach można rozmawiać otwarcie. To również dowód na to, że wypracowywanie wspólnych rozwiązań przez samorząd uczniowski i nauczycieli jest możliwe.

Rekrutacja do programu trwa jeszcze do 1 listopada. Szczegóły można znaleźć na stronie Centrum Edukacji Obywatelskiej: http://ceo.org.pl/pl/samorzad/news/podebatujmy.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wspomnienie w początku lat 90-tych. W gazecie (chyba "Dziennik Polski") był zamieszczony artykuł o t...
Ppp napisał/a komentarz do Jak (nie) dokształcają się Polacy?
Odpowiedziałbym "tak - dawniej", jeśli chodzi o udział w kursie. Warto jednak zauważyć, że jak ktoś ...
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Ja się popytam, jak będą się czuły dzieci, które ten niesluchajacy nikogo i chodzący po klasie zaczn...
Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie