Samorząd uczniowski debatuje

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Samorząd uczniowski to wszyscy uczniowie szkoły. Co to stwierdzenie oznacza w praktyce? To, że każdy uczeń i każda uczennica mają prawo do udziału w życiu szkoły i wypowiadania się w ważnych kwestiach. Jednym z narzędzi, które pozwala to osiągnąć, jest debata szkolna.photo: sxc.hu

Debata nie jest popularnym sposobem rozmawiania o szkolnych sprawach. Wynika to przede wszystkim ciągle jeszcze z niewielkiej wśród uczniów i nauczycieli znajomości tej formy komunikacji i sposobu dyskutowania o Ważnych sprawach. Doświadczenie pokazuje jednak, że szkoły w których zorganizowano debaty (przy okazji rekrutacji do XVIII Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży oraz akcji „Samorządy mają głos” – prowadzonych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej) odkryły potencjał, jaki niesie ze sobą debatowanie.

Sama forma debaty nie jest łatwa. Wymaga ona od organizatorów (uczniów, a także nauczycieli) zarówno wiedzy, jak i umiejętności. Powinni oni wiedzieć, jak przygotować debatę, jak ją skutecznie moderować oraz jak doprowadzić do wyciągnięcia konkretnych wniosków. Także jak sprawić, żeby przełożyły się one na faktyczne zmiany w szkole. Organizatorzy debaty powinni znać także zasady skutecznej retoryki i argumentacji, mieć wiedzę na temat różnych rodzajów debat, a także znać sposoby diagnozy potrzeb i problemów szkolnych.

Wiedza na temat tej formuły komunikowania się jest raczej trudno dostępna i mocno rozproszona. Dlatego też interesującą ofertą dla uczniów i nauczycieli może być program „Samorząd debatuje” prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. W trakcie jego trwania uczestnicy będą mogli pogłębić swoją wiedzę na temat prowadzenia debat - dzięki udziałowi w warsztatach oraz konferencji. Nauczyciele zostaną wprowadzeni w metodologię, a także w rolę mentora i opiekuna uczniów przygotowujących debaty. Uczniowie dowiedzą się jak wybrać temat  interesujący dla całej społeczności szkolnej, jak przygotować debatę krok po kroku, a także jak ją moderować, aby prowadziła do konkretnych rezultatów. Uczestnicy będą mieli też okazję do wypróbowania swoich sił w praktyce i zorganizowania kilku debat we własnej szkole. Zdobyta wiedza pomoże im także w założeniu własnego szkolnego klubu debatanckiego.

Organizacja debat szkolnych to dobry sposób na ożywienie życia szkolnego i zmobilizowania samorządu uczniowskiego do działania. To także możliwość pokazania całej społeczności szkolnej, że o szkole i problemach można rozmawiać otwarcie. To również dowód na to, że wypracowywanie wspólnych rozwiązań przez samorząd uczniowski i nauczycieli jest możliwe.

Rekrutacja do programu trwa jeszcze do 1 listopada. Szczegóły można znaleźć na stronie Centrum Edukacji Obywatelskiej: http://ceo.org.pl/pl/samorzad/news/podebatujmy.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie