Globalny tydzień w szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Otaczamy się produktami z całego świata, słuchamy muzyki pochodzącej z innych kontynentów, oglądamy filmy z Hollywood (i Bolywood), polscy żołnierze służą na misjach pokojowych w Afryce i Azji. Świat stał się mniejszy. Globalizacja sprawia, że z dnia na dzień stajemy się coraz bardziej zależni od mieszkańców innych kontynentów, znajdujemy się w sieci globalnych współzależności. Szkoła musi przygotowywać uczniów do życia w tym nowym, mniejszym, zglobalizowanym świecie.photo: sxc.hu

Globalizacja dotyczy nas wszystkich

Edukacja globalna jest odpowiedzią szkoły na globalizację. Pomaga młodym ludziom zrozumieć, jak funkcjonuje współczesny świat oraz w jaki sposób każdy z nas jest powiązany z innymi regionami świata. Dzięki edukacji globalnej młodzi ludzi poznają takie zagadnienia jak: prawa człowieka, zmiany klimatu, migracje czy handel międzynarodowy. Dowiadują się, co łączy ich z rówieśnikami na innych kontynentach, gdzie i w jakich warunkach produkowane są ich ubrania, jaki związek ze zmianami klimatu mają żarówki energooszczędne.

Definicja edukacji globalnej, wypracowana m.in. przez nauczycieli mówi: "edukacja globalna to część kształcenia obywatelskiego i wychowania, która rozszerza ich zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności łączących ludzi i miejsca. Jej celem jest przygotowanie odbiorców do stawiania czoła wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości. Przez współzależności rozumiemy wzajemne powiązania i przenikanie systemów kulturowych, środowiskowych, ekonomicznych, społecznych, politycznych i technologicznych".

Przestrzeń dla edukacji globalnej w szkole

Szkoła jest najważniejszym miejscem, w którym edukacja globalna dociera do młodych ludzi. Zmiany podstawy programowej kształcenia ogólnego ułatwiły nauczycielom i nauczycielkom zainteresowanym tą tematyką wprowadzenie tej tematyki do pracy z uczniami. Na wybranych przedmiotach: wiedzy o społeczeństwie, geografii, historii i biologii podstawa programowa wprost wymaga poruszania nowych zagadnień i przedstawiania ich w perspektywie globalnej.

Nauczycielki i nauczyciele pracujący w gimnazjum mogą się nią zajmować na kilka sposobów:

  • w czasie godzin wychowawczych,
  • realizując projekty uczniowskie,
  • prowadząc zajęcia przedmiotowe.

Tydzień Edukacji Globalnej

Doskonałą okazją do zainteresowania uczniów i innych nauczycieli tematyką globalną jest zbliżający się Tydzień Edukacji Globalnej (TEG). TEG jest coroczną europejską akcją, która ma na celu zwrócenie uwagi społeczeństw na potrzebę prowadzenia edukacji o sprawach globalnych. Ideą TEG jest zachęcenie szkół, które dotychczas nie prowadziły podobnych działań do włączenia w swoje zajęcia wątków globalnych. Więcej informacji znajduje się na stronie www.teg.edu.pl.

Tegoroczna edycja Tygodnia odbywa się pod hasłem „Na rzecz wspólnego świata!”. Tym razem proponujemy nauczycielom zainteresowanym tematyką globalną skupienie się na problematyce gospodarowania zasobami naturalnymi (w szczególności ropą) oraz społecznymi i ekologicznymi konsekwencjami jej wydobycia.

Pakiet edukacyjny „Zatruty ogień”

Przygotowaliśmy bezpłatny pakiet edukacyjny oparty o film dokumentalny „Zatruty ogień”. Film przedstawia sytuację w delcie rzeki Niger w Nigerii, gdzie międzynarodowe koncerny od lat wydobywają ropę naftową. Film pokazuje grupę nigeryjskich aktywistów działających w ramach projektu medialnego organizacji Environmental Rights Action. Filmowcy-amatorzy odwiedzają osoby, które są bezpośrednio dotknięte skutkami działalności przemysłu naftowego i przeprowadzają z nimi wywiady.

Na pakiet edukacyjny oprócz filmu składają się materiały edukacyjne na płycie, które ułatwią poprowadzenie dyskusji po projekcji, przygotowanie zajęć dla uczniów lub przygotowania z nimi projektu edukacyjnego dotyczącego tej tematyki.

Pakiet można wykorzystać w szkole na wiele sposobów:

  • wykorzystać na zajęciach wiedzy o społeczeństwie, biologii lub godziny wychowawczej,
  • rozpocząć projekcję realizację projektu uczniowskiego dotyczącego wykrozystania zasobów naturalnych,
  • zorganizować projekcję w czasie Tygodnia Edukacji Globalnej (19-25 listopada 2012).
  • Aby otrzymać film należy wejść na stronę www.ceo.org.pl/globalna.

Pakiet edukacyjny powstał w ramach projektu współfinansowanego w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2012 r. oraz środków Unii Europejskiej.

Więcej informacji na temat edukacji globalnej, materiały edukacyjne i gotowe scenariusze zajęć można znaleźć na stronie Programu Edukacji Globalnej Centrum Edukacji Obywatelskiej www.ceo.org.pl/globalna.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie