Mam sześć lat

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W 90 proc. polskich szkół są już sześciolatki. Badania i analizy pokazują, że dzieci w tym wieku bardzo dobrze sobie radzą, osiągając w szkole wyniki czasami lepsze, niż ich siedmioletni koledzy.By upowszechnić dobre praktyki szkół, w których uczą się sześciolatki, a także przedszkoli, które skutecznie - również dzięki współpracy z rodzicami - przygotowują dzieci do wcześniejszego rozpoczęcia nauki, MEN ogłosił kilka dni temu II edycję konkursu „Mam 6 lat”. Konkurs skierowany jest do rad rodziców w szkołach i przedszkolach oraz do dzieci.(C) Monkey Business - fotolia.com

"Wcześniejsza nauka w szkole, wbrew pojawiającym się niekiedy obiegowym opiniom nie oznacza odbierania dziecku dzieciństwa. To raczej wykorzystanie jego potencjału i stworzenie mu optymalnych warunków rozwoju. Szkoła daje dzieciom sześcioletnim więcej okazji do poznawania ciekawych obszarów wiedzy, opanowania nowych umiejętności oraz kontaktu z innymi dziećmi i dorosłymi. Nauka w środowisku szkolnym pozwala na budowanie poczucia własnej wartości i dalszy rozwój samodzielności." - mówi minister edukacji Krystyna Szumilas.

"Nadchodzący rok szkolny jest ostatnim, w którym rodzice mogą podjąć decyzję o rozpoczęciu przez ich sześcioletnie dziecko nauki w I klasie. Od września 2014 roku, do pierwszej klasy szkoły podstawowej pójdą już wszystkie dzieci sześcioletnie oraz te dzieci siedmioletnie, które nie rozpoczęły nauki w szkole w wieku sześciu lat. Zależy mi na dostarczeniu rodzicom wszelkich informacji, które pomogą im w podjęciu decyzji." – dodaje.

Organizowany już po raz drugi konkurs „Mam 6 lat” ma na celu wyłonienie i wypromowanie najciekawszych działań wspierających adaptację dzieci sześcioletnich do edukacji szkolnej.

"Chcemy dotrzeć z przekazem do rodziców najmłodszych dzieci i pokazać im, że sześciolatki dobrze radzą sobie w pierwszej klasie, a szkoły są bezpieczne i dobrze przygotowane na ich przyjęcie." – mówi minister Krystyna Szumilas i podkreśla, że czas skończyć ze straszeniem dzieci i rodziców I klasą zwłaszcza, że zdaniem psychologów, wzbudzanie lęku przed szkołą może mieć negatywne konsekwencje w przyszłości i wpływać na późniejsze sukcesy szkolne uczniów.

Między innymi dlatego w tym roku – oprócz rad rodziców – udział w konkursie mogą wziąć też uczniowie klas I-III, które poszły do szkoły jako sześciolatki. Przewidziano dla nich specjalną kategorie konkursową pod tytułem „Mam 6 lat i potrafię…”. W formie listów, rysunków, filmików dzieci będą mogły zaprezentować umiejętności, jakie nabywają w szkole.

Prace oceniane będą w II etapach – regionalnym i krajowym. Najlepsze prace na poziomie regionalnym wybiorą Kuratorzy Oświaty a krajowym – kapituła powołana przez Ministra Edukacji Narodowej. W ramach konkursu Minister Edukacji Narodowej przyzna też wyróżnienia „Samorząd na 6” tym samorządom, z których najwięcej sześciolatków rozpocznie we wrześniu 2013 naukę w I klasie.

Równocześnie z konkursem „Mam 6 lat” rozpoczynają się inne działania informacyjne MEN. Do szkół, przedszkoli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i rodziców w najbliższych dniach wysłane zostaną plakaty, listy i ulotki zawierające m.in. z informacje o tym, jak sprawdzić, czy dziecko jest gotowe by pójść do szkoły. Do samorządów trafi z kolei prośba o zorganizowanie takich działań, dzięki którym rodzice dzieci 6-letnich i same sześciolatki będą mogły jak najlepiej zapoznać się z warunkami w szkole i poznać przyszłych wychowawców (spotkania w szkołach, dni otwarte, wspólne lekcje, wycieczki do szkoły). W tym roku, mimo, że obowiązek szkolny dla 6-latków przesunięty został na 2014 rok, na taki krok zdecydowali się rodzice 17, 5 proc. dzieci.

Na stronie MEN, w zakładce www.men.gov.pl/mam6lat będą się też pojawiały opisy dobrych praktyk, wyniki badań i artykuły ekspertów dotyczące funkcjonowania sześciolatka w szkole.

"Wierzę, że w ten sposób rozwiejemy wszelkie wątpliwości rodziców i przekonamy, że 6 latek w szkole pozostaje tym samym 6 latkiem, ale z większymi możliwościami." – mówi minister Krystyna Szumilas.

Informacje o konkursie, regulamin i kalendarium związane z konkursem są dostępne na stronie MEN i stronach poszczególnych kuratoriów.

Źródło: MEN

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie