Wirtualne zwiedzanie małopolskich muzeów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Już wkrótce każdy, bezpłatnie i z dowolnego miejsca na świecie, przez 24 godziny na dobę, będzie mógł wirtualnie poznawać obiekty z 35 małopolskich muzeów. To wszystko dzięki Projektowi Wirtualne Muzea Małopolski, w ramach którego zdigitalizowano 700 obiektów muzealnych przygotowując je do publikacji na portalu o tej samej nazwie. Otwarcie już wkrótce.(C) Mobilems

Na portalu Wirtualne Muzea Małopolski (muzea.malopolska.pl) będzie można obejrzeć ponad 700 eksponatów z kolekcji 35 małopolskich muzeów: od egipskiego kartonażu z mumią kapłanki bogini Izydy, psa do zdejmowania butów, włosów solnych, naszywki z kombinezonu kosmicznego gen. Mirosława Hermaszewskiego po kajak ks. Karola Wojtyły. Wszystko to zdigitalizowane, już jesienią w 3D i 2D. Projekt WMM tworzy nową jakość w zakresie poznawania muzealnych eksponatów – będą one dostępne na ekranie naszego komputera, tabletu lub smartfona. Bez wychodzenia z domu można będzie przyjrzeć się z bliska m.in. Lajkonikowi krakowskiemu w stroju zaprojektowanym przez Stanisława Wyspiańskiego, Szałowi Władysława Podkowińskiego czy Światowidowi. Utworzona w ramach Projektu WMM Regionalna Pracownia Digitalizacji dzięki wykorzystaniu nowoczesnego sprzętu i technologii zeskanowała wielkogabarytowe oraz bardzo skomplikowane obiekty. Wirtualna prezentacja eksponatów pozwoli nam dokładnie je obejrzeć, obracając i przybliżając, a także poznać ich historię. Portal da użytkownikowi możliwość grupowania eksponatów i wyszukiwania dzięki odpowiednim filtrom, wskaże również muzeum, z którego pochodzi. Część obiektów dotąd przechowywana była w magazynach – teraz zostanie pokazana po raz pierwszy, np. meteoryt Vaca Muerta. 

Kultura w nowym wymiarze

Projekt Wirtualne Muzea Małopolski jest wyjątkową inicjatywą w skali całego kraju, realizowany przez Małopolski Instytut Kultury i Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego pokazuje obiekty z 35 małopolskich muzeów. Ponad 700 zdigitalizowanych eksponatów dostępnych na portalu WMM gwarantuje użytkownikom bezpłatny dostęp do dziedzictwa Małopolski o każdej porze i z każdego miejsca na świecie. Przedsięwzięcie zakrojone na tak szeroką skalę zapewnia Województwu Małopolskiemu pozycję lidera w zakresie wykorzystania nowych technologii w obszarze muzealnictwa i promocji dziedzictwa kulturowego.

Muzeum inspiruje – co jeszcze nas zaskoczy?

Portal WMM to strona internetowa i aplikacja mobilna. Użytkownik, korzystając z tych rozwiązań, będzie mógł skanować fotokody obiektów i muzeów, przeglądać katalogi, tworzyć prywatne kolekcje dzieł sztuki, robić własne zdjęcia z eksponatami w 3D, przeglądać prezentacje tematyczne i grać w fabularną grę Obrońcy Czasu. Dla twórców portalu WMM od początku istotna była edukacja – w projekcie realizowana na wiele sposobów. Wirtualne Muzea Małopolski jako pierwszy portal muzealny w Polsce wykorzystują gamifikację do stworzenia innowacyjnej i atrakcyjnej formy kontaktu użytkowników z kulturą. Filmowe materiały edukacyjne udostępniane na portalu WMM będą również zachęcać do kreatywnego spędzania czasu: „Stawiając sobie za punkt wyjścia obiekt muzealny, będzie można przejść do bardzo konkretnego działania, do stworzenia przedmiotu inspirowanego obiektem z kolekcji, np. namiotu we własnym ogrodzie czy lampionu” – zapewnia Łucja Piekarska-Duraj z Małopolskiego Instytutu Kultury pracującego nad koncepcją projektu. Wirtualne Muzea Małopolski ułatwiają kontakt z dziedzictwem kultury, promują je, a jednocześnie ocalają od zapomnienia.

(C) Mobilems

Niecierpliwi już teraz mogą poczuć klimat tego, co zaoferuje nam portal Wirtualne Muzea Małopolski. Dostępna jest już strona startowa (muzea.malopolska.pl), dzięki której można zapoznać się z ideą przedsięwzięcia. WMM są także obecne na serwisach społecznościowych Facebook i YouTube, gdzie można śledzić postępy digitalizacji, korzystać z części materiałów edukacyjnych przygotowywanych na portal WMM oraz zdobywać nagrody w quizach i misjach związanych z kulturą Małopolski.

„Wirtualne Muzea Małopolski” to innowacyjny projekt, realizowany w partnerstwie przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego – Lidera projektu, i Małopolski Instytut Kultury – Partnera i głównego realizatora projektu, w porozumieniu z 35 małopolskimi muzeami. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007–2013 oraz budżetu Województwa Małopolskiego.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie