Edukacja ekonomiczna w obrazkach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Skąd się bierze dobrobyt? Czy Polska to zielona wyspa czy Atlantyda? Jak trwale przywrócić wzrost gospodarczy w strefie euro? Czy uwolnienie zawodów regulowanych to szansa czy zagrożenie? – to wybrane tematy lekcji, jakie poprowadzą nauczyciele w polskich szkołach w nadchodzącym roku szkolnym 2013/2014 w oparciu o nowe scenariusze, przygotowane przez trenerów edukacji ekonomicznej we współpracy z ekonomistami Forum Obywatelskiego Rozwoju. Scenariusze powstały na bazie komiksów i animacji, które zwyciężyły w IV edycji konkursu zorganizowanego przez FOR i Bank Zachodni WBK. Honorowy Patronat nad projektem objęła Minister Edukacji Narodowej.(C) FOR

Scenariusze lekcji wraz z komiksowymi antologiami i animacjami na płytach CD bezpłatnie otrzymają nauczyciele szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, którzy prowadzą lekcje z podstaw przedsiębiorczości i wiedzy o społeczeństwie.

"Kolejna edycja naszego projektu przynosi nowe pomysły na zajęcia przybliżające uczniom zagadnienia związane z ekonomią. Nauczyciele otrzymają gotowe materiały dydaktyczne, które ułatwią im pracę, a uczniów ucieszy atrakcyjna, obrazkowa forma zdobywania wiedzy. Edukacja ekonomiczna nie może być nudna. To od niej zależy, czy zrozumiemy prawa rządzące dzisiejszą gospodarką." – mówi Emilia Klima, członek zarządu Forum Obywatelskiego Rozwoju.

Tematy tegorocznych scenariuszy lekcji to:
1. Skąd się bierze dobrobyt?
2. O dobrobycie z Adamem Smithem.
3. Jaka gospodarka jest bogactwem narodów?
4. Zielona wyspa, czyli perspektywy naszej gospodarki.
5. Skutki kryzysu dla państw strefy euro i ich obywateli.
6. Jak przywrócić wzrost w krajach strefy euro?
7. Operacja deregulacja, czyli o uwolnieniu zawodów regulowanych.
8. Po co nam zawody regulowane?

Komiksy i animacje ekonomiczne, jako materiał pomocniczy do powyższych lekcji, zostały nagrodzone w konkursie zorganizowanym przez FOR we współpracy z Bankiem Zachodnim WBK w 2012 r. Prace konkursowe dotyczyły czterech tematów: skąd się bierze dobrobyt, perspektywy polskiej gospodarki, przywrócenie trwałego wzrostu gospodarczego w strefie euro oraz uwolnienie zawodów regulowanych.

W jury konkursu zasiedli: prof. Leszek Balcerowicz - Przewodniczący Rady FOR oraz znani rysownicy i satyrycy - Jacek Fedorowicz, Michał Ogórek, Tomasz Leśniak i Rafał Skarżycki (twórcy Jeża Jerzego), Marek Raczkowski, Antoni Rodowicz oraz Artur Adamski z Banku Zachodniego WBK.

"Wiedzę o gospodarce ze wszech miar warto upowszechniać i ugruntowywać. Dzięki temu przybywać nam może przedsiębiorców, mniejszych i większych inwestorów czy choćby rodaków mądrze gospodarujących swoimi pieniędzmi. Już samo rozumienie zasad ekonomii jest wartością godną uwagi i wsparcia." – powiedział Artur Adamski z Banku Zachodniego WBK, zasiadający w jury konkursu.

A oto opinie nauczycieli, którzy prowadzili lekcje z wykorzystaniem scenariuszy z poprzedniej edycji konkursu:

  • Materiały uatrakcyjniają przebieg lekcji i umożliwiają lepsze zrozumienie tematu przez młodzież.
  • Dzięki tym materiałom uczniowie łatwiej przyswajają i rozumieją zagadnienia polityczne i ekonomiczne omawiane w gimnazjum. Są one przystępne dla ucznia.
  • Dobrze jest przeprowadzić lekcję w oparciu o nowy pomysł. Poza tym to doskonały sposób na udokumentowanie pracy dydaktycznej.
  • Do młodzieży trafia szybciej obraz, a poza tym jest to forma bliższa ich zainteresowaniom.
  • Lekcje zaproponowane są na bardzo wysokim poziomie. Scenariusze bardzo mnie zainspirowały. Do tego młodzież była bardzo aktywna, a komiksy spowodowały, że lekcje bawiły i uczyły.
  • Ciekawe i niebanalne, wyczerpujące temat.

Nauczyciele, którzy chcą otrzymać bezpłatny egzemplarz tegorocznej antologii komiksowej wraz z płytą CD ze scenariuszami lekcji, animacjami i komiksami, powinni złożyć zamówienie poprzez formularz na stronie: http://www.for.org.pl/pl/komiksy-animacje-scenariusze-2012-2013.

Natomiast scenariusze lekcji, komiksy i animacje ze wszystkich czterech edycji są dostępne na nowej stronie projektu: www.komiksy-ekonomiczne.pl.

Organizator Projektu: Forum Obywatelskiego Rozwoju. Partner Projektu: Bank Zachodni WBK. Patronat Honorowy: Minister Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji. Patroni Projektu: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.biz, Metro, TOK FM, Aleja Komiksu, CENTRALA mądre komiksy, Gildia.pl

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie