Projektowanie w szkołach podstawowych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od września w polskich szkołach rusza niekomercyjny program edukacyjny Warsztaty Wyobraźni Exspace, który uczniom szkół podstawowych i gimnazjów ma przybliżać pojęcia ze świata sztuki, architektury i dizajnu w połączeniu z wymogami podstawy programowej MEN. Program stworzyli architekci i nauczyciele z długoletnim stażem.fot. Exspace.pl

Celem „Warsztatów Wyobraźni Exspace” jest kształtowanie osobowości i postawy otwarcia na świat nowego pokolenia, które będzie rozumiało znaczenie sztuki we współczesnym świecie. Będziemy dążyć do wykorzystania praktycznej wiedzy artystów i twórców w przekazywaniu wiedzy od najmłodszych pokoleń. Jest to inicjatywa otwarta, która będzie podlegała modyfikacji w trakcie realizacji.

Zajęcia będą prowadzić nauczyciele i wychowawcy klas, korzystając ze wsparcia architektów, designerów i profesorów uczelni plastycznych. Celem naszym jest również wzbogacenie warsztatu pracy nauczyciela, pozwalające na wyjście poza standardowe, rutynowe działania.

Pierwsze pilotażowe zajęcia odbyły się w czerwcu tego roku. W dniach 10-12 czerwca br 24 uczniów klasy zerowej Szkoły Podstawowej nr 2 w Białej Podlaskiej pod kierunkiem nauczyciela – Iwony Puczko wzięło udział w pilotażowych zajęciach programu edukacyjnego ,,Warsztaty Wyobraźni Exspace” pod hasłem ,,Sześcioletni designerzy’’.

Zajęcia wprowadzały pojęcia związane z targami: targi, projekt, logo, Poznań jako miasto związane od lat z targami, MTP. Celem zajęć było zaprojektowanie stoiska targowego dla firmy Motylek, która produkowała wózki. Prace uczniów biorą udział w konkursie, który jest ważnym elementem programu. Pełna relacja z pierwszych, pilotażowych zajęć zamieszczona jest na portalu Exspace.pl.

Program od września 2013 roku będzie realizowany równolegle w kilkunastu szkołach podstawowych i gimnazjach w Polsce. Zajęcia zaczynają się z pierwszą klasą w każdej z wybranych szkół i będą kontynuowane z dziećmi i młodzieżą przez wszystkie ich lata nauki. W każdym roku szkolnym będą realizowane dwa projekty, jeden w półroczu. Wszystkie projekty uczniów danej szkoły będą brały udział w konkursach.

Planowane od września tematy zajęć mają pobudzać wśród najmłodszych innowacyjne myślenie o otaczającej nas przestrzeni i rzeczach:

  • siedmioletni architekci
  • siedmioletni designerzy
  • siedmioletni graficy
  • siedmioletni rzeźbiarze

Program pozwala na wprowadzanie pojęć ze świata sztuki w połączeniu z wymogami podstawy programowej MEN. Umożliwia poszerzenie wiedzy z wybranych dziedzin. Pozwala na umacnianie wiary we własne siły i w zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów. Ma na celu rozbudzanie kreatywności, pomysłowości od najmłodszych lat. Zwraca uwagę dzieci i młodzieży na otaczający świat, uczy właściwego postrzegania sztuki, architektury, dizajnu. Wspólna zabawa w projektowanie i budowanie uczy pracy w grupie i wyrażania własnego zdania. Rozwija zdolności manualne, wyobraźnię przestrzenną, wrażliwość estetyczną oraz umiejętność logicznego myślenia.

Przystąpienie do programu nie wymaga żadnych dodatkowych nakładów ze strony szkół. W pozyskiwanie szkół do akcji zaangażowane są władze miast i gmin oraz Wydziały Oświaty Urzędów Miast z całej Polski.

Organizatorem i pomysłodawcą programu jest Portal Exspace.pl. Patronat nad programem objęły Międzynarodowe Tragi Poznańskie, Centrum Architektury i Wydawnictwo Wytwórnia.

(Źródło: Exspace.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie