Projektowanie w szkołach podstawowych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od września w polskich szkołach rusza niekomercyjny program edukacyjny Warsztaty Wyobraźni Exspace, który uczniom szkół podstawowych i gimnazjów ma przybliżać pojęcia ze świata sztuki, architektury i dizajnu w połączeniu z wymogami podstawy programowej MEN. Program stworzyli architekci i nauczyciele z długoletnim stażem.fot. Exspace.pl

Celem „Warsztatów Wyobraźni Exspace” jest kształtowanie osobowości i postawy otwarcia na świat nowego pokolenia, które będzie rozumiało znaczenie sztuki we współczesnym świecie. Będziemy dążyć do wykorzystania praktycznej wiedzy artystów i twórców w przekazywaniu wiedzy od najmłodszych pokoleń. Jest to inicjatywa otwarta, która będzie podlegała modyfikacji w trakcie realizacji.

Zajęcia będą prowadzić nauczyciele i wychowawcy klas, korzystając ze wsparcia architektów, designerów i profesorów uczelni plastycznych. Celem naszym jest również wzbogacenie warsztatu pracy nauczyciela, pozwalające na wyjście poza standardowe, rutynowe działania.

Pierwsze pilotażowe zajęcia odbyły się w czerwcu tego roku. W dniach 10-12 czerwca br 24 uczniów klasy zerowej Szkoły Podstawowej nr 2 w Białej Podlaskiej pod kierunkiem nauczyciela – Iwony Puczko wzięło udział w pilotażowych zajęciach programu edukacyjnego ,,Warsztaty Wyobraźni Exspace” pod hasłem ,,Sześcioletni designerzy’’.

Zajęcia wprowadzały pojęcia związane z targami: targi, projekt, logo, Poznań jako miasto związane od lat z targami, MTP. Celem zajęć było zaprojektowanie stoiska targowego dla firmy Motylek, która produkowała wózki. Prace uczniów biorą udział w konkursie, który jest ważnym elementem programu. Pełna relacja z pierwszych, pilotażowych zajęć zamieszczona jest na portalu Exspace.pl.

Program od września 2013 roku będzie realizowany równolegle w kilkunastu szkołach podstawowych i gimnazjach w Polsce. Zajęcia zaczynają się z pierwszą klasą w każdej z wybranych szkół i będą kontynuowane z dziećmi i młodzieżą przez wszystkie ich lata nauki. W każdym roku szkolnym będą realizowane dwa projekty, jeden w półroczu. Wszystkie projekty uczniów danej szkoły będą brały udział w konkursach.

Planowane od września tematy zajęć mają pobudzać wśród najmłodszych innowacyjne myślenie o otaczającej nas przestrzeni i rzeczach:

  • siedmioletni architekci
  • siedmioletni designerzy
  • siedmioletni graficy
  • siedmioletni rzeźbiarze

Program pozwala na wprowadzanie pojęć ze świata sztuki w połączeniu z wymogami podstawy programowej MEN. Umożliwia poszerzenie wiedzy z wybranych dziedzin. Pozwala na umacnianie wiary we własne siły i w zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów. Ma na celu rozbudzanie kreatywności, pomysłowości od najmłodszych lat. Zwraca uwagę dzieci i młodzieży na otaczający świat, uczy właściwego postrzegania sztuki, architektury, dizajnu. Wspólna zabawa w projektowanie i budowanie uczy pracy w grupie i wyrażania własnego zdania. Rozwija zdolności manualne, wyobraźnię przestrzenną, wrażliwość estetyczną oraz umiejętność logicznego myślenia.

Przystąpienie do programu nie wymaga żadnych dodatkowych nakładów ze strony szkół. W pozyskiwanie szkół do akcji zaangażowane są władze miast i gmin oraz Wydziały Oświaty Urzędów Miast z całej Polski.

Organizatorem i pomysłodawcą programu jest Portal Exspace.pl. Patronat nad programem objęły Międzynarodowe Tragi Poznańskie, Centrum Architektury i Wydawnictwo Wytwórnia.

(Źródło: Exspace.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie