Druga edycja projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska” już za nami. Ponad trzy tysiące uczniów znowu porzuciło książki i zeszyty na rzecz tabletów i laptopów, wyszło ze szkoły i… pracowało. Poświęcili kilka miesięcy na przygotowanie projektów naukowych, na które oddano ponad 210 tysięcy głosów!
Było ciekawie, kreatywnie i z pasją. Powstało około 300 projektów matematyczno-przyrodniczych, których tematyka zależała wyłącznie od uczniów. Na zajęciach pozalekcyjnych, gimnazjaliści i licealiści ze 105 wielkopolskich szkół, korzystali z nowoczesnego sprzętu elektronicznego – tabletów, laptopów, smartfonów i kamer cyfrowych. Najbardziej kreatywne drużyny do stworzenia swoich prac potrzebowały dodatkowo młotków, pił i wiertarek.
"Zdziwiło mnie, że uczniowie wybrali taki temat. Jestem historykiem i nie mam wiele wspólnego z muzyką" – mówi Piotr Gotowy, nauczyciel z Gimnazjum nr 4 im. Stanisława Staszica w Szamotułach. O czym mowa? O instrumentach wykonanych ze śmieci. Powstała perkusja ze starych wiader, banjo z deseczek, „kapslowe” grzechotki i trąbka z ogrodowego węża. Mimo że uczniowie wciąż uczą się grać na eko-instrumentach, już teraz można powiedzieć, że „zespół z recyklingu” stał się wizytówką szkoły.
Młodzieżowe projekty służą nie tylko społeczności szkolnej, ale również lokalnym instytucjom, które zajmują ważne miejsce w regionie. Dzięki uczniom z Wolsztyna zagraniczni turyści odwiedzający tamtejsze Muzeum Parowozów mogą nie tylko przyglądać się eksponatom, ale także poznać ich historię. Do wyboru mają angielską i niemiecką wersję przewodnika. "Prace nad nagraniami trwały wiele godzin, ale bardzo cieszymy się z tego, że historia muzeum jest teraz dostępna również dla zagranicznych gości" – mówią uczniowie z wolsztyńskiego Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Curie-Skłodowskiej. Oprócz multimedialnych przewodników licealiści zajęli się przywracaniem blasku dawnym lokomotywom, a także zbudowali własną hybrydę parowo-elektryczną „JarkoParka”, która swoje imię zawdzięcza opiekunowi projektu Jarosławowi Stańko.
„eSzkoła” pozwala na odejście od biernego przyswajania informacji na rzecz czynnego poszukiwania wiedzy. Łączy uczniów i nauczycieli w drodze do osiągnięcia wspólnych celów. Warto wspomnieć chociażby o stworzeniu radiowęzła w Budzyniu, czy rewitalizacji parku miejskiego w Gnieźnie. W ramach projektu powstały interaktywne mapy gmin, młodzież poznawała historię swoich miejscowości i zachęcała mieszkańców do aktywności i zdrowego trybu życia.
O tym kto wygra II edycję „eSzkoły” przekonamy się już w październiku. Rada Naukowa wybierze najlepsze projekty, a twórcy dwunastu wyróżnionych prac otrzymają sprzęt elektroniczny.
Projekt „eSzkoła – Moja Wielkopolska” realizowany jest przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego wraz z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Ogólnopolską Fundacją Edukacji Komputerowej, zaś współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Źródło: eSzkoła - Moja Wielkopolska