Muzobus zakończył dźwiękową podróż po Polsce

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

7000 przemierzonych kilometrów, 24 przystanki, 23 miasta w całej Polsce, blisko 200 przeszkolonych pedagogów i 69 wyjątkowych etiud muzycznych, 1000 uczestników otwartych warsztatów z zabawy dźwiękiem i pokazów filmów Muzykoteki Szkolnej oraz ponad 400 zdigitalizowanych prywatnych kaset magnetofonowych - tak przebiegła dwumiesięczna podróż Muzobusa.fot: NInA

Rezultatem podróży będzie też płyta CD wyprodukowana przez Piotra Waglewskiego EMADE z utworami utkanymi z dźwięków polskich miast, audiowizualne widowisko w Warszawie oraz internetowa „Muzyczna mapa Polski”.

Celem projektu było rozpowszechnianie wśród pedagogów zajmujących się edukacją muzyczną nowoczesnych narzędzi i technologii, które mogą być wykorzystywane w nauczaniu muzyki w twórczy, inspirujący sposób, wspieranie zainteresowania muzyką wśród najmłodszych.

Dzięki Muzobusowi można było m.in. poznać przydatne narzędzia pozwalające na nowo odkryć muzykę, dowiedzieć się, jak wykorzystać komputer w pracy z dźwiękiem w szkole i poza nią, jak pobudzić muzyczną wyobraźnię, a także zdigitalizować prywatne kasety magnetofonowe i wziąć udział w pokazach filmów Muzykoteki Szkolnej

Muzobus podróżował dwutorowo. Jedną z tras wyznaczyły miasta, w których nauczyciele, animatorzy, edukatorzy, bibliotekarze i studenci kierunków pedagogicznych zainteresowani edukacją muzyczną mogli wziąć udział w jednodniowych, bezpłatnych warsztatach z zakresu tzw. narzędzi TIK, a więc technologii informacyjno-komunikacyjnych do montażu dźwięku, metod aktywizujących w nauczaniu muzyki czy podstaw rytmiki. Inspiracją do opracowania programu zajęć był cykl filmów w reż. Piotra Stasika przygotowany dla Muzykoteki Szkolnej. Mini dokumenty pokazują jak w przyjemny i często odmienny od konwencjonalnej edukacji muzycznej sposób, można wprowadzić młodzież początkowo niechętną muzyce w jej intrygujący świat.

W szkoleniach w 15 polskich miastach (Wieluniu, Żyrardowie, Chełmie, Suwałkach, Starachowicach, Tarnowie, Sanoku, Czechowicach-Dziedzicach, Opolu, Częstochowie, Elblągu, Toruniu, Szczecinie, Gorzowie Wielkopolskim oraz Legnicy) udział wzięło łącznie 179 osób, wśród nich m.in. pedagog resocjalizacji z Tarnowa, wokalistka zespołu ludowego z Beskidów, wielu nauczycieli z różnych poziomów edukacji, a nawet liderzy lokalnych zespołów garażowych ze Starachowic. Większość z uczestników jeszcze podczas warsztatów miała pomysły jak wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności: stworzyć internetowe radio szkolne lub zebrać ludowe pieśni z regionu podczas projektu gimnazjalnego. Uczestnicy docenili interdyscyplinarność programu i jego przydatność w swojej codziennej pracy.

fot: NInA

Muzobus włączył się również w letnią trasę Polskiego Radia - Lato z Radiem. W 8 wybranych lokalizacjach (Wieluniu, Wysokiem Mazowieckiem, Krynicy Morskiej, Olsztynie, Gnieźnie, Wałczu, Świeradowie Zdroju oraz Jeleniej Górze) zaprosił do udziału w nowoczesnych, otwartych warsztatach muzycznych wszystkich chętnych - od kilku do stu kilku lat. Można było dowolnie bawić się dźwiękiem, przetwarzać go i montować przy pomocy programów komputerowych, tworzyć muzykę z krajobrazu dźwiękowego - otaczających narzędzi, głosu czy odgłosów swojego miasta. Program zajęć był zróżnicowany: montowano krótkie utwory z głosów uczestników, prezentowano najnowszy wynalazek, który pozwala tworzyć muzykę na żywo za pomocą ruchów ciała, stworzono orkiestrę młodych improwizatorów aranżując intrygujące spotkanie z muzyką współczesną, stworzono dźwiękowy komentarz do codziennego życia w centrum miasta, a nawet uczono się sztuki beatboxu. We wszystkich zajęciach udział wzięło blisko 1000 osób.

Nauczyciele i edukatorzy biorący udział w warsztatach mieli niepowtarzalną okazję stworzenia etiud muzycznych utkanych z dźwięków ich miast. W oparciu o ten materiał, łącznie 69 utworów, Piotr Waglewski EMADE wyprodukuje własne kompozycje oddające charakter każdego z ilustrowanych dźwiękowo regionów. Jesienią utwory zostaną wydane na płycie CD, a także udostępnione na stronie Muzykoteki Szkolnej oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego.

Projekt przygotował Narodowy Instytut Audiowizualny przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt został objęty patronatem honorowym Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz patronatem Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Ambasadorami Muzobusa zostali: Urszula Dudziak, Artur Rojek, Dorota Miśkiewicz, Kasia Stankiewicz oraz Paula i Karol.

(Źródło: Narodowy Instytut Audiowizualny)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie