Dla nauczycieli otwartych na świat

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pojęcie edukacji globalnej zyskuje na popularności w szkołach. Treści z zakresu edukacji globalnej włączone zostały do obowiązującej od 2009 roku podstawie programowej, nauczyciele zainteresowani tą tematyką nadal jednak potrzebują wsparcia w postaci odpowiedniej wiedzy i narzędzi. Fundacja Edukacja dla Demokracji wychodząc naprzeciw tym potrzebom stworzyła miejsce w sieci, gdzie znajdą oni rzetelne, dobrej jakości materiały edukacyjne, precyzyjnie dobrane do ich zapotrzebowania – bazę zasobów edukacyjnych www.e-globalna.edu.pl.fot. sxc.hu

Tematy takie jak prawa człowieka, ochrona klimatu i zasobów naturalnych, zrównoważony rozwój, odpowiedzialna konsumpcja czy edukacja międzykulturowa – to wiedza niezbędna, aby w sieci globalnych współzależności się odnaleźć. Przekonanie to znalazło swoje odzwierciedlenie w nowej podstawie programowej nauczania, które weszła w życie w 2009 r. i w znacznym stopniu uwzględnia treści z zakresu edukacji globalnej.

Niestety, chcąc w ciekawe sposób realizować tematy z zakresu edukacji globalnej nauczyciele często mają problem z wyszukaniem odpowiednich materiałów i przygotowaniem zajęć. Materiałów dla edukacji globalnej powstało w ostatnich latach wiele, jednak tylko nieliczne z nich są dobrze wyeksponowane na stronach domowych ich twórców. Dla potencjalnych użytkowników problemem jest też rozproszenie źródeł i formatów materiałów. Wiele z nich nie ma odniesienia do podstawy programowej, co utrudnia wykorzystanie ich w szkole w ramach realizowanego programu nauczania.

Fundacja Edukacja dla Demokracji postawiła sobie za cel zebrać dobre jakościowo materiały pod jednym adresem w sieci. Materiały mają ujednoliconą formę i w czytelny dla użytkownika strony podzielone są na zasadniczy scenariusz i materiały dodatkowe, które nauczyciel może łączyć wedle potrzeb i uznania. W bazie opublikowane są wyselekcjonowane materiały wydane przez różne organizacje pozarządowe, z podziałem na etapu edukacyjne i przedmioty. Użytkownik może zasoby sortować również pod kątem wybranych regionów świata lub interesujących go obszarów tematycznych. Wyjątkowość bazy E-globalna polega na tym, że wybrane przez nauczyciela materiały może on zapisać w formacie pdf i stworzony w ten sposób podręcznik – wydrukować.

W prosty i przystępny sposób wyjaśnia sposób użytkowania bazy E-globalna poniższy spot promocyjny:

E-globalna - spot promocyjny from Fundacja Edukacja dla Demokracji on Vimeo.

Z uwagi na specyfikę wybranych materiałów baza skierowana jest w głównej mierze do nauczycieli (stąd scenariusze mają bezpośrednie odniesienie do podstawy programowej), ale mogą być również wykorzystywane przez animatorów edukacji nieformalnej.

Repozytorium E-globalna powstało w ramach projektu „E-globalna – elektroniczne repozytorium materiałów edukacyjnych z zakresu edukacji globalnej” współfinansowanego w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013r.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie