Dla nauczycieli otwartych na świat

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pojęcie edukacji globalnej zyskuje na popularności w szkołach. Treści z zakresu edukacji globalnej włączone zostały do obowiązującej od 2009 roku podstawie programowej, nauczyciele zainteresowani tą tematyką nadal jednak potrzebują wsparcia w postaci odpowiedniej wiedzy i narzędzi. Fundacja Edukacja dla Demokracji wychodząc naprzeciw tym potrzebom stworzyła miejsce w sieci, gdzie znajdą oni rzetelne, dobrej jakości materiały edukacyjne, precyzyjnie dobrane do ich zapotrzebowania – bazę zasobów edukacyjnych www.e-globalna.edu.pl.fot. sxc.hu

Tematy takie jak prawa człowieka, ochrona klimatu i zasobów naturalnych, zrównoważony rozwój, odpowiedzialna konsumpcja czy edukacja międzykulturowa – to wiedza niezbędna, aby w sieci globalnych współzależności się odnaleźć. Przekonanie to znalazło swoje odzwierciedlenie w nowej podstawie programowej nauczania, które weszła w życie w 2009 r. i w znacznym stopniu uwzględnia treści z zakresu edukacji globalnej.

Niestety, chcąc w ciekawe sposób realizować tematy z zakresu edukacji globalnej nauczyciele często mają problem z wyszukaniem odpowiednich materiałów i przygotowaniem zajęć. Materiałów dla edukacji globalnej powstało w ostatnich latach wiele, jednak tylko nieliczne z nich są dobrze wyeksponowane na stronach domowych ich twórców. Dla potencjalnych użytkowników problemem jest też rozproszenie źródeł i formatów materiałów. Wiele z nich nie ma odniesienia do podstawy programowej, co utrudnia wykorzystanie ich w szkole w ramach realizowanego programu nauczania.

Fundacja Edukacja dla Demokracji postawiła sobie za cel zebrać dobre jakościowo materiały pod jednym adresem w sieci. Materiały mają ujednoliconą formę i w czytelny dla użytkownika strony podzielone są na zasadniczy scenariusz i materiały dodatkowe, które nauczyciel może łączyć wedle potrzeb i uznania. W bazie opublikowane są wyselekcjonowane materiały wydane przez różne organizacje pozarządowe, z podziałem na etapu edukacyjne i przedmioty. Użytkownik może zasoby sortować również pod kątem wybranych regionów świata lub interesujących go obszarów tematycznych. Wyjątkowość bazy E-globalna polega na tym, że wybrane przez nauczyciela materiały może on zapisać w formacie pdf i stworzony w ten sposób podręcznik – wydrukować.

W prosty i przystępny sposób wyjaśnia sposób użytkowania bazy E-globalna poniższy spot promocyjny:

E-globalna - spot promocyjny from Fundacja Edukacja dla Demokracji on Vimeo.

Z uwagi na specyfikę wybranych materiałów baza skierowana jest w głównej mierze do nauczycieli (stąd scenariusze mają bezpośrednie odniesienie do podstawy programowej), ale mogą być również wykorzystywane przez animatorów edukacji nieformalnej.

Repozytorium E-globalna powstało w ramach projektu „E-globalna – elektroniczne repozytorium materiałów edukacyjnych z zakresu edukacji globalnej” współfinansowanego w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013r.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie