Ciekawiej o historii

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szukamy pomysłów na dobre lekcje historii. W jaki sposób efektywnie, a zarazem efektownie wykorzystać czas lekcji? Jak łączyć przekazywanie uczniom wiedzy z rozwijaniem samodzielnego myślenia? Aby zachęcić nauczycieli do podzielenia się sprawdzonymi metodami pracy, Instytut Badań Edukacyjnych ogłosił trzecią edycję konkursu „Lekcja dobrej historii”. Na zwycięzców czekają cenne nagrody, a z ich pomysłów będzie mógł skorzystać każdy nauczyciel.fot. sxc.hu

Krytyczne myślenie oraz ocena wiarygodności informacji i ich źródeł to umiejętności, które przydają się w codziennym życiu. Można ich uczyć na lekcjach historii, gdy ćwiczy się z uczniem analizę materiałów źródłowych i korzystanie z map oraz gdy zachęca się go do samodzielnego wyciągania wniosków. Warto wiedzieć, jak przygotować takie lekcję lekcje. 

Wiele dobrych pomysłów zgromadzono w internetowej Bazie Dobrych Praktyk Instytutu Badań Edukacyjnych (www.bdp.ibe.edu.pl). Trafiają tam prace wyróżnione w konkursie „Lekcja dobrej historii”. IBE właśnie ogłosił trzecią edycję konkursu.

„Uczniowie znakomicie wyczuwają moment, kiedy nauczyciel sam nie jest zainteresowany tym, co chce przekazać.“ – mówi Jacek Staniszewski, nauczyciel oraz członek Pracowni Historii Instytutu Badań Edukacyjnych. „Jest to naturalne, że niektórzy pewnych tematów nie czują. Jedni nauczyciele mogą pasjonować się danym tematem, inni mogą nie mieć do niego serca. Dzięki Bazie dobrych praktyk możemy uczyć się od innych, jak przeprowadzić dobrą lekcję. Chcemy też łączyć nauczycieli, żeby dyskutowali między sobą o tych rzeczach.“

W konkursie mogą wziąć udział nauczyciele uczący w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Wystarczy, że do 11 lipca zgłoszą swoje sprawdzone pomysły na lekcje. W tegorocznej edycji są należy nadsyłać pomysłowe i nowatorskie praktyki, które wyrabiają umiejętność interpretacji różnych źródeł i skłaniają uczniów do spojrzenia na historię z różnych punktów widzenia. Jury konkursu będzie brać pod uwagę między innymi precyzję opisu lekcji, która w łatwy sposób pozwoli odtworzyć jej przebieg w innych szkołach gimnazjalnych. Ważna będzie również zgodność praktyk z podstawą programową i dobór materiałów źródłowych.

Szczegółowe informacje o konkursie, regulamin oraz formularze zgłoszeniowe dostępne są na stronie http://eduentuzjasci.pl/konkursldh.

Konkurs organizowany jest przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach projektu pt. „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, który współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

(Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie