Nauczyciele potrzebują szkoleń z TIK

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Większość nauczycieli nie jest świadoma istnienia w internecie narzędzi, które można w każdej chwili wykorzystać, aby nauka dla naszych uczniów była ciekawsza, bardziej angażująca i atrakcyjna. Gdy trafią na innych nauczycieli, którzy potrafią im opowiedzieć, jak praktycznie korzystają z TIK na swoich lekcjach, widać, jak wielkie są ciągle potrzeby w zakresie szkoleń ze skutecznego wykorzystania technologii w szkole. I to mimo już wielu zrealizowanych programów szkoleniowych.© Edunews.pl

W dniach 20-21 sierpnia Fundacja Think! zorganizowała w Szkole Podstawowej nr 306 w Warszawie praktyczne warsztaty poświęcone wykorzystaniu technologii edukacyjnych w nauczaniu. W szkoleniu w ramach Programu Superbelfer wzięła udział grupa 20 nauczycielek, które podczas dwudniowych zajęć zaznajomiły się z kilkunastoma narzędziami internetowymi, dzięki którym można zwiększyć skuteczność przekazu edukacyjnego, zaangażowanie uczniów na zajęcia i ich motywację do nauki w szkole i w domu.

Szkolenie poprowadziły dwie nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej z grupy Superbelfrzy RP, które od lat realizują z powodzeniem lekcje z wykorzystaniem TIK: Jolanta Okuniewska ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie i Wiesława Kopf z Zespołu Szkół nr 24 w Bydgoszczy. W trakcie szkoleń zaprezentowano i ćwiczono m. in. wykorzystanie narzędzi Google (w tym zwłaszcza Dysku), pokazywano, jak tworzyć strony www w Jimdo, przygotowano gry i zabawy edukacyjne w Learning Apps i Zondle, mówiące awatary w Voki, komiksy w Pixton, piękne e-booki w StoryBird. Omówiono także takie narzędzia jak Padlet, Flickr, YouTube, Photo Story 3 oraz Class Dojo.

Spotkanie to pokazało, że tak naprawdę w każdej szkole potrzebne są wielogodzinne warsztaty, które poszerzą znajomość nauczycieli i ich kompetencje w zakresie wykorzystania TIK na lekcjach. Nie chodzi oczywiście o włączanie technologii na siłę do klasy. Korzystanie z technologii ma największy sens wtedy, jeśli to uczniowie są w centrum procesu uczenia i używają tych technologii do tworzenia, a nie do odtwarzania. Warto zatem zachęcać, zgodnie z modelem SAMR, do modyfikowania i redefiniowania tradycyjnych metod kształcenia, tak, aby jak najpełniej kształcić umiejętności potrzebne uczniom w XXI wieku - uważają przedstawiciele Fundacji Think! i zachęcają szkoły do współpracy w ramach Programu Superbelfer.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie