Nauczyciele potrzebują szkoleń z TIK

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Większość nauczycieli nie jest świadoma istnienia w internecie narzędzi, które można w każdej chwili wykorzystać, aby nauka dla naszych uczniów była ciekawsza, bardziej angażująca i atrakcyjna. Gdy trafią na innych nauczycieli, którzy potrafią im opowiedzieć, jak praktycznie korzystają z TIK na swoich lekcjach, widać, jak wielkie są ciągle potrzeby w zakresie szkoleń ze skutecznego wykorzystania technologii w szkole. I to mimo już wielu zrealizowanych programów szkoleniowych.© Edunews.pl

W dniach 20-21 sierpnia Fundacja Think! zorganizowała w Szkole Podstawowej nr 306 w Warszawie praktyczne warsztaty poświęcone wykorzystaniu technologii edukacyjnych w nauczaniu. W szkoleniu w ramach Programu Superbelfer wzięła udział grupa 20 nauczycielek, które podczas dwudniowych zajęć zaznajomiły się z kilkunastoma narzędziami internetowymi, dzięki którym można zwiększyć skuteczność przekazu edukacyjnego, zaangażowanie uczniów na zajęcia i ich motywację do nauki w szkole i w domu.

Szkolenie poprowadziły dwie nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej z grupy Superbelfrzy RP, które od lat realizują z powodzeniem lekcje z wykorzystaniem TIK: Jolanta Okuniewska ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie i Wiesława Kopf z Zespołu Szkół nr 24 w Bydgoszczy. W trakcie szkoleń zaprezentowano i ćwiczono m. in. wykorzystanie narzędzi Google (w tym zwłaszcza Dysku), pokazywano, jak tworzyć strony www w Jimdo, przygotowano gry i zabawy edukacyjne w Learning Apps i Zondle, mówiące awatary w Voki, komiksy w Pixton, piękne e-booki w StoryBird. Omówiono także takie narzędzia jak Padlet, Flickr, YouTube, Photo Story 3 oraz Class Dojo.

Spotkanie to pokazało, że tak naprawdę w każdej szkole potrzebne są wielogodzinne warsztaty, które poszerzą znajomość nauczycieli i ich kompetencje w zakresie wykorzystania TIK na lekcjach. Nie chodzi oczywiście o włączanie technologii na siłę do klasy. Korzystanie z technologii ma największy sens wtedy, jeśli to uczniowie są w centrum procesu uczenia i używają tych technologii do tworzenia, a nie do odtwarzania. Warto zatem zachęcać, zgodnie z modelem SAMR, do modyfikowania i redefiniowania tradycyjnych metod kształcenia, tak, aby jak najpełniej kształcić umiejętności potrzebne uczniom w XXI wieku - uważają przedstawiciele Fundacji Think! i zachęcają szkoły do współpracy w ramach Programu Superbelfer.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...
Jan napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Do: Gość: No i o czym to świadczy? Bo na pewno nie o wadach arkuszy egzaminacyjnych, ani nie o tym ż...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie