Kodowanie jako uniwersalna umiejętność

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Formalnie zakończyła się druga edycja ogólnoświatowej akcji edukacyjnej pt. Godzina Kodowania (na całym świecie realizowana 8-14 grudnia); można w niej jednak uczestniczyć przez okrągły rok. Od ostatniej edycji w 2013 r. wzięło w niej udział blisko 76 milionów osób na całym świecie – głównie dzieci i młodzieży uczących się w szkołach. Czy powinni oni razem z nauczycielami zwrócić większą uwagę na kompetencje informatyczne, a w szczególności programowanie?

fot. Fotolia.com

Kodować każdy może, bez względu na wiek, rodzaj wykształcenia, zawód – to uniwersalne przesłanie organizatorów akcji, którzy chcą w ten sposób zwrócić uwagę na jedną z kluczowych kompetencji potrzebnych już dziś. Jak spojrzymy na otaczające nas w naszych domach urządzenia, to wiele z nich musimy zaprogramować, aby je użyć zgodnie z przeznaczeniem lub wykorzystać funkcjonalności, które nam oferują. Weźmy choćby telewizor, który ma wiele funkcji, z których rzadko korzystamy, gdyż często ich nie znamy lub nie potrafimy ich uruchomić. Takich urządzeń będzie coraz więcej wokół nas, żeby wymienić tylko różne komputery, tablety, inteligentne telefony, a wkrótce i cyfrowe okulary czy zegarki, będące w rzeczywistości potężnymi urządzeniami komputerowymi. Coraz częściej będą one wymagały od nas umiejętności programowania funkcji, które będą potrzebne do osiągania różnych celów zawodowych, edukacyjnych, osobistych.

Czy Polacy potrafią programować? Niestety, nie jest z tym za dobrze. W badaniach (Eurostat 2012) osób w wieku 16-24 lata, które kiedykolwiek napisały jakiś program komputerowy, młode Polki i Polacy zajmują dopiero 22. pozycję na 27 krajów europejskich w zestawieniu. Średnia Unii Europejskiej w zakresie umiejętności programowania to 9 proc. Według Raportu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji z 2013 roku w Polsce wynosi ona zaledwie 6 proc. Ale z drugiej strony – sądząc po takich akcjach jak Godzina Kodowania czy Mistrzowie Kodowania – jest duże zainteresowanie i powoli rosnąca świadomość tego, że jest to kompetencja bardzo użyteczna w życiu.

Z raportu Nauka programowania w szkołach (maj 2013) wynika, że aż 85% pełnoletnich Polaków uważa, że nauka programowania przyniosłaby korzyści dla uczniów. Zapytani o korzyści wynikające z nauki programowania w szkole, respondenci najczęściej wymienili „wzrost szans na rynku pracy” - tę opcję zaznaczyło aż 92% ankietowanych. Na korzyści związane ze sprawniejszym korzystaniem z komputera lub innych urządzeń zwróciło uwagę 90% badanej grupy, minimalnie mniej, bo 89%, wskazało na powiązanie nauki programowania z rozwojem umiejętności logicznego myślenia.

Fot. Hour of Code 2014 - W ciągu najbliższych 15 lat będziemy uczyć w szkołach programowania tak samo jak czytania i pisania… a może stanie się to szybciej - mówi Mark Zuckerberg, szef Facebooka

Inauguracja tegorocznej inicjatywy Godzina Kodowanie odbywała sie w ramach Tygodnia Informatyki (8-14 grudnia 2014), ale ta inicjatywa jest dostępna przez cały rok. Zachęcamy zatem do odwiedzenia strony internetowej http://godzinakodowania.pl/. W ramach Godziny Kodowania są polecane łamigłówki polegające na: rysowaniu kompozycji na lodzie z bohaterkami Krainy Lodu, kierowaniu Angry Birds na drodze ku niesfornej śwince czy układaniu gry, która może być przesłana na komórkę. Dla najmłodszych uczniów (wiek 4+) jest polecany Kurs 1. Zadania, nazywane łamigłówkami, zaczynają się od nabywania wprawy przy stosowaniu operacji "przeciągnij i upuść", a najbardziej zaawansowane programy zawierają pętle i zdarzenia. Uczniowie mogą zakończyć ten kurs z własną grą lub opowieścią, którymi mogą się dzielić z innymi uczniami. Kurs ten obejmuje aktywności uczniów przewidziane przez autorów na 20 godzin.

Dwa kolejne kursy, Kurs 2 i Kurs 3 są przeznaczone dla uczniów w wieku 6+ i 8+ odpowiednio. Łamigłówki są rozwinięciem podobnych, ale prostszych, z wcześniejszych kursów. Te dwa kursy są przewidziane przez autorów na 20 godzin.

"Jest wiele innych zaawansowanych łamigłowek i kursów ze wstępu do informatyki, do których mogą przystepować uczniowie. Zasadniczym celem udziału w tych aktywnościach jest zainteresowanie uczniów informatyką poprzez przybliżenie im w mało formalny sposób podstawowych pojęć informatycznych i konstrukcji algorytmicznych i programistycznych." - mówi prof. Maciej M. Sysło z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i jeden z organizatorów Godziny Kodowania w Polsce. "Udział naszych uczniów, nauczycieli, szkół i innych organizacji w Godzinie Kodowania jest znaczący. Na stronie wymienia się 250 inicjatyw z naszego kraju. Zapewne indywidualnie uczestniczy w tej inicjatywie wielu uczniów, nauczycieli i dorosłych. Warsztaty przeprowadzone z nauczycielami ze szkół pokazują, że są oni zachwyceni takimi środowiskami rozwoju umiejętności programowania, jakie oferuje Godziny Kodowania. Jest to dobry prognostyk przed planowaną zmiana podstawy programowej, która ma na celu przybliżenie informatyki i programowania wszystkim uczniom od pierwszej po ostatnią klasę w szkole." - zauważa prof. Sysło.

Rodziców zapraszamy do spróbowania swoich sił razem z dziećmi. To wielka edukacyjna przygoda dla całej rodziny!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

***

Więcej na temat programowania w edukacji w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie