Bezpieczeństwo dzieci w szkole i przedszkolu

fot. Fundacja Dzieci Niczyje

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W województwie dolnośląskim nauczycielka zaklejała dzieciom usta taśmą. W jednym z przedszkoli nauczycielka nie zareagowała na siniaki u 4-latka, niedługo potem dziecko trafiło do szpitala ponownie pobite przez matkę. Te wydarzenia mają wspólny mianownik – krzywdzenie dzieci i brak reakcji ze strony dorosłych. Nie doszłoby do nich, gdyby dzieci, nauczyciele, pracownicy szkoły, rodzice znali symptomy przemocy i sposób postępowania w ich przypadku.

Interwencja podjęta w odpowiednim momencie daje szanse ochrony dziecka przed traumatycznymi doświadczeniami. Rola placówek edukacyjnych jest w tym nie do przecenienia.

Przykładem działań podejmowanych, by zmienić sytuację krzywdzonych dzieci jest Program Chronimy Dzieci, który istnieje po to, by w placówkach edukacyjnych, dzieci były chronione przed przemocą. W ramach Rządowego programu na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła” realizuje go Fundacja Dzieci Niczyje we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Fundacją Orange i Fundacją Energa.

Standardy są zbiorem zasad, które pomagają tworzyć przyjazne i bezpieczne warunki w szkołach, przedszkolach i innych placówkach, w których przebywają dzieci. W placówce, która spełnia standardy:

  • nie pracują osoby mogące zagrażać dzieciom,
  • wszyscy pracownicy wiedzą, jak rozpoznać symptomy krzywdzenia dziecka oraz podejmować interwencję w przypadku podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone,
  • wszystkie dzieci dowiadują się jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi, rówieśnikami w świecie realnym i internecie,
  • wszystkie dzieci mają dostęp do informacji, gdzie szukać pomocy w trudnych sytuacjach,
  • rodzice dowiadują się jak wychowywać dziecko bez przemocy i uczyć zasad bezpieczeństwa.

Pierwszym krokiem, by dołączyć do programu jest rejestracja placówki w portalu www.chronimydzieci.pl oraz wypełnienie autoewaluacji. Następnie placówka otrzymuje konkretny plan działania, dopasowany do jej potrzeb, który może wdrożyć w dogodnym dla siebie czasie. Szczegółowy plan ustalany jest z dyrekcją, a może realizować go np. korzystając z bezpłatnej oferty szkoleń dostępnych na platformie edukacja.fdn.pl. Po zrealizowaniu wszystkich standardów placówka wysyła raport i wnosi o przyznanie Certyfikatu Chronimy Dzieci. Certyfikat przyznawany jest na okres jednego roku z możliwością przedłużenia.

Więcej informacji na stronie: www.chronimydzieci.pl.

Pobierz ulotkę o programie

(Źródło: Fundacja Dzieci Niczyje)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie