Kosmos w szkole to nie science fiction

fot. Centrum Nauki Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kosmos fascynuje i działa na wyobraźnię od najmłodszych lat. Ta fascynacja może prowadzić do zainteresowania nauką, a w przyszłości do wyboru zawodu związanego z technologią i inżynierią. Rozbudzaniu chęci poznawania kosmosu służy ESERO – edukacyjny projekt Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA. Projekt ten prowadzony jest od 2006 r. w wielu krajach europejskich, a w Polsce koordynuje go Centrum Nauki Kopernik. Drugie, całodniowe warsztaty ESERO dla nauczycieli odbyły się 10 października w Koperniku.

Szkoła w kosmosie

Doświadczenia inspirowane eksploracją kosmosu są nie tylko atrakcyjne dla uczniów i odpowiadają ich naturalnej ciekawości, ale ułatwiają też zrozumienie wielu praw naukowych, z którymi spotykamy się na co dzień. Projekt ESERO (Europejskie Biuro Edukacji Kosmicznej) jest realizowany w Belgii, Irlandii, Holandii, Portugalii, krajach skandynawskich, Rumunii, Wielkiej Brytanii i Polsce. Nie przewiduje dodatkowych lekcji edukacji kosmicznej. Jest dostosowany do systemów edukacyjnych państw członkowskich ESA, których programy nauczania różnią się od siebie. W Polsce zajęcia dla nauczycieli zainteresowanych włączaniem wiedzy o badaniach kosmicznych do edukacji szkolnej przyciągają zwłaszcza nauczycieli fizyki, chemii, biologii, przyrody, geografii i informatyki. Wiedza o kosmosie jest interdyscyplinarna i może ułatwić realizację celów podstawy programowej różnych przedmiotów.

Kosmiczne warsztaty dla nauczycieli

Warsztaty ESERO dla nauczycieli to okazja do zdobycia cennej wiedzy i umiejętności, a także otrzymania przydatnych na lekcjach pomocy edukacyjnych – scenariuszy zajęć, omówień tematów, filmów. Materiały wykorzystywane w trakcie zajęć powstają na podstawie danych dostarczanych przez aplikacje używane w astronautyce i są opracowywane przez ekspertów z Europejskiej Agencji Kosmicznej. Program ESERO łączy także środowisko nauczycieli i naukowców – w Polsce w opracowaniu warsztatów dla nauczycieli biorą udział specjaliści z Centrum Badań Kosmicznych PAN.

fot. Centrum Nauki Kopernik

 

Uczestnicy warsztatów dowiadują się, jak wzbogacać lekcje informacjami o Wszechświecie, Ziemi i kosmicznych technologiach. Przekonują się, jak w praktyce można wykorzystywać geoinformacje i techniki satelitarne. Sprawdzają na przykład, czy Grenlandia się odchudza i dowiadują się przy tym, jak korzystać ze zdjęć satelitarnych, oceniając zachodzące współcześnie zjawiska klimatyczne. Uczą się, jak zaplanować podróż na Marsa i jak analizować dane z misji kosmicznej, a także jak w przystępny sposób wyjaśnić zjawisko zaćmienia Słońca, określać pozycje i wysokość obiektów, czy też tłumaczyć zasady dynamiki Newtona.

fot. Centrum Nauki Kopernik

Kopernik dla nauczycieli

Biuro ESERO-Polska znajduje się w Centrum Nauki Kopernik - ściślej w planetarium „Niebo Kopernika”. Współpraca ze środowiskiem edukacyjnym jest jednym z priorytetów Kopernika, a dotychczasowa działalność pokazała, jak wiele obie strony mogą razem zrobić, by zmieniać polską szkołę na lepsze. Warsztaty ESERO, w których co roku bierze udział stu edukatorów z całej Polski, pomagają nauczycielom rozwijać kompetencje i podnosić umiejętności prowadzenia zajęć aktywizujących uczniów. Ułatwiają to opracowywane przez Kopernika pomoce dydaktyczne, dostępne na stronie http://esero.kopernik.org.pl.

Źródło: Centrum Nauki Kopernik

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie