Kosmos w szkole to nie science fiction

fot. Centrum Nauki Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kosmos fascynuje i działa na wyobraźnię od najmłodszych lat. Ta fascynacja może prowadzić do zainteresowania nauką, a w przyszłości do wyboru zawodu związanego z technologią i inżynierią. Rozbudzaniu chęci poznawania kosmosu służy ESERO – edukacyjny projekt Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA. Projekt ten prowadzony jest od 2006 r. w wielu krajach europejskich, a w Polsce koordynuje go Centrum Nauki Kopernik. Drugie, całodniowe warsztaty ESERO dla nauczycieli odbyły się 10 października w Koperniku.

Szkoła w kosmosie

Doświadczenia inspirowane eksploracją kosmosu są nie tylko atrakcyjne dla uczniów i odpowiadają ich naturalnej ciekawości, ale ułatwiają też zrozumienie wielu praw naukowych, z którymi spotykamy się na co dzień. Projekt ESERO (Europejskie Biuro Edukacji Kosmicznej) jest realizowany w Belgii, Irlandii, Holandii, Portugalii, krajach skandynawskich, Rumunii, Wielkiej Brytanii i Polsce. Nie przewiduje dodatkowych lekcji edukacji kosmicznej. Jest dostosowany do systemów edukacyjnych państw członkowskich ESA, których programy nauczania różnią się od siebie. W Polsce zajęcia dla nauczycieli zainteresowanych włączaniem wiedzy o badaniach kosmicznych do edukacji szkolnej przyciągają zwłaszcza nauczycieli fizyki, chemii, biologii, przyrody, geografii i informatyki. Wiedza o kosmosie jest interdyscyplinarna i może ułatwić realizację celów podstawy programowej różnych przedmiotów.

Kosmiczne warsztaty dla nauczycieli

Warsztaty ESERO dla nauczycieli to okazja do zdobycia cennej wiedzy i umiejętności, a także otrzymania przydatnych na lekcjach pomocy edukacyjnych – scenariuszy zajęć, omówień tematów, filmów. Materiały wykorzystywane w trakcie zajęć powstają na podstawie danych dostarczanych przez aplikacje używane w astronautyce i są opracowywane przez ekspertów z Europejskiej Agencji Kosmicznej. Program ESERO łączy także środowisko nauczycieli i naukowców – w Polsce w opracowaniu warsztatów dla nauczycieli biorą udział specjaliści z Centrum Badań Kosmicznych PAN.

fot. Centrum Nauki Kopernik

 

Uczestnicy warsztatów dowiadują się, jak wzbogacać lekcje informacjami o Wszechświecie, Ziemi i kosmicznych technologiach. Przekonują się, jak w praktyce można wykorzystywać geoinformacje i techniki satelitarne. Sprawdzają na przykład, czy Grenlandia się odchudza i dowiadują się przy tym, jak korzystać ze zdjęć satelitarnych, oceniając zachodzące współcześnie zjawiska klimatyczne. Uczą się, jak zaplanować podróż na Marsa i jak analizować dane z misji kosmicznej, a także jak w przystępny sposób wyjaśnić zjawisko zaćmienia Słońca, określać pozycje i wysokość obiektów, czy też tłumaczyć zasady dynamiki Newtona.

fot. Centrum Nauki Kopernik

Kopernik dla nauczycieli

Biuro ESERO-Polska znajduje się w Centrum Nauki Kopernik - ściślej w planetarium „Niebo Kopernika”. Współpraca ze środowiskiem edukacyjnym jest jednym z priorytetów Kopernika, a dotychczasowa działalność pokazała, jak wiele obie strony mogą razem zrobić, by zmieniać polską szkołę na lepsze. Warsztaty ESERO, w których co roku bierze udział stu edukatorów z całej Polski, pomagają nauczycielom rozwijać kompetencje i podnosić umiejętności prowadzenia zajęć aktywizujących uczniów. Ułatwiają to opracowywane przez Kopernika pomoce dydaktyczne, dostępne na stronie http://esero.kopernik.org.pl.

Źródło: Centrum Nauki Kopernik

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie