Kosmos w szkole to nie science fiction

fot. Centrum Nauki Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kosmos fascynuje i działa na wyobraźnię od najmłodszych lat. Ta fascynacja może prowadzić do zainteresowania nauką, a w przyszłości do wyboru zawodu związanego z technologią i inżynierią. Rozbudzaniu chęci poznawania kosmosu służy ESERO – edukacyjny projekt Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA. Projekt ten prowadzony jest od 2006 r. w wielu krajach europejskich, a w Polsce koordynuje go Centrum Nauki Kopernik. Drugie, całodniowe warsztaty ESERO dla nauczycieli odbyły się 10 października w Koperniku.

Szkoła w kosmosie

Doświadczenia inspirowane eksploracją kosmosu są nie tylko atrakcyjne dla uczniów i odpowiadają ich naturalnej ciekawości, ale ułatwiają też zrozumienie wielu praw naukowych, z którymi spotykamy się na co dzień. Projekt ESERO (Europejskie Biuro Edukacji Kosmicznej) jest realizowany w Belgii, Irlandii, Holandii, Portugalii, krajach skandynawskich, Rumunii, Wielkiej Brytanii i Polsce. Nie przewiduje dodatkowych lekcji edukacji kosmicznej. Jest dostosowany do systemów edukacyjnych państw członkowskich ESA, których programy nauczania różnią się od siebie. W Polsce zajęcia dla nauczycieli zainteresowanych włączaniem wiedzy o badaniach kosmicznych do edukacji szkolnej przyciągają zwłaszcza nauczycieli fizyki, chemii, biologii, przyrody, geografii i informatyki. Wiedza o kosmosie jest interdyscyplinarna i może ułatwić realizację celów podstawy programowej różnych przedmiotów.

Kosmiczne warsztaty dla nauczycieli

Warsztaty ESERO dla nauczycieli to okazja do zdobycia cennej wiedzy i umiejętności, a także otrzymania przydatnych na lekcjach pomocy edukacyjnych – scenariuszy zajęć, omówień tematów, filmów. Materiały wykorzystywane w trakcie zajęć powstają na podstawie danych dostarczanych przez aplikacje używane w astronautyce i są opracowywane przez ekspertów z Europejskiej Agencji Kosmicznej. Program ESERO łączy także środowisko nauczycieli i naukowców – w Polsce w opracowaniu warsztatów dla nauczycieli biorą udział specjaliści z Centrum Badań Kosmicznych PAN.

fot. Centrum Nauki Kopernik

 

Uczestnicy warsztatów dowiadują się, jak wzbogacać lekcje informacjami o Wszechświecie, Ziemi i kosmicznych technologiach. Przekonują się, jak w praktyce można wykorzystywać geoinformacje i techniki satelitarne. Sprawdzają na przykład, czy Grenlandia się odchudza i dowiadują się przy tym, jak korzystać ze zdjęć satelitarnych, oceniając zachodzące współcześnie zjawiska klimatyczne. Uczą się, jak zaplanować podróż na Marsa i jak analizować dane z misji kosmicznej, a także jak w przystępny sposób wyjaśnić zjawisko zaćmienia Słońca, określać pozycje i wysokość obiektów, czy też tłumaczyć zasady dynamiki Newtona.

fot. Centrum Nauki Kopernik

Kopernik dla nauczycieli

Biuro ESERO-Polska znajduje się w Centrum Nauki Kopernik - ściślej w planetarium „Niebo Kopernika”. Współpraca ze środowiskiem edukacyjnym jest jednym z priorytetów Kopernika, a dotychczasowa działalność pokazała, jak wiele obie strony mogą razem zrobić, by zmieniać polską szkołę na lepsze. Warsztaty ESERO, w których co roku bierze udział stu edukatorów z całej Polski, pomagają nauczycielom rozwijać kompetencje i podnosić umiejętności prowadzenia zajęć aktywizujących uczniów. Ułatwiają to opracowywane przez Kopernika pomoce dydaktyczne, dostępne na stronie http://esero.kopernik.org.pl.

Źródło: Centrum Nauki Kopernik

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie