Szkoły z mocą zmieniania świata

fot. Ashoka

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Odliczanie do kolejnych wakacji rozpoczęte, jeszcze tylko kilka miesięcy nauki w szkole i znowu wolność... Jednak są w Polsce szkoły, w których dzieci odliczają dni do końca wakacji, żeby powrócić do szkoły. Dlaczego? Bo są to Szkoły z mocą...

Szkoły z mocą zmieniania świata, edukacji oraz życia uczniów, rodziców i mieszkańców to szkoły, których poszukuje międzynarodowa Fundacja Ashoka w partnerstwie z Fundacją BGK. Organizacje chcą znaleźć szkoły, które rozwijają u dzieci i młodzieży nie tylko wiedzę, ale także kluczowe umiejętności społeczne, takie jak: empatia, uważność, która pozwala na pogłębione myślenie o problemie i skutkach działań, praca w grupie, przywództwo, kreatywność i otwartość na zmiany. Program Szkoły z mocą zmieniania świata zyskał patronat honorowy Ministra Edukacji Narodowej. Od 15 września br. każdy może zgłosić kandydaturę na Szkołę z mocą poprzez stronę www.szkolyzmoca.edu.pl.

Do programu mogą przystąpić szkoły publiczne, stowarzyszeniowe, społeczne i prywatne, od szkół podstawowych, aż do ponadgimnazjalnych. Ważne jest by szkoły dokładały starań, żeby stawać się innowacyjnymi, korzystać z metod aktywnego uczenia i pozytywnie oddziaływać na otoczenie, dzieląc się wypracowanymi rozwiązaniami.

"Jesteśmy pewni, że w Polsce jest wiele szkół, które mają świadomość tego, jak ważne są umiejętności społeczne i wiedzą jak te umiejętności przekazywać, jak je kształtować. Chcemy je wspierać, promować ich modele i metody pracy, zachęcać do wymiany doświadczeń i dzielenia się dobrymi praktykami" – mówi Adrianna Lepka, prezes Fundacji BGK.

Celem programu Szkoły z mocą zmieniania świata jest nie tylko znalezienie szkół wspierających rozwój umiejętności społecznych, ale przede wszystkim upowszechnienie wartościowych praktycznych rozwiązań. Szkoły z mocą, które zakwalifikują się do programu, będą mogły współpracować z innymi placówkami z całego świata i zmieniać go na lepsze jeszcze skuteczniej. W ramach międzynarodowego programu Ashoki Changemaker Schools wytypowano już 144 szkoły w Europie, Ameryce i Afryce.

"Uważamy, że każdy może zmieniać rzeczywistość wokół siebie. Dlatego od 35 lat szukamy i wspieramy innowatorów społecznych na całym świecie. I nawet jeśli nie każde dziecko jest urodzonym przywódcą zdolnym do wpływania na bieg historii, to z pewnością każde dziecko może, przy odpowiednim wsparciu, odkryć w sobie potencjał zmieniania na lepsze najbliższego otoczenia" - mówi Agata Stafiej-Bartosik, przedstawicielka Ashoki w Polsce. "Poszukujemy szkół, w których umiejętności społeczne są nie mniej ważne niż lekcje matematyki czy historii" – dodaje.

Program Szkoły z mocą zmieniania świata ma na celu identyfikowanie, łączenie oraz wspieranie szkół, które pomagają dzieciom rozwijać umiejętności społeczne. W roku szkolnym 2015/2016 pierwsze polskie Szkoły z mocą (Changemaker Schools) spotkają się na ogólnopolskiej konferencji o umiejętnościach społecznych w edukacji i nowej drodze uczenia się. Rozpocznie się także współpraca Szkół z mocą z innymi europejskimi Changemaker Schools.

Nie ma dwóch Szkół z mocą (Changemaker Schools), które wyglądają tak samo, ale wszystkie je łączy pewien zestaw takich samych cech. Nie proponujemy szkołom programu do wdrożenia, ale zauważamy i wspieramy pracę, którą szkoły już wykonują.

1. WIZJA

Szkoła ma wizję i wdraża ją w praktyce, wspierając uczniów i uczennice w kształtowaniu umiejętności niezbędnych do zmieniania świata, czyli wyposaża dzieci w takie umiejętności jak empatia, kreatywność, przywództwo, uważność, praca w grupie i gotowość do wprowadzania zmian. Szkoła może mieć już duże osiągnięcia na tym polu, albo być na początku drogi. Ważne, by wszyscy w szkole wierzyli i byli zaangażowani w wizję i by pierwsze kroki w jej realizowaniu zostały już poczynione.

2. AKTYWNE UCZENIE SIĘ

Uczniowie i uczennice są aktywnymi uczestnikami, którzy uczą się w sprzyjającym im środowisku. Uczenie przez doświadczenie jest częścią każdego szkolnego dnia.

3. INNOWACYJNOŚĆ

Szkoła prezentuje zdolność i chęć rozwijania i testowania nowych idei, zachęcając uczniów i pracowników do innowacji w szkole i poza jej murami.

4. ODDZIAŁYWANIE

Szkoła z mocą – niezależnie od wielkości czy lokalizacji – ma zdolność i możliwość inspirowania innych szkół.

(Źródło: ASHOKA)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie