Szkoły z mocą zmieniania świata

fot. Ashoka

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Odliczanie do kolejnych wakacji rozpoczęte, jeszcze tylko kilka miesięcy nauki w szkole i znowu wolność... Jednak są w Polsce szkoły, w których dzieci odliczają dni do końca wakacji, żeby powrócić do szkoły. Dlaczego? Bo są to Szkoły z mocą...

Szkoły z mocą zmieniania świata, edukacji oraz życia uczniów, rodziców i mieszkańców to szkoły, których poszukuje międzynarodowa Fundacja Ashoka w partnerstwie z Fundacją BGK. Organizacje chcą znaleźć szkoły, które rozwijają u dzieci i młodzieży nie tylko wiedzę, ale także kluczowe umiejętności społeczne, takie jak: empatia, uważność, która pozwala na pogłębione myślenie o problemie i skutkach działań, praca w grupie, przywództwo, kreatywność i otwartość na zmiany. Program Szkoły z mocą zmieniania świata zyskał patronat honorowy Ministra Edukacji Narodowej. Od 15 września br. każdy może zgłosić kandydaturę na Szkołę z mocą poprzez stronę www.szkolyzmoca.edu.pl.

Do programu mogą przystąpić szkoły publiczne, stowarzyszeniowe, społeczne i prywatne, od szkół podstawowych, aż do ponadgimnazjalnych. Ważne jest by szkoły dokładały starań, żeby stawać się innowacyjnymi, korzystać z metod aktywnego uczenia i pozytywnie oddziaływać na otoczenie, dzieląc się wypracowanymi rozwiązaniami.

"Jesteśmy pewni, że w Polsce jest wiele szkół, które mają świadomość tego, jak ważne są umiejętności społeczne i wiedzą jak te umiejętności przekazywać, jak je kształtować. Chcemy je wspierać, promować ich modele i metody pracy, zachęcać do wymiany doświadczeń i dzielenia się dobrymi praktykami" – mówi Adrianna Lepka, prezes Fundacji BGK.

Celem programu Szkoły z mocą zmieniania świata jest nie tylko znalezienie szkół wspierających rozwój umiejętności społecznych, ale przede wszystkim upowszechnienie wartościowych praktycznych rozwiązań. Szkoły z mocą, które zakwalifikują się do programu, będą mogły współpracować z innymi placówkami z całego świata i zmieniać go na lepsze jeszcze skuteczniej. W ramach międzynarodowego programu Ashoki Changemaker Schools wytypowano już 144 szkoły w Europie, Ameryce i Afryce.

"Uważamy, że każdy może zmieniać rzeczywistość wokół siebie. Dlatego od 35 lat szukamy i wspieramy innowatorów społecznych na całym świecie. I nawet jeśli nie każde dziecko jest urodzonym przywódcą zdolnym do wpływania na bieg historii, to z pewnością każde dziecko może, przy odpowiednim wsparciu, odkryć w sobie potencjał zmieniania na lepsze najbliższego otoczenia" - mówi Agata Stafiej-Bartosik, przedstawicielka Ashoki w Polsce. "Poszukujemy szkół, w których umiejętności społeczne są nie mniej ważne niż lekcje matematyki czy historii" – dodaje.

Program Szkoły z mocą zmieniania świata ma na celu identyfikowanie, łączenie oraz wspieranie szkół, które pomagają dzieciom rozwijać umiejętności społeczne. W roku szkolnym 2015/2016 pierwsze polskie Szkoły z mocą (Changemaker Schools) spotkają się na ogólnopolskiej konferencji o umiejętnościach społecznych w edukacji i nowej drodze uczenia się. Rozpocznie się także współpraca Szkół z mocą z innymi europejskimi Changemaker Schools.

Nie ma dwóch Szkół z mocą (Changemaker Schools), które wyglądają tak samo, ale wszystkie je łączy pewien zestaw takich samych cech. Nie proponujemy szkołom programu do wdrożenia, ale zauważamy i wspieramy pracę, którą szkoły już wykonują.

1. WIZJA

Szkoła ma wizję i wdraża ją w praktyce, wspierając uczniów i uczennice w kształtowaniu umiejętności niezbędnych do zmieniania świata, czyli wyposaża dzieci w takie umiejętności jak empatia, kreatywność, przywództwo, uważność, praca w grupie i gotowość do wprowadzania zmian. Szkoła może mieć już duże osiągnięcia na tym polu, albo być na początku drogi. Ważne, by wszyscy w szkole wierzyli i byli zaangażowani w wizję i by pierwsze kroki w jej realizowaniu zostały już poczynione.

2. AKTYWNE UCZENIE SIĘ

Uczniowie i uczennice są aktywnymi uczestnikami, którzy uczą się w sprzyjającym im środowisku. Uczenie przez doświadczenie jest częścią każdego szkolnego dnia.

3. INNOWACYJNOŚĆ

Szkoła prezentuje zdolność i chęć rozwijania i testowania nowych idei, zachęcając uczniów i pracowników do innowacji w szkole i poza jej murami.

4. ODDZIAŁYWANIE

Szkoła z mocą – niezależnie od wielkości czy lokalizacji – ma zdolność i możliwość inspirowania innych szkół.

(Źródło: ASHOKA)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...
W dziale "powody" dodałbym jeszcze punkt o tym,że jak ktoś dużo gada, to rośnie procent gadania bez ...
Stanisław napisał/a komentarz do Czym więcej mówisz, tym mniej cię słuchają
Mówienie jest łatwiejsze niż organizowanie aktywności innych, w tym uczniów. Dlatego tak łatwo wpada...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie