Jak wspólnie rozwinąć skrzydła?

fot. Robert Kowalewski

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W Klubach Młodego Odkrywcy młodzież i dzieci wspólnie eksperymentują pod okiem opiekunów, samodzielnie poznając świat. W całej Polsce i za granicą działa już ponad 700 klubów. W tym roku 18-19 listopada 2016 w Centrum Nauki Kopernik podczas Forum Klubu Młodego Odkrywcy uczestnicy spróbują… sięgnąć nieba.

Podczas Forum zapoznamy uczestników z nowym pudełkiem edukacyjnym „Konstruktorzy marzeń”, które powstało we współpracy z firmą Boeing oraz z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności. Pudełko stworzyliśmy z myślą o opiekunach KMO, dla których będzie to narzędzie pracy. Dzięki scenariuszom będzie można podczas zajęć lekcyjnych odtworzyć prawdziwe warunki pracy inżynierów lotnictwa. Nasze doświadczenie gwarantuje najlepsze zrozumienie zagadnień przez dzieci i młodzież, nawet jeśli ich opiekunom obce są konstrukcje śmigieł i fizyka opadania skoczka spadochronowego.

Samodzielne stawianie pytań i poszukiwanie odpowiedzi zachęca do aktywności i brania spraw w swoje ręce. Dzięki takim doświadczeniom dzieci i młodzież – jak naukowcy – nie boją się nieznanego i mają odwagę stawiać najbardziej wymagające pytania tak, aby zmieniać rzeczywistość wokół siebie. Gościem specjalnym tegorocznego Forum będzie Seema Bansal z The Boston Consulting Group, która w podobnym duchu, walczy o otwieranie szans edukacyjnych dla młodych ludzi. Realizując swój program, kierowany do ponad 15 000 szkół, chce aby do 2020 roku 80% dzieci w Indiach uzyskało wykształcenie na poziomie podstawowym. Jak zamierza tego dokonać opowie podczas swojego wykładu na Forum KMO. Jak mówi Seema: "Potencjał jest równo rozdzielony między ludźmi, okazja by go rozwinąć – nie". Przesłanie Seemy Bansal łaczy się z tegorocznym tematem forum, jakim jest społeczna działalność klubów. Podczas spotkania będziemy zachęcać uczestników do wspólnych projektów z innymi klubami oraz do angażowania sąsiadów w ramach projektów badawczych. Przejawami społecznego działania są też festiwale KMO otwarte dla społeczności lokalnej, inicjatywy z uczelniami, angażowanie rodziców w życie klubu oraz inne działania mające na celu wyrównywanie szans edukacyjnych.


fot. Robert Kowalewski

Uczniowie odkrywają, że nikt nie da im gotowych odpowiedzi – ani nauczyciel, ani podręcznik. Dowiadują się przy tym więcej o sobie i swoich możliwościach, które mogą dalej rozwijać. "Sądzę, że to jest największa zaleta tego projektu: że dzieci z takich przestraszonych i przyzwyczajonych do tego, że nauczyciel zazwyczaj podaje instrukcje, nagle przerodziły się w takie dzieci, które same szukają, doświadczają i zaczynają myśleć" – mówi Aneta Jabłońska, opiekunka projektu tworzenia stacji doświadczalnych w szkole, realizowanego w ramach KMO. Przedmiotem takich badań – zależnie od wieku dzieci – mogą być działania z zakresu ekologii, biologii czy astronomii. Jednym z tego rodzaju działań jest projekt badawczy Nie świeć, nie śmieć, w ramach którego dzięki obserwacjom astronomicznym nieba, udało się wpłynąć na postawy ekologiczne lokalnej społeczności.

Klub Młodego Odkrywcy to program, który łączy dzieci, młodzież i opiekunów z Polski, jak i Ukrainy, Białorusi, Litwy i Gruzji. Każdy z ponad 700 klubów jest miejscem, w którym uczniowie rozwiązują problemy i kształtują krytyczne myślenie poprzez samodzielne eksperymentowanie oraz realizację projektów badawczych. Organizowane co roku Forum KMO to okazja do spotkania środowiska edukatorów: opiekunów KMO, nauczycieli i rodziców z naukowcami oraz przedstawicielami instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji. Konferencja będzie dla uczestników i organizatorów okazją do dyskusji, wymiany opinii oraz do nawiązana cennej współpracy. Podczas spotkania klubowicze przedstawią zrealizowane projekty oraz wezmą udział w warsztatach wspierających lokalnych opiekunów.

Wystąpienie Seemy Bansal pt. How to fix a broken education system ... without any more money podczas konferencji TED:

Więcej informacji o V Forum KMO oraz o Programie KMO:


(Źródło: Centrum Nauki Kopernik)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie