Jak wspólnie rozwinąć skrzydła?

fot. Robert Kowalewski

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W Klubach Młodego Odkrywcy młodzież i dzieci wspólnie eksperymentują pod okiem opiekunów, samodzielnie poznając świat. W całej Polsce i za granicą działa już ponad 700 klubów. W tym roku 18-19 listopada 2016 w Centrum Nauki Kopernik podczas Forum Klubu Młodego Odkrywcy uczestnicy spróbują… sięgnąć nieba.

Podczas Forum zapoznamy uczestników z nowym pudełkiem edukacyjnym „Konstruktorzy marzeń”, które powstało we współpracy z firmą Boeing oraz z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności. Pudełko stworzyliśmy z myślą o opiekunach KMO, dla których będzie to narzędzie pracy. Dzięki scenariuszom będzie można podczas zajęć lekcyjnych odtworzyć prawdziwe warunki pracy inżynierów lotnictwa. Nasze doświadczenie gwarantuje najlepsze zrozumienie zagadnień przez dzieci i młodzież, nawet jeśli ich opiekunom obce są konstrukcje śmigieł i fizyka opadania skoczka spadochronowego.

Samodzielne stawianie pytań i poszukiwanie odpowiedzi zachęca do aktywności i brania spraw w swoje ręce. Dzięki takim doświadczeniom dzieci i młodzież – jak naukowcy – nie boją się nieznanego i mają odwagę stawiać najbardziej wymagające pytania tak, aby zmieniać rzeczywistość wokół siebie. Gościem specjalnym tegorocznego Forum będzie Seema Bansal z The Boston Consulting Group, która w podobnym duchu, walczy o otwieranie szans edukacyjnych dla młodych ludzi. Realizując swój program, kierowany do ponad 15 000 szkół, chce aby do 2020 roku 80% dzieci w Indiach uzyskało wykształcenie na poziomie podstawowym. Jak zamierza tego dokonać opowie podczas swojego wykładu na Forum KMO. Jak mówi Seema: "Potencjał jest równo rozdzielony między ludźmi, okazja by go rozwinąć – nie". Przesłanie Seemy Bansal łaczy się z tegorocznym tematem forum, jakim jest społeczna działalność klubów. Podczas spotkania będziemy zachęcać uczestników do wspólnych projektów z innymi klubami oraz do angażowania sąsiadów w ramach projektów badawczych. Przejawami społecznego działania są też festiwale KMO otwarte dla społeczności lokalnej, inicjatywy z uczelniami, angażowanie rodziców w życie klubu oraz inne działania mające na celu wyrównywanie szans edukacyjnych.


fot. Robert Kowalewski

Uczniowie odkrywają, że nikt nie da im gotowych odpowiedzi – ani nauczyciel, ani podręcznik. Dowiadują się przy tym więcej o sobie i swoich możliwościach, które mogą dalej rozwijać. "Sądzę, że to jest największa zaleta tego projektu: że dzieci z takich przestraszonych i przyzwyczajonych do tego, że nauczyciel zazwyczaj podaje instrukcje, nagle przerodziły się w takie dzieci, które same szukają, doświadczają i zaczynają myśleć" – mówi Aneta Jabłońska, opiekunka projektu tworzenia stacji doświadczalnych w szkole, realizowanego w ramach KMO. Przedmiotem takich badań – zależnie od wieku dzieci – mogą być działania z zakresu ekologii, biologii czy astronomii. Jednym z tego rodzaju działań jest projekt badawczy Nie świeć, nie śmieć, w ramach którego dzięki obserwacjom astronomicznym nieba, udało się wpłynąć na postawy ekologiczne lokalnej społeczności.

Klub Młodego Odkrywcy to program, który łączy dzieci, młodzież i opiekunów z Polski, jak i Ukrainy, Białorusi, Litwy i Gruzji. Każdy z ponad 700 klubów jest miejscem, w którym uczniowie rozwiązują problemy i kształtują krytyczne myślenie poprzez samodzielne eksperymentowanie oraz realizację projektów badawczych. Organizowane co roku Forum KMO to okazja do spotkania środowiska edukatorów: opiekunów KMO, nauczycieli i rodziców z naukowcami oraz przedstawicielami instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji. Konferencja będzie dla uczestników i organizatorów okazją do dyskusji, wymiany opinii oraz do nawiązana cennej współpracy. Podczas spotkania klubowicze przedstawią zrealizowane projekty oraz wezmą udział w warsztatach wspierających lokalnych opiekunów.

Wystąpienie Seemy Bansal pt. How to fix a broken education system ... without any more money podczas konferencji TED:

Więcej informacji o V Forum KMO oraz o Programie KMO:


(Źródło: Centrum Nauki Kopernik)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie