Niepodległa

fot. Barbara Ostrowska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kiedy trzy lata temu rozpoczynaliśmy realizację projektu „Transforming Europe – World War I and its consequences” od razu zaplanowaliśmy świętowanie 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę. W zeszłym tygodniu podczas wizyty partnerskiej w Essen w Niemczech rozpoczęliśmy obchody od stworzenia przenośnej instalacji upamiętniającej zakończenie I wojny światowej. A jak? Zobaczcie!

Podczas wizyty partnerskiej pracowaliśmy wraz z naszymi partnerami z Niemiec, Holandii, Danii i Chorwacji. Zadaniem uczniów było stworzenie 100 gipsowych sześcianów z zatopionymi w nich elementami: w 50 znaleźć miały się czerwone maki, a w pozostałych 50 obiekty symbolizujące destrukcję. W ten sposób instalacja upamiętniała zarówno niszczycielski charakter pierwszej wojny światowej, jak również ludzi, którzy przelali swoją krew w czasie wojny.

Tworzenie instalacji odbywało się metodą projektu.

PRZYGOTOWANIE: Uczniowie rozpoczęli projekt od analizy różnych memoriali oraz przykładowych prac, a także ich interpretacji w zależności od pozycji, w jakiej zostały postawione i otoczenia, w jakim się znalazły. Następnie w trakcie zwiedzania Essen zbierali przedmioty (szkło, patyki, elementy metalowe, itp.), które miały się stać częścią ich sześcianu. Wybór Essen na miejsce tworzenia instalacji był również symboliczny ze względu na olbrzymią rolę fabryki Kruppa w produkcji broni podczas wojny. Zbieranie symboli destrukcji na ulicach Essen miało więc również wydźwięk symboliczny. W kolejnych dniach uczniowie pracowali nad prototypem kostek, szkicując je i zastanawiając się nad ich symboliką.

WYKONANIE: Następnie uczniowie wykonywali sześciany według instrukcji nauczycielki sztuki z niemieckiej szkoły, Dagmar Bieniek.

PREZENTACJA: Uczniowie zaprezentowali swoje prace przed pozostałymi uczniami i nauczycielami, a następnie testowali ich ustawienie w różnych miejscach, tworząc i fotografując niewielkie kompozycje. Na koniec wszyscy partnerzy wspólnie stworzyli znak pokoju ze 100 sześcianów. Efekty pracy zaprezentowane zostały podczas konferencji prasowej w kompleksie przemysłowym kopalni i koksowni Zollverein, które obecnie stanowi miejsce dziedzictwa narodowego UNESCO i muzeum. W konferencji uczestniczył Europarlamentarzysta z Essen, pan Jens Geier.

WWI Memorial

REFLEKSJA: Całości pracy towarzyszyła nieustająca refleksja nad dramatem wojny i jej skutkami dla Europy, którą uczniowie podsumowali tworząc wiersze upamiętniające wojnę i nawiązujące do stworzonych sześcianów.

Stworzenie takiej instalacji jest niezwykle proste – zachęcamy do zainspirowania się naszymi pracami i stworzenia podobnego miejsca pamięci w waszej szkole.

Kolejny etap świętowania niepodległości już w czerwcu podczas wizyty w Polsce.

Strona projektu: https://twinspace.etwinning.net/15635/home
Fanpage: https://www.facebook.com/TransEU2018/

 

Notka o autorce: dr Barbara Ostrowska – psycholog, trener, nauczyciel Międzynarodowych Szkół Paderewski w Lublinie, członek grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli i koordynuje projekty europejskie w swojej szkole. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie