Historie, które poruszają

fot. Stories That Move

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W dniach 28-29 czerwca miałam okazję brać udział w międzynarodowej konferencji w Berlinie organizowanej między innymi przez Anne Frank House Amsterdam i Anne Frank Zentrum Berlinie. Celem spotkania edukatorów i nauczycieli z całej Europy była promocja platformy edukacyjnej www.stroriesthatmove.org , która jest rodzajem nowoczesnego narzędziownika dla nauczycieli zainteresowanych tematyką wychowania i dyskryminacji.

Stories that move to bezpłatna strona www z dostępem do pięciu ścieżek edukacyjnych bogatych w różne materiały źródłowe przede wszystkim wywiady z młodymi, ćwiczenia, pytania otwierające dyskusję. Sama wypróbowałam już dwie ścieżki pierwszą, która zajmuje się postrzeganiem własnej tożsamości i założeniami jakie mamy wobec innych ludzi oraz ścieżkę czwartą, która zajmuje się krytycznym odbiorem mediów, propagandą medialną i rozpowszechnianiem stereotypów. Pozostałe ścieżki to :twarzą w twarz z dyskryminacją , historie życia oraz działania, czyli nauka zaangażowania społecznego. Wszystkie materiały ułożone są w rodzaj lekcji online, które można wykorzystywać w całości, albo we fragmentach w zależności od potrzeb, świetnie nadają się zarówno do pracy „tablicowej” jak i metodą odwróconej klasy.

Platforma jest projektem międzynarodowym, na chwilę obecną ma siedem wersji językowych, a wśród nich polską, dzięki współpracy z polskim partnerem czyli Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie . Całość materiałów jest ciągle dopracowywana i uzupełniana, a sama konferencji służyła ,między innymi wymianie doświadczeń nauczycieli przy pracy z platformą i zebraniu feedbacku do ewentualnych poprawek i wprowadzania nowych tematów. Miłym zaskoczeniem było dla mnie to, że zgodnie z pomysłem inicjatorów projektu wokół platformy ma powstać sieć nauczycieli zainteresowanych tematem i chętnych do wspólnych przy realizacji wymian, działań i projektów w oparciu o materiały platformy ale i też własne pomysły. Z tego powodu organizatorzy zadbali o ciekawe zajęcia i warsztaty, które miały pomóc nauczycielom rozpocząć kreatywną metodologicznie pracę z platformą. Ja osobiście wybrałam się na warsztaty Visibly Thinking ( czyli jak nauki patrzenia) prosty i ciekawy sposób pracy z tekstami wizualnymi kultury, nic oryginalnego ale za to podanego w prosty i uporządkowany sposób. Oczywiście były też warsztaty z wykorzystania ICT w edukacji, kilka ciekawych narzędzi, które poznałam na nich opiszę w osobnym poście.

W drugim dniu konferencji praca odbywała się w trypie tak zwanego BarCampu, czyli dyskusji w podgrupach na wybrane przez uczestników tematy. Dzięki świetnej moderacji i organizacji czasowej udało się zebrać interesujące wnioski i rekomendacje do dalszej rozbudowy programu. Dla uczestników konferencji zorganizowana została też żywa biblioteka w budynku Blumental Academy, centrum szkoleniowym i warsztatowym Jewish Museum w Berlinie. Reasumując to były dwa bardzo intensywne dni, pewne nowych inspiracji i pomysłów do pracy.

Koniecznie zajrzyjcie na www.storiesthatmove.org i korzystajcie z tych zasobów. Polecam.

 

Notka o autorce: Izabela Wyppich jest nauczycielką przedmiotów artystycznych oraz historii w ZSO nr 1 Rudzie Śląskiej i członkinią grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie