Historie, które poruszają

fot. Stories That Move

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W dniach 28-29 czerwca miałam okazję brać udział w międzynarodowej konferencji w Berlinie organizowanej między innymi przez Anne Frank House Amsterdam i Anne Frank Zentrum Berlinie. Celem spotkania edukatorów i nauczycieli z całej Europy była promocja platformy edukacyjnej www.stroriesthatmove.org , która jest rodzajem nowoczesnego narzędziownika dla nauczycieli zainteresowanych tematyką wychowania i dyskryminacji.

Stories that move to bezpłatna strona www z dostępem do pięciu ścieżek edukacyjnych bogatych w różne materiały źródłowe przede wszystkim wywiady z młodymi, ćwiczenia, pytania otwierające dyskusję. Sama wypróbowałam już dwie ścieżki pierwszą, która zajmuje się postrzeganiem własnej tożsamości i założeniami jakie mamy wobec innych ludzi oraz ścieżkę czwartą, która zajmuje się krytycznym odbiorem mediów, propagandą medialną i rozpowszechnianiem stereotypów. Pozostałe ścieżki to :twarzą w twarz z dyskryminacją , historie życia oraz działania, czyli nauka zaangażowania społecznego. Wszystkie materiały ułożone są w rodzaj lekcji online, które można wykorzystywać w całości, albo we fragmentach w zależności od potrzeb, świetnie nadają się zarówno do pracy „tablicowej” jak i metodą odwróconej klasy.

Platforma jest projektem międzynarodowym, na chwilę obecną ma siedem wersji językowych, a wśród nich polską, dzięki współpracy z polskim partnerem czyli Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie . Całość materiałów jest ciągle dopracowywana i uzupełniana, a sama konferencji służyła ,między innymi wymianie doświadczeń nauczycieli przy pracy z platformą i zebraniu feedbacku do ewentualnych poprawek i wprowadzania nowych tematów. Miłym zaskoczeniem było dla mnie to, że zgodnie z pomysłem inicjatorów projektu wokół platformy ma powstać sieć nauczycieli zainteresowanych tematem i chętnych do wspólnych przy realizacji wymian, działań i projektów w oparciu o materiały platformy ale i też własne pomysły. Z tego powodu organizatorzy zadbali o ciekawe zajęcia i warsztaty, które miały pomóc nauczycielom rozpocząć kreatywną metodologicznie pracę z platformą. Ja osobiście wybrałam się na warsztaty Visibly Thinking ( czyli jak nauki patrzenia) prosty i ciekawy sposób pracy z tekstami wizualnymi kultury, nic oryginalnego ale za to podanego w prosty i uporządkowany sposób. Oczywiście były też warsztaty z wykorzystania ICT w edukacji, kilka ciekawych narzędzi, które poznałam na nich opiszę w osobnym poście.

W drugim dniu konferencji praca odbywała się w trypie tak zwanego BarCampu, czyli dyskusji w podgrupach na wybrane przez uczestników tematy. Dzięki świetnej moderacji i organizacji czasowej udało się zebrać interesujące wnioski i rekomendacje do dalszej rozbudowy programu. Dla uczestników konferencji zorganizowana została też żywa biblioteka w budynku Blumental Academy, centrum szkoleniowym i warsztatowym Jewish Museum w Berlinie. Reasumując to były dwa bardzo intensywne dni, pewne nowych inspiracji i pomysłów do pracy.

Koniecznie zajrzyjcie na www.storiesthatmove.org i korzystajcie z tych zasobów. Polecam.

 

Notka o autorce: Izabela Wyppich jest nauczycielką przedmiotów artystycznych oraz historii w ZSO nr 1 Rudzie Śląskiej i członkinią grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie